Söker elastiskt "rör" för att samla ihop remmar

Köpte ny ryggsäck häromdagen och störs lite av att några remmar hänger och slänger. Har tidigare rullat ihop överflödiga remmar och fäst upp med hemmagjorda dubbelsidiga kardborreband, vilket funkar utmärkt.

Men denna gången skulle jag vilja använda någon typ av elastiskt "rör" för att samla upp dem och ändå ha dem lätt utdragbara. Jag tänker mig alltså något som är ungefär som två elastiska 3 cm breda remmar som man syr ihop så de bildar en tub som är öppen i båda ändar och är elastisk på längden. Har googlat, sökt på eBay och på AliExpress, men vet liksom inte vad jag ska söka på, så jag hittar inget vettigt... Kan ju tillverka egna, men vill slippa det och är dessutom nyfiken på vad det finns för olika typer att få tag på.

Några tips på var jag kan hitta dem eller åtminstone vad de kallas för så jag kan söka efter dem?
 
Jag skulle nog välja något som inte suger vatten i några större mängder. Silikonslang som du klipper till kan fungera, det är lite lagom elastiskt och väldigt hållbart (om de kan träs på istället för att sys på). Silkon skapar rätt mycket friktion så det borde fungera.

Bör välja en med ganska tunt gods, 1mm är nog lagom, 2mm har jag hemma och det är lite för styvt. Sen får dimensionen anpassas efter hur tjocka remmarna blir uppsamlade.

Inget jag provat i praktiken, däremot använt silikonslang till annat.

/G
 
De remmar som är för långa med fylld säck klipper jag av och slipper mycket av fladdret. De som behövs kvar förser jag med en extra gummireså ögla så att de kan dubbelvikas utan att fladdra.

go tur
 
Slang från cykel/moped/MC

Även om jag inte förstod allt så kanske en bit från en cykelslang som gjort sitt går att använda

Behövs större diameter så finns nog moped- eller MC-slang. Går säkert att tigga till sig gratis från en soptunna på en MC-firma. Såvida MC-däck inte är slanglösa nu för tiden (har ingen aning).


Per
 
I syaffärena, där de bl a säljer symaskiner etc, finns textilgummiband i olika bredder. Dylika syr jag som extra elastiska hylsor att samla bandändar i.

Saxen är underskattad, klipp bort det ni inte brukar av remmar och band.

go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...