Hammock

Hej!

Under en period har jag tittat noga på hur man kan få till en riktigt bra Hammock att ha med sig istället för tält eller att ligga i det fria. Inköpet föll på en Hennessy Hammock, mest för att det är ett känt märke som har gott rykte. Snabbt upptäckte jag att den hade både för och nackdelar, och framförallt behövde jag modifiera den för att passa mina ändamål. Främst behöver jag en enkel hammock, med snabb uppsättning och nedtagning. Något jag uppskattar mycket är att befinna mig i rejäla busväder, eller kalla väder. Därför finns det ganska höga krav på isolering och regnskydd.

Alla har säkert sina egna speciellt behov, och det hade varit spännande att höra lite kring hur tankarna kring en bra hammock ser ut. Det finns mängder av olika forum, ofta världsomspännande som berör dessa ämnen, men visst hade det varit spännande att ha en diskussion även här på utsidan...

Något som sker i många forum, och som tilltalar mig är att göra gemensamma inköp, och sedan få mängdrabatt. Jag har gjort detta innan med ett mycket gott resultat. Om vi är flera intresserade, och enas om en specifik produkt, kan jag tänka mig att organisera själva inköpet.

Så ni som är intresserade av detta, vad har ni för grejer? Skriv gärna ner enligt rubrikerna nedan:

Tarp
Underquilt
Överquilt
Hammock
Upphängning
 
Senast ändrad:
Hennessy Hammock

Hammock: Ultralite Backpacker Asym Classic
Tarp: Ultralite
Underquilt: Snugpak underblanket
Överquilt: Använder ECWS Sleeping Bag System med GoreTex-överdrag
Upphängning: Treehuggers med knop

Fördelar:
Underquliten är suverän, om än något tungt. Den är lätt att justera och väldigt varm och skön. Dessutom täcker den hela undersidan av hammocken. Enligt vissa klarar den -12. Hammocken saknar dragkedja, något jag har lite svårt att vänja mig vid. Tarpen är för liten för mina ändamål. upphängningen behöver bytas till något enklare.
 
Hammock: Hennessy Expedition Asym
Tarp: Jacks 'R' Better - Cat tarp 11' x 10', Hennessy - Ultralight Backpacking Fly (Silnylon), Hennessy - Hex Fly (Polyester)
Underquilt: Jacks 'R' Better - The Nest Down Under Quilt with 900 FP Down, Multimat - Summit compact 38
Överquilt: Snugpak - Jungle bag, Haglöfs - Sensor 1S, Marmot Helium MemBrain
Upphängning: WhoopieSlings - "All In One" system 6" huggers (dutch clips), WhoopieSlings - Single Line Tarp Ridge Line, WhoopieSlings - Adjustable Structural Ridge Line, Jacks 'R' Better - JRB Tarp Line & STL Set (11' x 10' Tarp)
Övrigt: Jacks 'R' Better - Jeff's Gear Hammock

Kommentar:
Jag har listat de möjligheter jag har till min hammock och strukit under de val jag använder för tillfället. Jag kan särskilt rekommendera en "gear hammock" som i princip är en liten extra hammock för att få upp utrustning från marken och även göra den mer lättåtkomlig. Det är en typiskt DIY-pryl men jag är lat och köpte en från JRB. Den kan också dubbla som överdrag/regnskydd på packningen. Jag tipsar även om JRBs 11' x 10' tarp som är riktig trevlig.

Gear hammock
20050819%20HH%20with%20Gear%20Hammock%20-%203%20-%20web%20Small.JPG


JRB 11' x 10' Tarp
DSC00311%20-%20web%20Small.JPG


JRB 11' x 10' Tarp (uppsatt som tarp tent)
DSC00321%20-%20Web%20Small.JPG


(produktbilderna är länkade från och tillhör http://www.jacksrbetter.com)
 
Låter ju som en toppenrigg det där. En sån där Gear hammock, ska jag minsann se till att fixa själv faktiskt, verkar ju helt perfekt. Är du intresserad av att sälja din Hennessy Hex fly? :)
 
Hennessy hammock såld, nu blir det en Warbonnet blackbird 1.0 double layer. :)

Tarp har jag inte bestämt mig för än. Vill nog helst ha en Hennessy Typhoon, men skulle egentligen också kunna tänka mig en DD XL tarp.
 
Tarp:
1 DIY som är 3x3 meter
1 nyinköpt DD XL som är 4,5x3 meter
DIY fungerar superbra på sommaren men på vintern vill jag ha möjligheten att vika in gavlarna, vilket går att göra på min DIY-tarp men då blir det väldigt trångt om saligheten därinne. Därför har jag köpt en större som jag ska testa i vinter.

Underquilt:
KAQ Lost River som jag köpt här: http://arrowheadequipment.webs.com/
UKhammocks Winter som jag köpt här: http://ukhammocks.co.uk/
Jag köpte först en syntet från arrowhead men när jag fick bättre ekonomi köpte jag en fullängdare i dun. Betydligt dyrare men eftersom den ska klara vinterväder så funkar den året runt. Blir det riktigt kallt så tar jag båda underquiltarna.
Jag har även ett par DIY som jag gjort av gamla sovsäckar. 2 såna använde jag under mitt köldrekord på -33,6 grader.

Topquilt:
UKhammocks Winter som jag köpt här: http://ukhammocks.co.uk/

Hammock:
1st Warbonnet Blackbird 1,0DL
1st DD Travel
2st DD Frontline
Ett antal DIY utan myggnät som används vintertid

Upphängning:
På Tarpen har jag en continuos ridgeline som jag fäster med karbinhake runt ett träd i den ena änden och med hjälp av en prusik runt träd nummer 2.
Hängmattan hänger jag upp med treestraps och whoopie slings.
Ridgeline, treestraps och whoopies har jag gjort själv.
Amsteel har jag köpt här: http://arrowheadequipment.webs.com/
 
Ah, det stärker min övertygelse om att själv köpa en DD XL tarp. Om du bara använder din UKhammock winter mellan -5 och - 15, räcker det med den då, eller kompletterar du med liggunderlag och aluminiumfilt?
 
Diy

Hängmatta; foderpolyester och trestegssizsag. Dubbelväggig.
Upphängning; Polyesterremmar och aluminiumkarbiner av klättertyp.
Tarp; DD, 3X3 meter. Onödigt tung, tyg väntar på tid för hemsytt.
Underquilt; omsydd tjock syntetsäck.
Överquilt; ingen, sover i tjock dunsäck.
Myggskydd; heltäckande av tyget Sarita, med dragsko i nederkant.
Ridgeline med ficka för bok, lampa, glasögon. I den hänger jag också en liten stearinlykta som
ger ganska mycket värme under tarpen.
 
Tyvärr...

Har nog inga färdiga bilder, men hade vanligtvis kunnat fixa det över dagen. Vågar dock inte gå ut och rigga i vinden, då jag har en ganska nyopererad hand... Orkar du vänta ska jag se om jag kan få till några bilder när det blåst färdigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...