Forumkniv 2020

Marknaden har gott om färdiga knivar med bladlängd 95-130 så varför ytterligare en?

En kniv för sniderier bör ha lågt blad. Behöver inte alls ha långt blad, en vass nagel på 45 mm har många bruksområden. (Även om klabb på 90 mm breda skidor inte är mest ändmålsenligt.)

Fullslipad då det ger bra skäregenskaper, ingen ricasso för bättre moment då man behöver ta i. Genomgående tånge och nitad eller skruvad. Snyggt skaft, fånglinehål. Riktig slida med klickfunktion och utrinningshål i botten. Hänge med förlängingsdel så att ryggsäck kan bäras med höftbälte.

Kan det vara en åldersgrej att korta knivar är mer intressanta?

go tur
 
Marknaden har gott om färdiga knivar med bladlängd 95-130 så varför ytterligare en?

En kniv för sniderier bör ha lågt blad. Behöver inte alls ha långt blad, en vass nagel på 45 mm har många bruksområden. (Även om klabb på 90 mm breda skidor inte är mest ändmålsenligt.)

Fullslipad då det ger bra skäregenskaper, ingen ricasso för bättre moment då man behöver ta i. Genomgående tånge och nitad eller skruvad. Snyggt skaft, fånglinehål. Riktig slida med klickfunktion och utrinningshål i botten. Hänge med förlängingsdel så att ryggsäck kan bäras med höftbälte.

Kan det vara en åldersgrej att korta knivar är mer intressanta?

go tur

låter som en kniv som jag skulle kunna tänka mig.
ålder = mera kunskap = ta inte med sker som är dålig
 
Fattade inte vad det här var för tråd först men nu har jsg sett många fina knivar och vill gärna ge lite input. Om beslut tas om en vacker kniv som faller mig i smaken kan jag tänka mig att köpa men bara om den också passar i en vänsterhänt kvinnohand. :)
 
Något om slidor. De har gjorts av läder, trä, horn, metall och plast. Ibland en blandning av material. De sista två absorberar inte vatten och skyddar väl. Den sista är rätt gjord tyst och stabil oxså.
Givetvis skall hänget göras i modern webbing, suger inte vatten, stark och flexibel.
En slida där greppets form sitter fast med klick är extra bra. En sådan slida bör vara djup för greppet och ha ett rejält dräneringshål.

go tur
 
Utlovade bilder på en Mora med masur skaft.
1 viktigare saker dök upp
2 Jag kom ihåg fel då det inte är en Mora.
3 lite övriga knivar med för skojs skull
4 skryträttighetet för den som gissar varför det inte är en Morakniv.
 

Bilagor

  • 20190615_115347-743x557.jpg
    20190615_115347-743x557.jpg
    124.3 KB · Visningar: 393
  • 20190615_115509-784x588.jpg
    20190615_115509-784x588.jpg
    120.9 KB · Visningar: 404
Två bilder till
 

Bilagor

  • 20190615_115559-588x784.jpg
    20190615_115559-588x784.jpg
    279 KB · Visningar: 403
  • 20190615_115632-588x784.jpg
    20190615_115632-588x784.jpg
    152.4 KB · Visningar: 404
Skulle inte förvåna mig om den är tillverkad i Eskilstuna sent 1800 eller tidigt 1900 tal

Där fick du skryträtten.

Det står
E A Berg
Esk
på bladet

Erik Anton Berg, Eskilstuna är en rimlig tolkning.

Niten är en "trattformad" bricka och så är tången nitad i den. Försökte ta bilder men ljuset och telefon en ville inte just nu.

För att föra tråden framåt så är bladet för kort för min smak när det gäller friluftsliv. Nu fiskar jag inte längre men att filea en fisk eller kapa av huvudet är svårt med så kort blad, att skära en limpa är inte heller en höjdare, att barka en stam går men är så mycket lättare med mer blad osv. Skulle jag bara sitta och tälja så funkar den men det är inte mitt huvudsakliga användningsområde. Tittar man på övriga knivar så är den större moran mer åt rätt håll men då är skaftet det vanliga röda som ger skavsår...
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.