Ro över Bottenhavet

Enligt sjökortet på eniro är det ca 50 nm. Hur snabbt orkar du/ni ro, under hur lång tid? Motvind? Många faktorer...

5 knop = 10 timmar
4 knop = 12,5 timmar
3 knop = 16,7 timmar
2 knop = 25 timmar

Jag lägger min gissning på 3 knop, men som sagt, det är ju många faktorer som spelar in. Under postrodden använder man ju delvis segel och det gör ju sitt till.

//A
 
Postrodden över Ålands hav är 24 nm, alltså halva distansen. De ror i allmogebåtar vilket tar mellan 6 och 8 timmar. Och då har de hjälp av enkla sprisegel. Så om du ska ro dubbla distansen får du nog räkna med att övernatta i båten och ro på två dagar.
 
Jag hade nog delat upp resan i tre etapper: tex Vaasa->Valsärarna->Holmögadd->Umeå/Holmsund/Obbola.

Anledningen är att hoppet från finska skärgården till svensk mark är ett antal sjömil (och därmed timmar) på helt öppet hav, där du måste räkna med inte bara möjligheten att vädret blir dåligt utan också att det förekommer stora fartyg på vattnet.

Vad gäller fart tror jag du får vara glad om du kan hålla ens tre knop när du är ute på vattnet, framför allt om du verkligen skall ro, och inte på något sätt dra nytta av vinden.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...