Snöläge Laponia.

Jag ska upp 21 juli (Ritsem och sen Norrut mot Hukejaure) - törs jag hoppas på att snön smält då?

Jag skulle tro att det är omöjligt - även för en meteorolog - att redan nu förutsäga hur det kommer att se ut vid den tiden. Att, som föreslås i ett inlägg tidigare, hålla kontakt med STF Ritsem när det närmar sig är en god idé. Normalt sett ska fjällvärlden i princip vara snöfri långt före den tiden - med vissa undantag där snöfält kan ligga kvar. Men i slutet av juli 2015 var det inte så, det var ganska mycket snö kvar på många ställen omkring 1000-metersnivån och vissa dagar var det väldigt stora vattenflöden.

Men på de områden där snön tinar bort kan man förstås räkna med att det inte blir någon ny snö att tala om förrän till hösten.
 
Det verkar finnas många SWEA-projekt av olika typer. Går det att få en weblänk?

Ang datum; 3/6 hade Nasa totalt molnfritt i norra fjällen. Även 10/6 såg bra ut.

Här är en länk till SWEA:
https://swea.rymdstyrelsen.se/portal/

När jag letade efter bilder har jag för mig att också 3/6 var bra, men att satelliten bara hade bilder av Sareks utkanter då. Det fanns också bilder senare, men också då över utkanterna.

Här är originalet från ESA:
https://scihub.copernicus.eu/dhus/#/home

Konto är gratis på båda två. Upplösningen är 10m.
 
Vad tror ni om luohttolahko i mitten av Juli?
Jag vandrade igenom Sarek i mitten på juli 2015 då det låg mycket snö och is kvar, och det gick rätt bra men aning kallt om fötterna. Kan leta fram bilder men det borde redan ligga under min profil, många som rekommenderade att inte gå in i Sarek det året men jag tyckte det funkade ok. Färre folk bara :)
 
Vad tror ni om luohttolahko i mitten av Juli?
Jag vandrade igenom Sarek i mitten på juli 2015 då det låg mycket snö och is kvar, och det gick rätt bra men aning kallt om fötterna. Kan leta fram bilder men det borde redan ligga under min profil, många som rekommenderade att inte gå in i Sarek det året men jag tyckte det funkade ok. Färre folk bara :)

Du verkar ha bra koll själv ;). Det här med vad man rekommenderar har nog mycket att göra med att man inte alltid vet resenärens erfarenhet och förväntningar. Då avråder man ofta för säkerhets skull om förhållandena är bistra. Men det går ju så gott som alltid att ta sig fram om man är beredd på att jobba för det.

Om snön på Luottoláhko kan jag väl bara tillägga att den - som all sommarsnö - ibland är fast och fin att gå på och andra gånger lös och full av smältvatten. Och det senare kan vara en pärs. Så gäller det att man inte försvinner ner i någon snötäckt liten sjö också...
 
Här är en film som visar hur det såg ut på Luohttoláhko 5 juli 2015.

https://www.youtube.com/watch?v=UUaIkXufUp8

Vi kom ner utan problem, och hittade en snöfri "ö" att slå upp tältet på, bredvid ett stort röse. Dagen efter vandrade vi över snön, som bar bra (om än inte lika bra som öster om Pårtemasivet) och ner i en snöfri Njoatsosvágge. Kan tillägga att det kändes lite olustigt runt sjöarna och vi tog en del omvägar runt dessa för säkerhets skull.

Enligt Senorge.no som länkades till tidigare i tråden ser det ut som det var mer snö 2015 än motsvarande datum i år.

Gaskavagge 5 juli 2015: https://www.youtube.com/watch?v=64IHsiEgNbI
 
Jo lite koll har jag, undvek alla platta snöfält, det kunde ju vara en sjö under.
Routesvagge med tarp nedan 2015 mitten på juli.
 

Bilagor

  • IMG_5732.jpg
    IMG_5732.jpg
    54.4 KB · Visningar: 919
  • IMG_5743 med tarp i routesvagge.jpg
    IMG_5743 med tarp i routesvagge.jpg
    67 KB · Visningar: 924
Bron vid Skárjá

Har fått meddelande från ansvarig förvaltning att bron inte kommer på före midsommar utan någon gång efter. Först ska ett antal broar i Laponia inspekteras, sedan läggas på. (Jag slipper alltså äta upp min hatt, sparar den för framtida bruk.) :)

Min gissning är att bron vid Skárjá kan vara på plats omkring månadsskiftet juni/juli, i bästa fall före (men detta är min egen gissning och inte förvaltningens). Om det är mycket besvärligt veckan efter midsommar kan naturligtvis pålyftet med helikopter fördröjas ytterligare, det har hänt förut.

För vandrare genom Ruohtesvágge innebär detta att man inte kan räkna med att ta sig över jokkravinen vid Skárjá förrän tidigast vid månadsskiftet. Att planera en alternativ väg är svårt. Gå på östra sidan av Smájlajåhkå löser inte problemet eftersom det kan ta tvärstopp vid Mihkájåhkå som är det mest riskabla tillflödet före Skárjá. Särskilt dagar med kraftig snösmältning kommer vattendragen här att bli omöjliga.
 
Satellitbilder

Toppenbra med uppdaterad info. Väldigt bra med länklarna till satellitbilderna.. Nu håller vi tummarna på att det blir varmt i fjällen.

Har min rutt klar, hur jag ska gå i Sarek, men är det snö och blött så blir det vandring någon annanstans.
 
Vy över Dahta-sjöarna mot Pårek och Pårte just nu. Soliga, blåsiga dagar och snösmältningen får fart.
 

Bilagor

  • _DSC1940.jpg
    _DSC1940.jpg
    33.1 KB · Visningar: 527
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
dmchris Snöläge/status syltraversen Fjällvandring 0
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
Stanca Snöläge Sarek Fjällvandring 3
Jokkvander Is-och Snöläge Höglekardalen/Oviksfjällen Fjällvandring 1
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Crimper Snöläge Tänndalen Fjällvandring 3
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
KrilleE Snöläge i Sarek Kvikkjokk - Älgajavre - Sourva Fjällvandring 9
estetdrägg Snöläge Vassijaure/Abisko/Hoiganvaggi?? Fjällvandring 0
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
sumpa Snöläge i Björkliden/riksgränsen nu? Fjällvandring 5
janus82 Jotunheimen Snöläge Fjällvandring 2
plaskdaja Snöläge i Keb runt 14 juli Fjällvandring 2
MalinHF Snöläge Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
AnnaPyttiPanna Snöläge m.m Kebnekaise... Fjällvandring 1
Roger 1 Snöläge Fjällvandring 0
avslutat080903 Sarek, info om snöläge och broar Fjällvandring 11
grodanbolle Snöläge/is i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 1
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Tom Bombadill Snöläge Durlings led? Fjällvandring 19
arlemo Snöläge/vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
lignell01 snöläge i Stekenjokk Fjällvandring 1
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
chinerunner Dansk till rätta i Laponia Fjällvandring 0
Buteo Intresserad av att arbeta med FJÄLLVRÅK i Laponia? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.