Iphones sos-larm i Sarek?

Hej!
Hur fungerar iphones sos-signal som man kan aktivera genom att trycka på avstängningsknappen 5 ggr? Den skickar iväg position och nödsignal till SOS men fungerar den även utan täckning av någon operatör? Som till exempel i Sarek? Eller behöver man ha med sig någon annan form av utrustning? Om det är någon som är intresserad att hyra ut sin utrustning för en billigare peng än vad företagen på internet gör så får ni gärna höra av er till mig! Vi reser 19 juli och är hemma igen 7 augusti.
 
Hej!

Har ingen operatör täckning så lär det inte komma fram något meddelande till SOS, så vill du ha någon form av nödsändare med så får du använda något annat. Personligen har jag ingen med alls, men det får ju var och en ta ställning till.
 
Den funktionen i din mobil lär inte fungera när du inte har mobiltäckning, vilket gäller för största delen av fjällvärlden. Laponia (där Sarek ingår) har ingen täckning med små lokala undantag ( viss täckning i östra kanten av nationalparken bitvis utmed Kungsleden och kring Telias mast i Ritsem) .
Och om du inom täckning skulle använda den funktionen i din mobil, vilken koppling har den till berörde räddningsmyndigheter?
Själv har jag med mig en PLB när jag vandrar utom mobiltäckning.
 
Det måste väl vara 112. Hittade information för iPhone här:
https://support.apple.com/sv-se/HT208076

Men själv har jag Android så jag får leta lite till.

OK, det är bara en alternativ metod att ringa SOS (eller 112 som det heter i Sverige). Apple har bara "automatiserat" att mobilen hittar rätt nödnummer som varierar beroende på vilket land man befinner sig i, vilket givetvis som för alla mobilsamtal kräver täckning.

(använder själv både Android privat och iPhone just nu i jobbet. Upplever ingen större skillnad, bara lite olika lösningar på samma sak)
 
Sms kan funka i kanten av täckningsområden när inte röstsamtal går fram.

Ofta bättre täckning i väster av svenska fjällområden via norska nät. Också bättre på toppar än i dalar.

Sarek hör troligen till de sämsta områdena avseende gsm-nät.

Thure
 
... Eller behöver man ha med sig någon annan form av utrustning?
Behöver och behöver...
Det beror helt på personlighet, familjesituation och prioriteringar. De flesta klarar sig utmärkt utan (och har så gjort i många decennier), medan andra finner en satellitkommunikation i en eller annan form fullt motiverad. Själv har jag en Garmin inReach Explorer+ (som för närvarande inte är aktiverad) för de få gånger jag är utanför mobil- eller VHF-täckning. Den ligger bara och samlar damm som det är just nu...
Om det är någon som är intresserad att hyra ut sin utrustning för en billigare peng än vad företagen
på internet gör så får ni gärna höra av er till mig! Vi reser 19 juli och är hemma igen 7 augusti.
Vad är den gängse prisnivån för en Garmin inReach Explorer+ hos uthyrningsfirmorna?
Jag har ingen aning men jag antar att en företagsuthyrning måste, med bred marginal dessutom,
täcka de rörliga aktiverings- och kommunikationskostnaderna plus företagets kapitalkostnader etc etc.
En privat utlåning undviker väl minst de senare posterna...
 
Vad är den gängse prisnivån för en Garmin inReach Explorer+ hos uthyrningsfirmorna?

Kollade vad det skulle kosta 2 veckor i september, då jag ska ut, drygt 900 spänn. Om jag nu ville ha den säkerheten är det väl inget opris.Känns som om den frystorkade matpåsen är dyrare per dag

Christian
 
Jag håller med dig Christian, med 49:- om dagen är deras prissättning inget opris.
Det betyder att brake-even mellan hyra/köpa hamnar väl över fyra-fem månaders hyra
om även kostnaderna för Iridiumabonnemanget räknas in...
/Odd
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.