Dykfenor

nu ska du få ett jägartips.. den länken går till till ett par helfotsfenor, detta är bra vid dykning i varmt klimat och bassäng.. funderar du på apparatdykning så tycker jag att du ska välja fenor med öppen häl och ett par neoprenboots, det kommer att funka bättre med våt/torrdräkt i framtiden.
 
nu ska du få ett jägartips.. den länken går till till ett par helfotsfenor, detta är bra vid dykning i varmt klimat och bassäng.. funderar du på apparatdykning så tycker jag att du ska välja fenor med öppen häl och ett par neoprenboots, det kommer att funka bättre med våt/torrdräkt i framtiden.

Tack för tipset!

Jag har tänkt att dyka på varmare breddgrader. Vad tycker du om kvaliten på Mares-fenorna i övrigt?
 
De mares fenor du länkar till är väldigt mjuka, det blir väldigt ansträngande att simma med dessa och full dykutrustning pga av vattenmotståndet. Det kan till och med leda till allvarliga situationer vid strömt vatten. Titta till exempel på Technisub Stratos, som finns med både hel- och halvfot.
Jag rekommenderar halvfots fenor.
 
Ska du ha dem till snorkling o fridykning tycker jag du ska satsa på ett par längre helfotsfenor. Dessa gör det mycket roligare att fridyka än styva korta fenor. Däremot är de förmodligen kass till apparatdykning.

Jag har ett par picasso fridykningsfenor för fridykning och en waterway monofena, också för fridykning. Tidigare, när jag tyckte apparatdykning var värt att syssla med i Sverige (vilket jag alltså inte tycker nu!) så hade jag ett par halvfotsfenor från mares. Jag tyckte inte det var särskilt kul att snorkla o fridyka med dessa och neoprenskor. Alldeles för stelt och klumpigt. Lite som att klättra med gummistövlar.

Helfotsfenor går utmärkt att använda, eller nästan ska användas, med neoprensockar. Gärna med fenhållare också. Med sockar och fenhållare så kommer de fenorna du länkat till förmodligen funka till apparatdykning under sommaren iaf. Men som alltid YMMV, och facit har man aldrig på förhand.
 
Tack för tipset!

Jag har tänkt att dyka på varmare breddgrader. Vad tycker du om kvaliten på Mares-fenorna i övrigt?

ska man dyka varmare så är det myyycket schöönare med helfotsfena.. sedan tycker jag att det är svårt att generalisera vilka fenor man ska ha, jag har själv scubpro jetfin, men har haft flera mares fenor och varit nöjd med dom.. mares gör bra grejer
 
Speciellt bra blev mares snorklings/fridyknins-grejer efter man köpt upp Spora-Sub. De gör ju en del av deras klassiker fortfarande, fast de sålde vidare spora-sub (som nu ägs av Omer).
 
Någon som vet var jag (i sverige/svensk webshop) kan hitta ett par långfenor för fridykning?
Helfot eller halvfot/strap kvittar då jag redan har neoprenboots, men de fenorna som jag har idag är något för styva för fridyk och snorkling.
 
Någon som vet var jag (i sverige/svensk webshop) kan hitta ett par långfenor för fridykning?
Helfot eller halvfot/strap kvittar då jag redan har neoprenboots, men de fenorna som jag har idag är något för styva för fridyk och snorkling.

Du ska inte ha strappade för fridykning! De flesta dykbutiker kan säkert ta hem åt dig då de brukar ha antingen mares eller cressi. Annars förstår jag inte varför du ska ha en svensk återförsäljare, diveinn från spanien ligger ju skitbra till prismässigt. Fenvalter, Valter Olander säljer waterways monofenor och deras glas/kolfibernifenor, men då blir det ett annat prisläge.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.