Vad gör ni med era foton?

Jag har en massa bilder på datorn men vet inte vad jag ska göra med dem. Framkallning på normalt fotopapper, förstoringar? En fotobok? Dekorerar ni med egna foton? Kanske vore en sådan foto tavla fin? Jag kan inte bestämma mig. Är bara rädd att datorn kraschar en gång och alla foton är borta. :D
 
Börja med att ta backup på dem. det är ju A & O.

Sen hur du vill använda dina foton är ju väldigt personligt, jag både gör böcker, kalendrar, t-shirts och dekorerar väggar.
 
Dom bilder jag är nöjd med och som väcker fina minnen ramar jag in i varierande storlek och sätter upp på en vägg här hemma, hittils 11 bilder där, såhär ser det ut :)

Slänger även upp bilder på en sällan uppdaterad frilufsblogg

Men viktigast av allt tycker jag är att se till att ha en digital kopia av bilderna på en annan hårddisk, gärna på helt annan dator och på annan plats också, för säkerhets skull...
Digital för att när bilden är utskriven så är så otroligt många möjligheter förbrukade, pappersbilder kan skadas på alla möjliga sätt och är svåra att reproducera! Bättre att skriva ut vid behov :)

Vill jag visa bilder från en resa eller dylikt för någon så gör jag det nog hellre på dator/tv än i ett album. :)
 
Du borde göra en back-up på en extern disk.
Jag har alla bilder i datorn samt på en extern hd och i molnet.

Bilderna vill man ju aldrig bli av med, blir hellre av med alla mina saker än mina foton.
 
Jag har backup, och sen delar jag bilder jag är nöjd med på webben. I mitt fall Picasaweb.

I enstaka fall gör jag förstoringar och då är det crimson.se som gäller. Fotoböcker är också roligt, men då för bröllop eller liknande.
 
För utom det självklara med att ha kopior sparade på en separat hårddisk så lägger jag över bilder jag är nöjd med på ett usb-minne och kör i en digital fotoram. Fotoböcker i all ära men hur ofta sitter man och bläddrar igenom dem? Jag ser min digitala fotoram varje dag och brukar byta usb-minne en gång i veckan och får på så sätt lite variation.
 
In på datorn, tillsammans med allt annat jag vill ha kvar (musik, kartor (scannas), all epost jag någonsin har fått, alla eböcker jag har läst de senaste åren...) och sedan görs backup av allt på en gång till en extern disk en gång i veckan. Backupdisken synkroniseras med en annan disk som förvaras hemma hos en kompis ungefär en gång i månaden, ifall både min dator och backupdisken skulle bli stulna eller brinna upp.

När det gäller visning så har jag helt enkelt ett program som ändrar bakgrundsbild på datorn varje dag från min fotodatabas.
 
Själv har jag dels en backup genom en extern hårddisk, men sedan har jag samma uppsättning bilder ligger i min stationära dator. Den datorn står så jag kan se den i vardagsrummet och därmed ligger alla bilder som skärmsläckare/sparare.

Då ser vi bilderna rulla förbi och jag kan lova att fler än en gång har vi blivit sittande och tittat på bilder i stället för filmen som går på tv.
 
Jag håller med den som sa att det vore mer förödande att förlora alla bilder än att förlora mina ägodelar. Sambon och jag har alla bilder på tre oberoende externa hårddiskar, ändå var det just i dagarna på vippen att vi blev av med allt (!) pga extrem otur med simultana krascher. Tack och lov gick det att återställa från en av dem.

Ang frågan så lägger vi dem på en fotohemsida så att de närmast sörjande kan se att vi fortfarande lever. Har gjort kalender också, samt fyllt en vägg med förstoringar en gång. Det senare var extra kul, för alla (tyska) vänner på besök fick av någon osökt anledning lust att åka upp till norra Sverige och vandra...
 
Alla n med separata hårddiskar, ni har väl inte sen den hemma? brandfara? Har allt backupat både loklat på hårddisk men även över nätet.

gamla bankfacksiden ör inte så dum, och med internet så mycket enklare att hantera
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.