Julklappshjälp önskas

Hej

Jag behöver hjälp med att hitta en kamera till min sambo i julklapp - sätter mina förhoppningar till den samlade expertisen här...

Han har en Nikon D300 men tycker den är för stor att släpa med sig på de utflykter vi gör. Han är tekniskt intresserad och det var väl lite därför han köpte den 2006. Och sedan dess tror jag att han tagit med sig den på tre semestrar och två utflykter, inte mer. Jag tycker det är synd att den inte används mera men jag kan ju inte tvinga honom ;)

Så vad ska den användas till? Vi är en del ute i skogen med barnen så den behöver klara av "svenskt höstväder", dvs iaf fukttålig och hyfsat slag-/stöttålig. I övrigt så är det väl en fjällvandring per år - klara av att transporteras i ryggsäck. Vi paddlar inte kajak eller så (även om det vore kul...) så helt vattentät behöver den inte vara. På Nikon-kameran tycker han om objektivet, dvs att själv kunna ställa in slutare mm.

I övrigt då... Kunna filma? Inte nödvändigt, mera en bonus. Budget? 2000kr är nog max. Bilderna kommer max att hamna som tavla i hemmet, mer troligt är nog att de hamnar i ett fotoalbum eller som digital bildvisning. Sambon är lite "märkessnobb" och uppskattar nog mera en kamera av ett hyfsat känt märke än en finare av ett okänt märke ;)

Jag är inte insatt i de finare detaljerna som finns kring kamerorna och det känns bara förvirrande när jag försöker leta på olika sidor. Så - lite hjälp skulle uppskattas!

Tack på förhand!

//Karolina
 
Kanske kan vara något?

Har massor av finesser, bl.a. Vattentät 10m, stöttålig, köldtålig -10, kan tappas från 1,5m, GPS, inbyggd kompass, HD1080 filmning, etc.

Perfekt resekompis på sina äventyr...

Nikon Coolpux AW100

P.S.

Finns i andra färger oxå...


Mvh troswe
 
För 2000:- skulle jag köpa en GoPro HD Hero2 Outdoor Edition. Rejält prisdumpad nu när 3:an kommit. Kolla in videorna på YouTube
 
Jag hade personligen inte köpt en GoPro av den enkla anledningen till att det är mer en filmkamera än en fotokamera. Den är även utan skärm så du kan inte se på bilderna du tagit.
Jag äger ingen, men av det jag läst/hört är Nikon och möjligen Olympus bra på detta, där Nikon ska vara bättre.
 
Hej! Jag har haft nikons aw100 men gjorde mig av med den pga suddigheten i kanterna av bilderna. Det blir riktigt suddigt. Bättre att satsa på någon annan modell, till exempel olympus tough serien, om du inte absolut vill ha den värdelösa (enligt mig) gps funktionen.

Och menar du verkligen att han köpte en nikon d300 och har använt den 5 gånger? Eller kan det ha varit en d3000?

Hoppas du hittar nåt du blir nöjd med!
Petter
 
Och menar du verkligen att han köpte en nikon d300 och har använt den 5 gånger? Eller kan det ha varit en d3000?

Tack för alla tips. Inser nu att 2000kr är lite väl lite för vad jag såg framför mig... Får fundera på att ändra budget eller kameraönskan.

Gick upp och kollade på kameran där den ligger undanstuvad i garderoben - och jo, det står D300 på den... Plus något extra objektiv i påse bredvid...

Ska smygluska och se om han verkligen vill ha en kamera eller om det bara är något han säger pga dåligt samvete över den han redan har.

Själv har jag en sådan här:http://www.olympus.se/site/sv/archi...1/compact_cameras/mju_770_sw/mju_770_sw_1.pdf Jag gillar tåligheten hos den. Den åker ofta med i fickan eller sitter lättillgängligt i liten påse på ryggsäcken. Då används den också ;)
 
Jag har en Olympus mju Tough 6010 som jag haft nu några år som vädertåligt alternativ till andra kameror. Tycker den tar bra bilder för en vädertålig kamera, och fördelen är att man kan använda den även när det regnar som i somras på toppen av Galdhöpiggen:)
Mitt tips är att du tittar på Olympus TG-820 iHS som kostar ca 2000kr.
 
ang. Olympus TG-820 iHS

Har en sån sedan i vintras, och det är en "trevlig" kamera, men mitt exemplar har en tendens att ibland INTE ha ett rakt skärpeplan när den är helt "utzoomad". Det vill säga i höger kant på den färdiga bilden så finns en suddighet som inte finns utefter vänstra sidan på bilden.. Förmodligen så är det väldigt små toleranser i justeringen av "skärpeplanet" på kompaktkameror så att det lätt kan bli lite fel vid monteringen, kanske?

Har själv inte brytt mig om att reklamera det hela, inser att man nog inte kan begära mer för en kamera för under 3000:- , hade den kostat 10 000:- så hade jag dock tänkt annorlunda! Annars är det en bra kamera tycker jag, hittills..

Mvh!
 
Ibland sitter ju obruket av fin utrustning inte i pryttlarna utan i inspirarionen och uteblivna resultat. Grannens ärvda Contarexutrustning tog knappt rullen om året tills jag lånade honom några bild inspirationsböcker samt böcker med bilder av valda fotografer. Numera ser man honom oftast med plåtlåda på bröstet.
Kanske är det där det brister? Väl värt att försöka. YMMV
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...