Hjälp mig att välja tält

Jag har precis samma liggunderlag som du, och har samma funderingar.
Jag tror att "Therm-a-Rest Z-Lite SOL" så går äggkartongsmönstret in i varandra så att det blir mindre nedpackat. Men är inte säker. Jag har beställt ett och kan återkomma när jag fått hem det.

Tack, gärna! Att dom inte kunde göra remmarna bara 2 cm längre..såg att man kunde ta bort dessa remmar på ospray kestrel, får väl isåfall byta ut dessa till något längre eller om jag byter liggunderlag, upptäckte att jag inte gillade de rullade, verkar så smidigare med ihopvikbar.
 
Jag har precis samma liggunderlag som du, och har samma funderingar.
Jag tror att "Therm-a-Rest Z-Lite SOL" så går äggkartongsmönstret in i varandra så att det blir mindre nedpackat. Men är inte säker. Jag har beställt ett och kan återkomma när jag fått hem det.

Det stämmer att det är vikbart så att mönstret passar i sig själv så att säga. Men jag tycker nog inte att det det blir så mycket mindre än ett man rullar.
 
jag hade ett z-lite förut men var inte så förtjust i det. upplevde det mer svårpackat på ryggan än en rulle. sålde det och köpte uppblåsbart istället som är skönare för ryggen också, och kompletterar med en 0.5cm evazoterulle. tillsammans blir det ungefär samma vikt som en z-lite, men dyrare förstås.
 
Jag har precis samma liggunderlag som du, och har samma funderingar.
Jag tror att "Therm-a-Rest Z-Lite SOL" så går äggkartongsmönstret in i varandra så att det blir mindre nedpackat. Men är inte säker. Jag har beställt ett och kan återkomma när jag fått hem det.

Har du fått hem det ännu? Nyfiken :)
 
Japp det har kommit, jag har också Ridgerest Solite - Large, konstigt nog så är omkretsen på det vikbara 56 cm. Och det Ridgerest Solite - Large är 60 i omkrets, vilket inte stämmer om jag går in på Outnorth och läser, då ska omkretsen vara hela 69cm. Så läser man på Outnorth så ska det vikbara vara mindre (54cm) och Ridgerest Solite - regular ca 63cm(det med samma mått som det vikbara).
.Det ska alltså skilja väldigt mycket. Kanske för att jag tillbringat en 50 nätter på mitt som gör att det blivit lite plattare. Lite rörigt, men hoppas att du hängde med.
 
Japp det har kommit, jag har också Ridgerest Solite - Large, konstigt nog så är omkretsen på det vikbara 56 cm. Och det Ridgerest Solite - Large är 60 i omkrets, vilket inte stämmer om jag går in på Outnorth och läser, då ska omkretsen vara hela 69cm. Så läser man på Outnorth så ska det vikbara vara mindre (54cm) och Ridgerest Solite - regular ca 63cm(det med samma mått som det vikbara).
.Det ska alltså skilja väldigt mycket. Kanske för att jag tillbringat en 50 nätter på mitt som gör att det blivit lite plattare. Lite rörigt, men hoppas att du hängde med.

Tackar!
Märkligt. Då passar de vikbara va?
Jag skar av mitt RidgeRest solite Reg ungefär 43cm, fötterna eller huvudet får lida, får prova om det funkar så, sett flera som tar jätte korta underlag där bara ryggen får plats. Får se, gillar att ligga på hårda underlag så. Det är nu ca 137cm.
 
Nu har jag bestämt plats, blir att göra min första tältning om 3-4 veckor i Fulufjället, tror det blir en bra första plats att tälta på :) Iofs tältat förut men på camping och aldrig ensam, så ska bli en upplevelse :)
 
Fulufjället är fint, men då du är så nära varför inte fortsätta till Grövelsjöfjällen som erbjuder lite mer 'fjällkänsla'?;)
 
Fulufjället är fint, men då du är så nära varför inte fortsätta till Grövelsjöfjällen som erbjuder lite mer 'fjällkänsla'?;)

Ingen aning :p Men ja Grövelsjön låter ju mer intressant faktiskt, har planer att tälta där i höst uppe på Båthusberget, men kan ju ta och tälta runt Silverfallet nu :)
 
Liv i tråden

Tältfrågan är evig och jag förefaller vara delvis på väg tillbaka till 50-talet med min önskan. Jag vill ha ett tält enligt följande:

Ryggåstält

Innertält
Raka innerväggar 50 cm.
Myggnät sista tredjedelen på gavlarna.
Höjd i mitten 110 cm
Golv 140 x 230 cm
Ingång med L-formad dragkedja på gavlarna.
Upphängningar i yttertältet
Kolfiberstänger i hörnen för att hålla höjden.


Yttertält
100 cm till ”spetsen” på absiden från innertältet
Höjd till ”takås” 125 cm
Markyta 170 x 280 + de halva pyramider som bildas av absiderna.
Snökjolar 15 cm

Material DCF

Några förslag?
 

Bilagor

  • Tält.jpg
    Tält.jpg
    18.7 KB · Visningar: 233
Tältfrågan är evig och jag förefaller vara delvis på väg tillbaka till 50-talet med min önskan. Jag vill ha ett tält enligt följande:

Ryggåstält

Innertält
Raka innerväggar 50 cm.
Myggnät sista tredjedelen på gavlarna.
Höjd i mitten 110 cm
Golv 140 x 230 cm
Ingång med L-formad dragkedja på gavlarna.
Upphängningar i yttertältet
Kolfiberstänger i hörnen för att hålla höjden.


Yttertält
100 cm till ”spetsen” på absiden från innertältet
Höjd till ”takås” 125 cm
Markyta 170 x 280 + de halva pyramider som bildas av absiderna.
Snökjolar 15 cm

Material DCF

Några förslag?
Hilleberg har ett liknande på gång till 2020. Anaris.
Kan inte länka just nu, men såg det på Youtube häromdan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
ulrikagunnarsson Hjälp mig vada! Fjällvandring 28
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...