Aconcagua 15/16

Börjat snegla på Aconcagua (helst i slutet på 2015 men början på -16 funkar med) men skulle behöva en del info och tips som är aktuella.

Har varit på Kilimanjaro(blev sjukt överraskad över hur mycket service de prackade på en) samt en del fjällvandring osv. Men inte mer än så, tyvärr.

Det jag funderar på är om jag kan göra som jag gjorde för Kilimanjaro: Köpa en flygbiljett till Mendoza (som jag fattat det är det där man utgår från? :p) och leta upp något företag som kan guida mig upp? Annars skulle jag gärna haka på några om det är fler som ska iväg. Är tyvärr bara jag inom mina kretsar som är intresserad av att resa och aktivera sig under resorna...

Som sagt så gjorde jag så med Kilimanjaro, köpte en flygbiljett, taxi till Moshi och hittade en firma där som jag tog mig upp med. Sneglade på paketresor innan men satan vad de brer på priserna då. Känner likadant nu när jag försökt kolla upp lite paketresor för Aconcagua med.

Men jah, hit me: Har ni några tips eller så mottages allt! Ska ni iväg med och vill ha en till i sällskapet så är jag absolut på med! Är så satans less på att inte ha rest och gjort något på ett tag nu så är peppad som fan att komma iväg... :p Skulle vara kul att lära känna lite svenskar som har liknande intressen som en själv med.


Btw... Hur uttalar man Aconcagua egentligen...? xD
 
Hallå!

Kul att du kikar på Aconcagua. Vi var 2 st som var upp i Januari nu i år via normalrutten, och kan
verkligen rekommendera turen (?). Hoppas du kommer iväg, här kommer lite info:

Vi körde samma plan som du tänkt dig, dvs ner till Mendoza och fixa på plats. Väl där
så anlitade vi firma Fernando Grajales för multransporter samt transfer Mendoza-Penitentes.
Tror det kalaset slutade på runt 2000 SEK ToR per person.

Därefter fixade vi tillstånd för själva berget. Har för mig att tillståndsavgiften blev reducerad med drygt
1000 pesos då vi köpte tjänster från ett företag enl ovan. Bör ha slutat på runt 7000 SEK om jag inte
missminner mig.

Man kan göra Aconcagua alltifrån helt osupportat till guidat med "fullservice" á la Kilimanjaro om man så vill. Har dock ingen koll på priserna för det sistnämnda tyvärr. Jag tycker personligen,
så här i efterhand, att multransport av en del av packningen är ett måste åtminstone.

När vi var där (mitt i högsäsong) var det gott om ensamvandrare som slog följe med varandra, så visst går det
fint att sticka iväg ensam också om det skulle knipa.

Lycka till!
 
Aconcagua

Hej

Jag och en kompis har lite lösa planer på Aconcagua. Det blir nog inte än på ett tag misstänker jag. Men visst vore det coolt, och helt rätt att åka iväg på äventyr. Bra! Hur har du tänkt med bestigningen osv? Har köpt en rätt sjyst liten guide, "Aconcagua Summit of South America" (Rucksack readers).

/Erik
 
Hallå!

Kul att du kikar på Aconcagua. Vi var 2 st som var upp i Januari nu i år via normalrutten, och kan
verkligen rekommendera turen (?). Hoppas du kommer iväg, här kommer lite info:

Vi körde samma plan som du tänkt dig, dvs ner till Mendoza och fixa på plats. Väl där
så anlitade vi firma Fernando Grajales för multransporter samt transfer Mendoza-Penitentes.
Tror det kalaset slutade på runt 2000 SEK ToR per person.

Därefter fixade vi tillstånd för själva berget. Har för mig att tillståndsavgiften blev reducerad med drygt
1000 pesos då vi köpte tjänster från ett företag enl ovan. Bör ha slutat på runt 7000 SEK om jag inte
missminner mig.

Man kan göra Aconcagua alltifrån helt osupportat till guidat med "fullservice" á la Kilimanjaro om man så vill. Har dock ingen koll på priserna för det sistnämnda tyvärr. Jag tycker personligen,
så här i efterhand, att multransport av en del av packningen är ett måste åtminstone.

När vi var där (mitt i högsäsong) var det gott om ensamvandrare som slog följe med varandra, så visst går det
fint att sticka iväg ensam också om det skulle knipa.

Lycka till!

Tack så mycket för svaret(om än ett sent tack :p)!
Helst vill jag köra så "normalt" som möjligt. Kilimanjarotrippen var helt sjuk gällande service, när man fick höra hur många bärare det var totalt på 5 pers(gick upp med 4 pers som bokat samma på plats)... jeeez... Visst, skönt med bekvämligheter emellanåt, men jag är nöjd annars med, är inte ovan att sova ute i tält och vandra själv med mycket packning.

Uppskattar verkligen ditt svar, iom att jag hittar just ingen info om vad folk gjort själva som samt att jag är själv samt rätt oerfaren utöver Kilimanjaro gällande berg öht. När jag läste på om Kilimanjaro fanns det hur många olika sidor samt historier som helst om folk som tagit sig upp på Uhuru peak, nu hittar jag mest lite skriverier om att folk varit där, men inget om planering/vad de gjorde när de kom dit osv.
Klättring vill jag hemskt gärna prova på, men vette fan om det ens finns närmare än +- 15mil från min bostadsort. Jag har förstått att det går att vandra hela vägen upp med, men känns bättre att göra det med någon/några som vet vart man ska osv. Pang tjong så har jag hamnat vid nån jävla bergsvägg typ, hah. Någon med lite bättre koll helt enkelt. Står ogärna själv och spyr pga höghöjdssjuka osv. Du fattar nog vinken där. En dag kanske jag vill göra det själv, men inte idag.

Vet inte riktigt hur man skall ordna det som än 100%. Drar jag ner själv och försöker mig på det solo så måste jag dra med mig all käk + kök. Tält ska med även det samt sovutrustning + övr utr.

I normala fall vid vandringar hemma är ju detta inget konstigt, men jag ser det som något konstigt att dra med mig allt detta om jag skall flyga till Sydamerika. Ovant helt enkelt xD Är väl rätt skadad sedan Kilimanjarotrippen.

Eric: Om du läser ovanstående så jah, är jag fortfarande i stadiet att figurera ut hur fan jag ska göra allt som. Ska kolla upp den där boken, tack för tipset!


Känner mig samtidigt jävligt less på att bara sitta på arslet och inte göra något öht eller komma nån vart. Inga polare har man som vill med eller är intresserade eller så heller. Börjar nästan luta mot att slänga iväg 40k på random företag som hjälper till bara för att det går så jävla trögt. :( Lagom less om man säger så.
Har iallafall förhoppningar om att detta ska bli av under 2016. Antingen i December 2016 eller så tryter tålamodet och det blir i början på 2016, Jan-Mars nån gång.
 
Hej,

Håller du fortfarande på med det?

Jag har funderat på att bestiga ett liknande fjäll i Nepal nästa sommaren men kan lika gärna prova Aconcagua i vinter istället. Kanske vi kan komma på något, jag vet dessutom i princip hur man klarar sig på egen hand.

P.S. [akoŋˈkaɣwa]
 
Tjo

Våren 2017 sticker jag (och troligtvis fler jag lärt känna senaste åren i olika klättersammanhang) till Himalya och kör ett ordentligt prov, någon av de "enklare" 8000 meters topparna. Det är planen just nu hursomhelst.

Min plan är Aconcagua vintern 2016/2017, alltså om ungefär ett år, som ett bra test för att se vart jag står gällande höjd. Har klättrat i alperna mestadels PD turer, bland annat Mt Blanc. Hittar gärna likasinnade som har planer på Aconcagua inom något år. Släng iväg ett mess på facebook om du/ni har lust att surra lite. Kanske kan leda fram till något. Teodor Bretvold heter jag där :)

ciao!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Fridaguerrero Aconcagua 2017/2018 Expeditioner 2
robert.karlstrom.77 Aconcagua Jan/feb 2017 Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Aconcagua Julen 2016 Expeditioner 0
5igge Aconcagua 14 nov - 8 dec 2014 Expeditioner 8
achtung Aconcagua 2014/2015 Expeditioner 14
Crosstjeck Aconcagua dec-jan 2013/2014? Expeditioner 0
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
liquidmonkey aconcagua Expeditioner 3
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
finse Være med til Aconcagua? Expeditioner 0
goran.andersson.1485 Aconcagua Expeditioner 3
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
Alexander. Aconcagua Expeditioner 3
5igge Aconcagua runt dec -2012 / jan-2013 Expeditioner 2
Cremytos Aconcagua Climbing Permit Expeditioner 5
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
virror Aconcagua 2011/2012 Expeditioner 2
martinf Erfarenheter Aconcagua Expeditioner 19
Henke stj aconcagua 2011 Följa med? Expeditioner 5
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
danne_doppsko Bestigit Aconcagua 05/06 eller senare? Expeditioner 2
danne_doppsko Aconcagua Expeditioner 3
happy_mondays Aconcagua januari 2007 Expeditioner 2
silwerarrow Aconcagua 2007 samt andra spännnade resor!! Expeditioner 5
Ayreon Aconcagua? Expeditioner 2
jimisola Till Aconcagua Expeditioner 2
osse26 Aconcagua leder Expeditioner 3
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5
haakonH Være med til Aconcagua i årsskiftet? Expeditioner 0
Thina 2005 Aconcagua...? Expeditioner 24
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
haakonH Aconcagua? Expeditioner 1
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
cajoh Kängor för Aconcagua Expeditioner 7
davidwembrand Aconcagua Expeditioner 7
jeffersson Expedition till Aconcagua? Expeditioner 7
mellgren Aconcagua.... Expeditioner 1
mellgren Aconcagua Expeditioner 11
vixlin Aconcagua Expeditioner 5
Mal Aconcagua Expeditioner 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...