Olycka med trangiakök och elever igen

Nytt ämne??

Läckande gaspatron/kök/fotogen/bensin i tältet?
Friluftisar som envisas med att använda köket i tältet?

Har det någon betydelse vilket kök man har använt när man lyckats elda upp tältet?

/John

Nu börjar du ändra frågeställningen från vilken typ av kök som är säkrast till att tala om att använd kök inne i tältet. Då tycker jag att vi pratar om en sak som alltid är mycket riskfylld oavsett vilken typ av kök som används.
 
Jag tänkte ta med mig ungdomarna jag tränar i kanotklubben på en tur
och lära dem lite om friluftsliv, bla hur man lagar mat på Trangia.
Jag tänker att det mest pedagogiska vore att visa hur det kan gå om man gör fel, att göra nån enkel testrigg på en grusplan, med en liten flaska T-sprit, (1 dl?) över en brinnande brännare, och så ett långt snöre man kan dra i så att T-spritsflaskan tippar lite och T-spriten hälls över brännaren.
Vad kan vara lämpligt säkerhetsavstånd?

Filma gärna och lägg ut på YouTube och delge erfarenheterna här så att vi slipper göra detta själva.

Tipset om att få råd från räddningstjänsten verkar bra.

Thure
 
Nu börjar du ändra frågeställningen från vilken typ av kök som är säkrast till att tala om att använd kök inne i tältet. Då tycker jag att vi pratar om en sak som alltid är mycket riskfylld oavsett vilken typ av kök som används.

Nej, ur min synvinkel är det samma ämne. Om du kombinerar campingkök av valfri typ med oförsiktig användare och lite otur så blir någon skadad. Om inte vid första tillfället så vid nästa.

Frågan om ett kök är säkrare än ett annat är däremot en mycket svårare nöt att knäcka. Kollar vi att användaren har läst igenom manualen? Att användaren har sett någon annan använda ett likadant kök? Eller sätter vi bara bränsle, tändstickor och diverse köksdelar i händerna på ett barn och vänder ryggen till?

Jag tycker liksom att det är risker med alla kök om man inte konsulterar manualen. Följer man manualen är dom förhållandevis säkra.

/John
 
Trangia är en stabil konstruktion som man inte välter lika lätt som ett toppmonterat gaskök men en stor gryta på.

Men nu jämför du inte gas och sprit, nu jämför du toppmonterat med icke toppmonterat.

Det finns spindelkök för gas, de är i mina ögon faktiska stabilare än Trangia eftersom de har ännu lägre tyngdpunkt.

Och det går ju faktiskt att sätta gasbrännare i ett Trangia som du själv gör.

Så se till att jämföra rätt saker.
 
Men nu jämför du inte gas och sprit, nu jämför du toppmonterat med icke toppmonterat.

Det finns spindelkök för gas, de är i mina ögon faktiska stabilare än Trangia eftersom de har ännu lägre tyngdpunkt.

Och det går ju faktiskt att sätta gasbrännare i ett Trangia som du själv gör.

Så se till att jämföra rätt saker.

Människor har faktiskt lyckats skada sig även på spindelkök.
Jag såg tex någon rekommendera att man skulle vända upp och ner på tuben, hälla brandfarlig vätska i fördjupningen, samt antända densamma. Detta för att få lite mera fjutt vid kyla.

Jag tycker detta låter som ett recept på katastrof. Är nog inte en rekommendation från tillverkaren?

/John
 
??

Människor har faktiskt lyckats skada sig även på spindelkök.
Jag såg tex någon rekommendera att man skulle vända upp och ner på tuben, hälla brandfarlig vätska i fördjupningen, samt antända densamma. Detta för att få lite mera fjutt vid kyla.

Jag tycker detta låter som ett recept på katastrof. Är nog inte en rekommendation från tillverkaren?

/John

Vad är det du vill ha fram? Att man skall läsa manualerna? Att man skall utbildas "one to one"? Att det är farligt med kök oavsett vilken sort man använder?
Jag tycker du redan fått svar och i viss mån medhåll på alla dessa frågeställningar.
Är det något som du vill ha en reaktion på som du inte tycker att du fått svar på. Låt oss i så fall få veta det. (Det verkar gå litet "troll" i tråden.)
 
Vad är det du vill ha fram? Att man skall läsa manualerna? Att man skall utbildas "one to one"? Att det är farligt med kök oavsett vilken sort man använder?
Jag tycker du redan fått svar och i viss mån medhåll på alla dessa frågeställningar.
Är det något som du vill ha en reaktion på som du inte tycker att du fått svar på. Låt oss i så fall få veta det. (Det verkar gå litet "troll" i tråden.)

När jag ser någon kläcka ur sig att ett visst kök, eller en viss kökstyp är ofarligt även vid ovarsam användning, säger jag gärna till.
Sen var det kul att det blev lite diskussion här, om ett ämne jag är extra intresserad av. Jag hoppas att jag inte har retat dig. Det var i varje fall inte min mening.

/John
 
... Frågan jag ställer mig är varför spritkök alltid ska vara det självklara valet för nybörjare?
Syftet är väl att utbilda deltagarna, och/eller att väcka ett intresse för friluftslivet.

Varför då inte använda gaskök? Vill man att matlagningen ska bli krångligare?
Spritköken är nog fortfarande de vanligaste för nybörjare
så det säger kanske inte så mycket hur många olyckor som skett.

När jag kikade igenom förrådet på skolan där jag jobbade så fanns det t ex bara spritbrännare,
eleverna fick däremot en teorilektion och en praktisk lektion innan de gick ut i naturen (fortfarande under uppsikt). Då var det å andra sidan utbildade idrottslärare och inte slumpvis utvald vuxen som höll i det så processen var mer utarbetad Det finns några fördelar med sprit som jag tror gör att bytet till gas kommer att ta tid och även gas kräver utbildning för att använda säkert.
... tillbaka till olyckorna med spritkök så torde olyckorna bli avsevärt färre om vi går över till gaseldade kök. Ser vi dessutom till att inte använda toppmonterade brännare så kan vi inte få några exploderande gasbehållare heller.
När det gäller skolor/liknande organisationer så torde prisskillnaden mellan ett Trangia utan GB74 (men med spritbrännaren) och samma Trangia med GB74 (också med spritbrännaren - av någon outgrundlig anledning) säkerligen ha stor påverkan - när vi talar om inköp i klassuppsättning. Såvitt jag kan se just nu så är skillnaden ca 465 kronor per Trangiakök för att få med GB74'n. Då har jag jämfört det enklaste kitet, dvs -1 i alu på Trangias egen webshop. En avsevärd merkostnad om du ska prata en klassuppsättning (10 kök?) förbi bönräknarna på budgetavdelningen. Min gissning är att merkostnaden helt rått stryks bort - trots den avsevärt ökade säkerheten för eleverna/nybörjarna... Jag önskar att det inte var så världen fungerar...
/Odd
 
När jag ser någon kläcka ur sig att ett visst kök, eller en viss kökstyp är ofarligt även vid ovarsam användning, säger jag gärna till.

Men det var väl ingen som påstod det?

Det som skrevs var att det var i princip ofarligt i jämförelse med spritkök.

Det är inte samma sak som att påstå att det är helt ofarligt, eftersom det är en jämförelse.

På samma sätt kan man t.ex. säga att Helsport är billiga i jämförelse med Hilleberg, men det betyder ju inte att Helsport är "billiga tält".
 
ja det är pengarna som styr även när det gäller skolmaterial. köpte även noname spritkök då de var lite billigare...det är tyvärr en hel del kvalitetsskillnad till triangia och brännaren hade lite lägre effekt i vårt ovetenskapliga test vinterstid.

Går över till gas när pengar finns. Det läskiga med elever är att man kan vara oerhört övertydlig med risker osv men ändå kan det bara rinna ut genom andra örat. Jag tror det kan vara grymt lärorikt att få se en spritkatastrof på behörigt avstånd! Håller med Thure, filma och dela om säkert sätt hittas!
 
Det där bör du nog diskutera med en brandman. På brandstation har dom ibland demonstrationer. Bland annat hur det kan gå om man försöker släcka brinnande olja med vatten.

/John

Där jag bor är det öppet hus på brandstationen nu på söndag http://www.vasteras.com/visa/e6445958 (annons i dagens papperstidning)

Men nog ingen som kommer att demonstrera vad som händer om man häller spritbränsle på en låga.

Vore bra om dom visar det. Ska kolla om jag hittar någon e-post till dom så jag jag ta med brännare och T-röd, om dom sköter det praktiska (=farliga)

Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...