Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration

Försökt hitta lite information om olika äventyr/vandringar som folk gör/skulle vilja göra. Men har kanske varit för dålig att söka.

Min fråga är iallafall:
Vilken är din dröm expedition/vandring?

Jag är inte ute efter guidade turistresor utan mer anordnade turer eller på egen hand

Läser just nu Catherine Hartles bok "Till båda polerna (utan skägg) och blir väldigt inspirerad till att göra något eget. Särskilt då jag saknar den frihetskänslan man kände under förra årets 1510km långa vandring genom Frankrike och Spanien (även fast man träffade mer människor i Spanien och mindre natur) och det mer var en stugvandring.
Även han som paddlade längst den norska kusten utan pengar och skaffade sig mat genom fiske och dylikt gav inspiration (helt glömt vad han heter men läste om honom här på utsidan eller i någon tidskrift)

Måste finnas flertal personer som vandrat Sverige från norr - söder och tältat eller sovit i vindskydd o dylikt efter vägen? Norge/Sverige från Väst-öst.
Bege sig till syd eller nordpolen låter lite väl extremt men finns mängder av "utflykter" kan kan göra.
Något på svalbard? Cykla Europa från norr-syd eller väst-öst. Great himalayan trail eller vad som helst.

Så kom med lite tips/råd, era egna drömmar och planerade turer för inspiration till både mig och andra.

Ligger denna i fel forum så får admin gärna flytta på den.
 
Min fråga är iallafall:
Vilken är din dröm expedition/vandring?

Eftersom mina intressen i första hand är vandring och cykling så har jag alltid en liten önskelista på det temat.

När det gäller Great Himalayan Trail så är det väl antagligen så att den vandringsleden är den bästa som finns. Men med de regler de har i Nepal med guidetvång och tillstånd och kostnader för dessa så går den fetbort.

Min önskelista på vandringsfronten ser för tillfället ut så här:
1. Haute Route Pyreneerna.
2. Pacific Crest Trail.

Och för cykling så här:
1. Sverige - Japan via Turkiet, Georgien och Stanstaterna.
2. Chile - New York.

Sen finns det såklart oändligt med andra roliga saker man kan göra. Gröna och vita bandet i Sverige är jag sugen på. Cykla i Europa vore alldeles säkert också spännande. Samt att Nya Zeeland alltid lockar när det gäller både vandring och cykling. Ungefär så för att begränsa det lite. Inga expeditioner dock jag skulle nog kalla det semesterresor.
 
Hade jag en massa tid så har jag tre stora vandringsdrömmar.
Jag skulle gärna gå Continental Divide Trail i USA, Te Aruora på Nya Zeeland samt Norge från söder till norr, kryssa ner och fortsätta med Sverige från norr till söder.
Får jag möjlighet att ta mig fri så blir det nog en av de äventyren.
Mer realistiska turer utifrån tid till förfogande så har jag tänkt gå hela Kungsleden i ett svep en gång.
Höstens projekt som är planerat och det mesta är klart är Rondanestien i Norge, från havet i Oslo till Hjerkinn norr om Rondane nationalpark. Från hav till fjäll som det stod på en info-sida om turen. Både Kungsleden och Rondanestien är i storleksordningen runt 45 mil.
 
Min fråga är iallafall:
Vilken är din dröm expedition/vandring?

Jag är inte ute efter guidade turistresor utan mer anordnade turer eller på egen hand

För några månader sedan hade jag faktiskt en dröm om en vandring.
Jag drömde om en resa som kallas Hamburg till Hammerfest.
När jag vaknade undrade jag om det var något jag hade läst om eller sett någonstans så jag googlade det, men det visar sig att det inte finns ännu.
Hamburg är min hemstad och Hammerfest är på ena sidan en trevlig allitteration men också +/- 300 mil bort.

Jag tänkte på hur man kunde göra det och den bästa idén jag har kommit på hittills är att i princip vandra gröna bandet och cykla resten. Att vandra genom norra Tyskland, Danmark och allt norr om Treriksröset skulle vara rätt tråkigt och även ta för mycket tid.
 

Bilagor

  • HH Hammerfest.jpg
    HH Hammerfest.jpg
    83.6 KB · Visningar: 1,757
Jag har inget jobb från och med nästa maj och är helt inställd på att inte heller skaffa det utan faktiskt ta tag i livet och bli akademiker. Hålrummet mellan april och höstterminen tänker jag fylla med något roligt Just nu är jag inställd på att göra en blastlast.
 
Alaska...

Hejsan,

Nu har jag redan varit där (vid 4 olika tillfällen närmare bestämt) så på sätt och vis är jag väl egentligen mer sugen på t.ex Himalaya som redan nämnts. Men av alla platser jag besökt ligger Alaska tveklöst 1:a. Nu är ju delstaten nästan 4 ggr större än Sverige, varav merparten vildmark av ett slag som ligger låååååångt bortom allt man kan uppleva här, så det finns givetvis hur mycket som helst att uppleva.

Men om jag skulle åka tillbaka så ligger Lake Clark N.P (http://www.nps.gov/lacl/planyourvisit/index.htm) högt upp på listan över områden jag gärna skulle besöka.

/ Stefan
 
Det låter jättehäftigt!
Ser så ut som största delen av resan är i Ryssland, eller?
Hur många månader ta det tror du? Finns det någon som har redan gjort nånting liknande?
 
Det är nog en rejäl utmaning, med tanke på att stora delar är väglöst land, och ruskigt kallt på vintern. Man kanske får kompromissa lite och säga att man t.ex. ska passera polcirkeln minst 3 gånger i varje land och aldrig vara mer än 50 mil ifrån den. Det kanske tar ett år eller två? Beroende på hur bråttom man har ;-) Jag känner inte till om någon gjort något liknande.
 
"Ganska" rejäl utmaning :)

Jo att följa norra polcirkeln låter onekligen som en rejäl utmaning. Kollar man lite på nätet så framkommer det att jordens omkrets vid polcirkeln är 17 662 km!

Eftersom det givetvis inte är möjligt att följa cirkeln exakt bör man nog ställa in sig på att det skulle sluta med en liten tripp på minst 20 000 km. Om man tar i ordentligt och gissar att man tar sig fram 20 km per dag i medel, vilket är en hel del i vildmarken med tung packning, skulle alltså turen ta minst 1000 dagar.

Så det är kanske inte så konstigt att ingen har gjort det!

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gabs Alaska - min dröm!! Expeditioner 13
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Vill delta i expedition!! Expeditioner 7
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
fredrikarnell Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med? Expeditioner 20
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
Br00der Funderingar kring en expedition i Sydamerika Expeditioner 6
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
luktafotogen Expedition: Grottletning i Munkfors 9-10 Juni Expeditioner 0
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
MarkusD Expedition nagon? Expeditioner 27
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Hirvasoiva Kina Expedition Expeditioner 6
fjälltarzan Expedition Fjällkedjan 1.5 Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
fjälltarzan Expedition fjällkedjan 1.5 Expeditioner 0
rimn Vad är en expedition? Expeditioner 19
Ronnie79 Expedition til Mongoliet Expeditioner 12
Spiritlight Expedition gå off-grid Expeditioner 12
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
A-dyk Jägare på Expedition Expeditioner 5
sanka Enkel expedition. Expeditioner 5
Mr_Climb Denali expedition? Expeditioner 73
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Expedition på hemmaplan Expeditioner 0
figgegbg Expedition ramberget Expeditioner 8
karelia off-road-expedition i Rusland Expeditioner 0
Melibea Expedition Colombia: Äventyrlig bröllopsresa Expeditioner 0
Vittfarne Expedition Vittfarne i repris på SVT 24 Expeditioner 0
GustavOh En expedition utöver det vanliga... Expeditioner 8
www.vilse.com Expedition Karpaterna Expeditioner 2
HighFriss Expedition mitt ute i stan! Expeditioner 3
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Expeditioner 1
majjen Vad är en expedition? Expeditioner 8
Mr Sarek Expedition Svalbard Expeditioner 4
Vittfarne Expedition Vinland Expeditioner 0
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
Vittfarne Dokumentär om Expedition Vittfarne i SVT Expeditioner 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...