Har någon paddlat Råstoetno?

Svar till David

Läste din artikel David och kom på att jag faktist läst den innan. Den är jättebra men ni måste ha drömt att Malmö slog HIF och dessutom blir man så sugen på flugfiske. Jag plocka till o med fram spöna. Gör du sådana resor än? MVH
 
Re: FY FAN ÖRINGEN!

Kamvandraren; sa:
Nu kommer hela den här trippen tillbaka till mig...//...Mycket vatten har flutit under broarna sen dess och jag önskar er:

God Tur!

Det verkar som vi hade en något mer smärtfri upplevelse av Lainioälven. :p
 
sleven7; sa:
Tack för du tog dig tid. Det verkar som ingen rekommenderar Råstoetno men det gör mig nog ännu mer sugen på det men får väl varna dom andra också. Och jag har väntat på att komma upp till Råstojaure ända sedan jag läste om det i fiske för alla ca 1993 men det har aldrig blivit just dit. Men Taava är nog kanon och då får man ju Harrejohka på köpet. Vi ska paddla gummikanoter. mvh

Jag lyfter på hatten och säger lycka till
 
sleven7; sa:
Hej o tack för svaret. Vi ska paddla med gummikanoter. Har hört att Tavva är grund på sina ställen. Vi får nog söka kvotering i bägge älvarna o paddla där vi får kvotering helt enkelt.

Skriver på norsk, håper at skåninger forstår det. ;-)
Jeg har padlet fra Rovvejaure to ganger, første gang i august 2003. Det var da ekstremt lite vann, og padlingen i strykene krevde mye manøvrering og staking (står i kanoen og staker). Andre gang var i slutten av juni i 2005, det var da vårflom. Padlingen i strykene i Tavva gikk da greit, selv om det gikk litt hvitt, spesielt i strykene før sammenløpet med Råsto. Strykene i Tavva er i Kanotguide Laino Elv klassifisert til mellom 2 og 3, min egen vurdering er 1 til 2. Det er ingen problemer å padle disse strykene med en åpen ”canadensare”, dvs ingen bæringer. Jeg valgte dog å taue ned øvre Liedakka-fossen i 2006, her gikk bølgene store! Har padlet denne fossen 3 ganger ellers uten store problem (klassifisert til 4, reelt sannsynlig vis 3). Denne fossen ligger i Lainio elv nedenfor møtet mellom Tavva og Rosto, så den må dere padle/taue uansett. Tips hvis dere velger å padle nedre Liedakka; velg høyre (vestre) elveløp nederst.
I fjor padlet jeg ned Råsto i månedsskiftet juni/juli, sannsynligvis med ideell vannstand for kanopadling. Dette er en mye vaskeligere elv enn Tavva, i Kanotguiden anslås antall bæringer til å være 10, jeg klarte meg med 5 (totalt ca 1,5km), men brukte tau og ”linet” lange strekninger (3-4km) Her er det lange stryk som ofte avsluttes med lange strekninger med ”stein-gjerder” som krever mye manøvrering, og strykene må også besiktiges (heter det ”reka” på svensk?). Hvis dere er nybegynnere bør dere regne med mye lengre bæringer enn hva jeg slapp unna med.
Det er også en del fall (klasse 5,6?) og canyons. Framdriften blir ofte liten og frustrasjonen høy slik at man tar sjanser, jeg hadde bl. a. et velt under tauing, og padlet også en canyon som var på grensen.
Lengden på de to elvene er omtrent lik, høydeforskjellen på Tavva er 40 meter mens den er 160 på Råsto. Tavva bruker jeg 1 dag på å padle, mens Råsto brukte jeg over 3 dager på. Fisket i Råsto ovenfor og nedenfor den kvoterte strekningen virket bedre enn i Tavva, fikk mye ørret.
Naturen rundt Tavva er vakker, mens den er overveldende vakker og variert nedover Råsto, med ”kallfjells”-vidder, fosser og canyons.
Det virker som dere har bestemt dere for å velge den elva der dere får kvote. Hvis det blir Råsto får dere en villere, vakrere og kanskje mer fiskerik tur enn i Tavva, men regn da med å bruke 2-3 dager lengre tid enn i Tavva.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.