Gåsen, Sylarna, Helgas

Hej!
Jag och min familj, 3 barn på 17, 9 och 8 år tänkte fjällvandra i år. Barnen är vana skogsvandrare men inte fjällvandrat innan. För att undvika för mycket packning tänkte vi bo på fjällstationer. Eftersom det är typ fullbokat vad Blåhammaren har vi kollat på andra alternativ. Funderar på Gåsen, Sylarna, Helags med start vid Kläppen. Ska man gå åt det hållet eller är andra hållet bäst? Kläppen till Helags verkar ju kort så jag undrar lite om det funkar att gå direkt till Gåsen eller alternativ direkt till Sylarna och sedan ta Helags på vägen hem. Eller finns det andra bättre rutter?

Tänker att en topptur till Sylarna kanske är svårt för barnen (och brant för mig) och är därför mer inne på Helagstoppen, vad tycker ni?

Är det någon som vet vad det kostar att stå vid Kläppen med husvagn och bil? Eller om det är bättre att stå nära Torkilstöten och gå därifrån, vad kostar det?

Mvh Susan
 
Helags är en jättefin topp att gå upp på med barn i den åldern.

Att gå direkt från Kläppen till Sylarna eller Gåsen skulle jag tycka var för långt, särskilt med barn.
 
Det är ca 12km, svagt uppför hela tiden, från Kläppen till Helags.
Från Helags till Sylarna ca 19km. Helags till Gåsen ca 17km.

Även med vandringsvana barn så känns det lite långt med 29 - 31km som dagsetapp.

Vill minnas att jag betalade ca 100kr för några år sedan för en 2-nätterstur för att parkera vid Kläppen. Minnet kan svika mig lite kanske, men jag upplevde det inte som "för dyrt" i alla fall.

Parkera vid Torkilstöten är gratis tror jag. Fast jag har aldrig testat att parkera där själv så jag kan ha fel. :) Jag har undvikit att utgå från Torkilstöten eftersom det inte känns lockande att börja med att gå upp för en skidbacke :)
 
Som sagt, 3 mil på¨en dag verkar mastigt, men varför inte
Kläppen-Vålåstugan-Gåsen-Sylarna-Helags-Kläppen. En natt till.
Helagstoppen klarar ni galant. (leta efter den nu aktuella tråden om just denna, med bilder från de två vägarna upp och ner)
Sylarna lite mer exponerat
 
Som sagt, 3 mil på¨en dag verkar mastigt, men varför inte
Kläppen-Vålåstugan-Gåsen-Sylarna-Helags-Kläppen. En natt till.
Helagstoppen klarar ni galant. (leta efter den nu aktuella tråden om just denna, med bilder från de två vägarna upp och ner)
Sylarna lite mer exponerat

Hur långa dagsetapper är det? Är det realistiskt för en 7-åring att ha som dagsetapper. Vi vandrar med tält.
 
Första fjällvandringen för barn, då skulle jag inte vara rädd för att det blir för korta dagsetapper. 12-kilometaren känns den med, minns jag som barn. Väder, vind, packning och höjdskillnader gör att fjällvandring inte är jämförbart med skogsturer, känner jag.

I vilket fall, ge er inte på en mastodont-etapp som Kläppen-Vålåstugorna som allra första dagsetapp, då riskerar ni att avskräcka 7-åringen. Gå Kläppen-Helags, hinn fram i tid för en våffla på eftermiddagen, kanske med energi kvar i kroppen för att njuta av tält-bestyr mm.
 
Den föreslagna sträckan Kläppen-Vålåstugorna hittas kanske inte på Google, är väl inte "officiell". Beroende på vägval, minst 25 km (över Ljungris). Väljer man stigen längs västra sidan av Ljungan kortas turen knappast, då stigen är rejält slingrig och man får gå en del obanat när den upphör. Som sagt, rekommenderar ej den sträckan som förstagångsfjälltur för barn...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
joa_bj Fiske runt Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen? Fjällvandring 2
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hannulan Proviantering i Stensdalen och Gåsen Fjällvandring 4
markus-l Gåsen (Sjtäntja) Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
KarinAx Ljungan-Gåsen Fjällvandring 1
Pwe Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen Fjällvandring 3
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Dinas HUR blött/snö är det vid Gåsen? Fjällvandring 3
meringa Terräng vid Gåsen Fjällvandring 4
A-K Ljungris-Gåsen Fjällvandring 5
Pwe Gåsen till Helags via Holken? Fjällvandring 2
millimeter Handöl-Gåsen Fjällvandring 1
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.