STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
På sajten får jag priset för enkelrum (icke-medlem) till 310+70+70+50 = 500, 310+70+50=430 om man tar med egen handduk och lakan. Det finns altså billigare hotellrum än så i Ume!

Stugor: Jag kollade på måfå Gåsen och Vålåstugan i Jämtland: vuxen 450, vuxen medlem 350. Inte 600, men rätt mycket pengar. Men det är inte bara därför jag föredrar tält.

Kollade Olavsbu, en selvbetjent DNT-hytte: 265 resp. 37 NOK.Men medlemsavgiften är 680 (530 för mig, som är gamma).


Krukkistua, ubetjent (i Saltfjellet, norr om polcirkeln): 150 resp. 300 NOK


Vi var två personer, så för oss båda i dubbelrum på hotellet kostade det 750kr per natt, dvs billigare än hos STF.
Inte lätt att hitta priserna för STF stugboende på deras nya hemsida, men för stugorna på norra Kungsleden kostade en natt 520kr per person 2017 för icke medlem. Så min gissning om 600kr kan ha varit lite för hög, men jag lyckas inte hitta en prislista för sommaren 2018 (man bollas mellan olika sidor med priser 'från')
 
Jag ser att jag läste på fel rad, medlemspriset för enkelrum är 435. Dubbelrum hittar jag inte och, ja, 750 kr är väldigt billigt för två på hotell.

Men priserna varierar en hel del inom STF. Var det 6-700 på Fridhemsplan (under gatuplanet, utan fönster) var det 1400+ på Zinken.
 
Kollade en på Norra Kungsleden: 400 medlem, 500 icke. Det har onekligen dragit iväg!

Kollade samtidigt halvpension på några franska stugor, c:a 50 euro. Men där tror jag de stora inkomsterna kommer från dagsgäster, dessutom är ofta mannen i värdparet bergsguide (även i Alperna använder jag givetvis tält så mycket det nånsin går).
 
Alla som gnäller på STFs priser borde försöka förstå servicen av en bädd under tak ute i vildmarken, med begränsad vinter och sommarsäsong.

Försök själva göra det billigare!

go tur
 
Om jag förstått rätt så är vandrarhemmen antingen ägda av STF eller av ett annat separat bolag men med någon typ av avtal (franchise?) med STF. Huruvida STF kan bestämma prisnivån för dessa separata bolag har jag ingen aning om men jag skulle vara förvånad om så är fallet (varför skulle något bolag avsäga sig kontrollen över något så betydelsefullt för sin egen verksamhet som prissättning?)

Prissättningen på dessa vandrarhem behöver därför inte säga något om huruvida STF (som vandrarhem/fjällstationsägare) är verklighetsfrånvarande eller inte.

Vem äger vandrarhemmet i Umeå?
 
en madrass i sovsal i Saltoluokta betalade jag 400 kronor för 2016 när jag anlände dit. Tror det var samma i Ritsem året innan, men då hamnade jag i ett dubbelrum. För en plats i säng tycker jag 400 kan va ok, men inte en madrass på golvet som i Salto.
 
en madrass i sovsal i Saltoluokta betalade jag 400 kronor för 2016 när jag anlände dit. Tror det var samma i Ritsem året innan, men då hamnade jag i ett dubbelrum. För en plats i säng tycker jag 400 kan va ok, men inte en madrass på golvet som i Salto.

Det motsvarar ungefär priset för ett nytt Hillebergtält efter runt 20 - 25 nätters användning...
 
Angående deras priser så kan de bli olika varifrån man bokar och när.

De här STF city hotell/vandrarhemanläggningar kan man även boka på bookings.com och hostel.com m.fl. men då kan man nog glömma medlemsrabatt för det var från en sån sajt jag bokade.
 
Om jag förstått rätt så är vandrarhemmen antingen ägda av STF eller av ett annat separat bolag men med någon typ av avtal (franchise?) med STF. Huruvida STF kan bestämma prisnivån för dessa separata bolag har jag ingen aning om men jag skulle vara förvånad om så är fallet (varför skulle något bolag avsäga sig kontrollen över något så betydelsefullt för sin egen verksamhet som prissättning?)

Prissättningen på dessa vandrarhem behöver därför inte säga något om huruvida STF (som vandrarhem/fjällstationsägare) är verklighetsfrånvarande eller inte.

Vem äger vandrarhemmet i Umeå?

Hittade det själv på STFs hemsida. Drivs av fristående entreprenör.
 
Jag tycker att tonläget är lite väl uppskruvat när det gäller restaurangen på Sylarna, men jag håller med om att kostnaden för en stugnatt hos STF känns så pass hög att det blir avskräckande att göra en stugtur. Jag undrar om det är så att STF sätter priset efter vad de tror att kunder är beredda att betala eller om det är vad de tror att de behöver för att dra runt verksamheten. Eller om det är så att deras monopolsituation gör att de får sätta ett pris för att hålla folk borta på exempelvis norra Kungsleden för att klara trycket (men då borde det vara billigare på mindre populära sträckor). Utan att ha rotat närmare i det är min gissning att grundkostnaden för underhåll och transporter är så pass hög att STF känner att de måste erbjuda extratjänster (som restauranger) för att smärtgränsen för madrassnattspriset är nådd och det ändå inte räcker för att få ekonomi i verksamheten. Det är ju rätt mycket dyrare att erbjuda stugboende än en natt i ett Hillebergtält och det är ju en del av konkurrensen som föregående "talare" konstaterat.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 
Boende STF

Vi bodde på påsken fyra nätter i Saltoloukta, och då betalade vi för 2 vuxna och 2 barn 223 kr per bädd och natt, då hade vi även med oss två hundar.
Sedan betalade vi 60 kr/person (snitt vuxen/barnpris) för frukost och 243 kr/person för en riktigt bra trerättersmiddag. Det tycker jag är fantastiskt förmånligt.

Hade vi bott i tält bredvid stationen, lagat mat innomhus, torkat kläder, bastat, mysigt i storstugan på kvällarna så hade vi klarat oss på 300kr/per natt (hela familjen) vilket jag tycker är vansinningt billigt!

Och då får vi lägga till 80 kr som mitt Hilleberg kostar per natt (typ hundra övernattningar).
 
Det motsvarar ungefär priset för ett nytt Hillebergtält efter runt 20 - 25 nätters användning...

Knappast en rimlig jämförelse.

Lägg till sovsäck, liggunderlag, ev extra behov av förstärkningskläder samt ett försök att kvantifiera komforten av en lättare packning så börjar det bli relevant, känslan av att komma in i en varm och torr stuga efter en dag i tre grader och hällregn osv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...