Färska tester som jämför tåliga kompakter?

Någon som kan tipsa om någon sajt som hyfsat objektivt jämför tåliga kompaktkameror och är nyligen uppdaterad så man får med senaste modeler från Olympus, Panasonic, Sony, Nikon, Fuji m fl

Min gamla Olympus har haft en slarvig ägare på sistone :- ) som slarvat med att se till att packning varit fri från partiklar - flera symptom på vätskeinträngning.

Dax för ytterligare en prylförnyelse kanske....

/Patrik, prylhöst i antågande
 
multi-update

är ett år gammal men det har inte kommit så många helt nya konstruktioner sedan dess men lite uppdateringar. http://www.dpreview.com/news/2011/08/17/waterproofcompacts

Thure
Hej!
Tack Thure, precis ett sånt här gediget test önskar jag mig men tyvärr har det kommit ganska många uppdateringar tycker jag. I princip alla modeller har uppdaterats sedan testet förra året:
Fjuifilm har en XP150, Olympus TG-1 iHs (som man kan skruva på extra objektiv på), Panasonic FT-4/20, Pentax WG-2 GPS och Sony TX-20.

Saknar också Nikon (AW100) samt Canon (D20) helt i dpreview's i övrigt gedigna test.

Senaste numret av svenska outside hade ett ganska översiktligt test men för ytligt för min smak.

Bästa jag själv funnit hitills är tidningen ljud och bild
http://www.ljudochbild.se/test/7-vattentata-kameror

Ser fram emot fler omdömen och tester

/Patrik
 
Copy-pate fra det danske forbrugermagasin Tænk´s test af digitalkameraer 1/6 12:

Nikon Coolpix AW100

Hårdfør strandkamera

Ikke det bedste kamera i testen, men kompakt og hårdfør. Tager gode billeder også under svag belysning og er stød- og dyksikker. Perfekt til strandturen og den aktive hobby-fotograf.
Pris: 2.032 kr.
 
Senast ändrad:
kamera & bilds test var nog så bra det kan bli hitills. Tack för den.

Jag kan också säga att när jag köper kamera så är jag inte så priskänslig. En kamera ska leverera bra bilder under några år och var tålig (särskilt vattentålig) och då är några hundralappar upp eller ner inte det viktigaste. Bra bilder, gärna också i dåligt ljus och fräcka finesser är viktigare än pris.

/Patrik, som nu vill köpa tidningen kamera&bild med testen i
 
Någon som kan tipsa om någon sajt som hyfsat objektivt jämför tåliga kompaktkameror och är nyligen uppdaterad så man får med senaste modeler från Olympus, Panasonic, Sony, Nikon, Fuji m fl

Min gamla Olympus har haft en slarvig ägare på sistone :- ) som slarvat med att se till att packning varit fri från partiklar - flera symptom på vätskeinträngning.

Dax för ytterligare en prylförnyelse kanske....

/Patrik, prylhöst i antågande
m3 har gjort en bra genomgång av spegellösa kameror.

http://www.idg.se/2.1085/1.462361/basta-spegellosa-systemkamerorna
 
förlaget

OK, tack för ditt försök nolböggda. Har mailat förlaget för att få pris på nummer 7-2012 som testet var publicerat i. Hoppas den finns kvar där till rimligt pris.


/Patrik
 
Redovisningen

på webben tycker jag var rätt OK observera att det var ett flertal flikar. Tror inte att det står så mycket mer i tidningen. Kolla den på biblioteket.

Thure
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...