Jakthärva i Norrbotten

Citat!
Sen hade det varit klädsamt om Klager inte suttit och ev fabulerat utan lagt till en källhänvisning på citaten.

Nu kan den foliehattsbeklädde tolka det som om Klager är en bitter före detta alternativt refuserad jaktskribent.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
På fakta. Jordbruk och yrkesfiske uppbär också väldiga bidrag, men inte alls i paritet med rennäringen, om man räknar kronor per arbetstillfälle.

Så du baserar din fakta på att du baserar den på fakta ...
... uttryckte mig väl inte så klart när jag frågade som jag gjorde.

Skall formulera om frågan så att jag inte framstår så korkad när jag är så luddig i frågeställningen.

Vilken slags fakta baserar du det på bortsett från att du baserar dig på fakta ?
Dvs vilka belägg i praktiken har du för ditt påstående kring det hela.
Eller kanske enklare uttryck - om någon anan skulle vilja ta del av denna fakta hur får man då reda på dess innehåll ?

Nu hoppas jag verkligen att min fråga inte är så korkad så att den inte kan misstolkas.
 
Så du baserar din fakta på att du baserar den på fakta ...
... uttryckte mig väl inte så klart när jag frågade som jag gjorde.

Skall formulera om frågan så att jag inte framstår så korkad när jag är så luddig i frågeställningen.

Vilken slags fakta baserar du det på bortsett från att du baserar dig på fakta ?
Dvs vilka belägg i praktiken har du för ditt påstående kring det hela.
Eller kanske enklare uttryck - om någon anan skulle vilja ta del av denna fakta hur får man då reda på dess innehåll ?

Nu hoppas jag verkligen att min fråga inte är så korkad så att den inte kan misstolkas.

Som du säkert vet finns flera mindre studier och en hel del offentlig statistik om rennäringen. Men den studie som ändå måste ses som mest genomgripande är rapporten "Vad kostar en ren" från 1998. Visst, den har snart tjugo år på nacken, men i stort har inte mycket förändrats. Där kommer man fram till ett direkt underskott på över 200 miljoner kronor per år för rennäringen. De indirekta kostnaderna är ännu större.

http://eso.expertgrupp.se/wp-content/uploads/2013/10/Ds-1998-8-Vad-kostar-en-ren.pdf

Det är väl säkrast att jag återigen understryker att det jag har synpunkter på är rennäringen. Jag har inget emot samer, tvärtom är jag helt ointresserad av att kategorisera människor efter etnicitet. Att göra det är ett otyg som ligger bakom all slags rasism och liknande särbehandling.

Tillägg:
Jag hoppas att vi inte spårar in på denna diskussion nu, när tråden egentligen handlar om de vidriga jaktbrotten. Det har inget med bidrag eller rennäring att göra. I mina ögon är det inga "samer" som står åtalade, utan ett gäng ynkliga, sjuka kräk - om det nu stämmer att de gjort vad de misstänks för.
 
Senast ändrad:
Domarna har fallit.

Men sametingets ordförande är besviken! Hur tänker han här?

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/f...härva-sametingets-ordförande-besviken-3943706

Men den här karln är alltså missnöjd med att brottslingarna alls döms. Han tycker rättsväsendet är orättvist eftersom det inte finns samiska särintressen i domstolarna som tar hänsyn till "samisk kultur"? Är jaktbrott ett samiskt särintresse? Hur kan en representant för samerna ställa sig bakom krimialitet?

Om man läser i förhören som är en enkel googling bort, så är alla inblandade förhärdade kriminella. Bevis i form av bilder på telefonerna förklaras med "inte vet jag" "måste vara nån annan som tagit bilden". Frågor besvaras med "vet inte" "minns inte" som enbart förhärdade kriminella gör.
Nu är de dessutom dömda.

Tycker inte direkt han som ordförande i sametinget gör ett gott jobb att företräda samerna. Det är rentav obegripligt.
 
Håller med!

Skall varje befolkningsgrupp ha företrädare och nämndemän med samma etniska bakgrund i våra domstolar (när dom står åtalade) så har vi snart inget fungerande rättsväsende. Jag har inte sett några krav på detta när andra flyktingar/invandrare av olika härkomst har stått inför rätta.
 
Sametingets ordförande verkar vilja ha det till att männen dömts pga grundval av att de är samer. Han tar också avstånd från djurplågeri. Han säger dock inte att han tar avstånd från tjuvjakt.
 
Känns som våldet är underordnat vapenbrotten. Våld och djurplågeri borde vara det som ger strängast straff. Fruktansvärt hur människor kan höra mot andra levande varelser.
 
"Men den här karln är alltså missnöjd med att brottslingarna alls döms. Han tycker rättsväsendet är orättvist eftersom det inte finns samiska särintressen i domstolarna som tar hänsyn till "samisk kultur"? Är jaktbrott ett samiskt särintresse? Hur kan en representant för samerna ställa sig bakom krimialitet?"

Lagarna är skrivna av svenskar för svenskar, samerna har ingen chans att påverka dem. Sverige är ett mångkulturellt samhälle vi får acceptera lokala lösningar på lokala problem. men det är hemskt att de plågar ihjäl djuren. Märkligt att länsstyrelsens tjänsteman blev friad.
 
Du menar att vi inte ska vara lika inför lagen? ”Lokala lösningar på lokala problem ?”. Förtydliga gärna. Tycker du det är rimligt att sametinget ställer sig bakom kriminella tjuvjägare enbart pga deras etnicitet? Sänder inte det en märklig signal om samer som grupp? Tycker han gör samekulturen en björntjänst.
 
"Lagarna är skrivna av svenskar för svenskar, samerna har ingen chans att påverka dem.

Såvitt jag känner till har varje medborgare i Sverige som är 18 år och äldre en röst att använda i allmänna val. Om de du skriver om är "samer" och inte svenska medborgare ska de naturligtvis inte kunna påverka lagstiftarna. Är de svenska medborgare har de exakt samma möjlighet som jag har.
Men med ditt synsätt har vi med valonskt ursprung väldigt små möjligheter att påverka lagarna i Sverige. Och pianostämmarna har knappt något att säga till om.
 
Ja, precis, samerna har exakt lika stor möjlighet att påverka lagarna som andra svenska medborgare. Men då måste de såklart kunna övertyga en majoritet av medborgarna om att deras förslag är bra.

Att genomföra lagändringar som ger en minoritet fördelar gentemot majoriteten av befolkningen blir rätt svårt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...