Enkel torrdräkt, vad leta och köpa?

Jag är på jakt efter enklaste möjliga torrdräkt, den skall endast användas i ytläge men jag klarar mig inte med vadarstövlar utan behöver en torrdräkt gärna med sko så jag inte blir kall om fötterna. Passform är bättre om den sitter löst och är av storlek elefant då jag till 95% skall gå på botten och simmar 0-20m då och då. Jag kommer ha flytstöd med mig att vila på om det blir simma av. Jag har fått tag i en gammal dykartorrdräkt men en har ett par nackdelar dels är dragkedjan bak och jag vill kunna stänga dräkten själv, dels sitter den åt ordentligt över knä, armhålor, armbåde och handled då jag oftast har händerna ovanför vattnet gör det att händerna domnar bort efter en stund. Jag är 184, ca 110kg. Någon som har ett tips på en dräkt eller vart jag kan vända mig för att hitta en dräkt som passar mig?
 
Du bör kolla på den sizechart som gäller för dräkten ifråga: Där får du exakta mått för bröst midja m.m. Räkna med plats för ett underställ också om du köper en skaldräkt.
Det finns även torrdräkter för kanotister och surfare vilket det låter som du är mer i behov av eftersom du annars behöver komprimerad luft i dräkten.
 
kolla vikings gummidräkter, stora som hus och lika enkla att reparera som en cykelslang.. ryggdragkedja är inget problem, fäst 30 cm snöre i dragskon så kan du öppna och stänga själv..
 
Hittade följande två dräkter:
http://www.wetsuitoutlet.co.uk/product_info.php?products_id=2016{12}285

Samt:
http://www.ewetsuits.com/acatalog/tornado-drysuits-uk-sailing-kayaking.html

Kanske något för mig? Mätte mig som hastigast över bröstet och har ca 120-125cm och många dräkter verkar vara gjorda för smalare/klenare byggda personer.

Jag har själv en sån till paddling vintertid (Lomos Tornado-dräkt). Jag är 175 och 71 kg. Den är rymlig och lätt röra sig i men lite trixig att ta på sig, men har man kommit på knepet så inga problem sen. Håller tätt.

Den är väldigt prisvärd och det var inga problem att beställa från Lomo. Snabb leverans.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...