Hur stoppa tjäderhåvningen?

Hej

Jag är född och uppvuxen i Västerbottens inland. Förvisso har jag flyttat 30 mil söderut men jag kommer aldrig vara något annat än en fjällpojk med ett starkt bultande hjärta för min hemort, naturen med allt som hör där till och den gåva jag fått att få ta del av och vistas i den. Jag har dock också belönats med en begränsad förståelse för hur samhället styrs idag. Med det lilla medgivandet ursäktar jag det som följer - en kort liten sammanfattning av hur jag ser på livet som glesbygdsbo.

Att norra delarna av Sverige har hamnat på undantag är ingen överraskning. Brist på pengar, på jobb och på människor p.g.a. utflyttning. Inga nyheter för någon. Man vänjer sig sakteliga med att ens röst inte blir hörd, med att beslut som får stor betydelse för ditt liv klubbas igenom av människor som aldrig satt sin fot i din hemort, eller i någon annan ort för den delen, i det som en stor del av befolkningen svepande kallar för "Norrland". Läget känns för väldigt många hopplöst och som min far sa nu under påsken då vi städade ihop i bivacken vid sjön där han bor för att åka hem: "Man känner sig maktlös, och man känner sig värdelös." Maktlös för att ingen någonsin lyssnar på den lilla människan, värdelös för att man idag skiter i hur många generationer tillbaka som din släkt bott här och brukat marken, levt av naturen.

Hans utspel var sprunget ur en diskussion om en tidningsartikel ur lokaltidningen. Artikeln hade några dagar på nacken men retade oss alla lika mycket som dagen den trycktes. Naturvårdsverket har återigen beslutat att tillåta fångst av tjäder för utsättning i västra Polen. 200 tjädrar, varav 150 röjor, ska alltså infångas i Sverige och skeppas till Polen. 200 stycken. Längs våra skogsbilvägar. Med en håv med långt skaft. För det är så det går till. Man kör runt med bilar och fångar med stora håvar tuppar och röjor. Sätter dem i bur och fraktar alltihop till Polen.

Naturvårdsverket har gett tillstånd till detta, och baserat detta beslut på en väldigt skarpögd analys av tjäderns allmäntillstånd i norra Sverige. En analys av en människa som hävdar att håvning av 200 tjädrar inte har någon som helst åverkan på tjäderbeståndet i norra Sverige. Jag betvivlar att den människan sett de saker jag sett under mitt förhållandevis korta liv som jägare och naturmänniska när det gäller tillgången på tjäder. Min far som levt betydligt längre än mig med en livsstil som belönat honom med mer erfarenhet av naturen och allt som hör därtill än någon annan jag någonsin träffat, säger samma sak som mig.

Tjädern håller på att försvinna! Där man tidigare på vintrarna såg dussintals svarta tuppar i talltopparna ser man aldrig ens spår av att dom någonsin varit där. Där man på höstarna under älgjakten förut skrämde upp kull på kull hör man knappt en järpa vissla. Där man förut kunde ligga i timmar och lyssna på tjäderspel på vårarna gapar myrarna tomma. Men ingen bryr sig. För ingen lyssnar någonsin på den lilla människan.

Min fråga är nu - finns det något en enkel, liten man som jag kan göra för att stoppa detta vansinne? Bortsett från någon skrivelse som hamnar i något fack med andra meningslösa skrivelser?

Du som mot all förmodan orkat läsa det här ser kanske det här som en liten skitsak och i din värld må det kanske vara så. I min värld betyder detta allt, och det jag ser är bara ännu ett slag mot norra Sveriges inland. Men ingen bryr sig.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    52.9 KB · Visningar: 1,758
Utifrån erfarenheterna av sin egen terräng kan man tycka att 200 djur är en stor mängd men det är bara en dutt i arten i landet.
Det kommer snabbt nya fåglar och upptar de habitaten där fåglarna flyttats.
Se det goa i att Polen vill ha tjäder igen i skogarna.

go tur
 
Hej!
Tjäder är en trevlig fågel att se, jag har just läst den nyutkomna boken:
Tjädern och urskogen (Joelsson & Oldhammar).

Den kan rekommenderas.

Där beskrivs tydligt hur tjädern är beroende av urskog, och hur antalet tuppar och revir försvinner vid skogsbruk (även om man sparar spelplatsen). Det beskrivs som en stor orsak.
De har krav på ganska stora arealer per fågel en bra bit från spelplatsen, och på bra äldre betestallar.
Likaså har den ökande stammen av rovdjur och rovfågel kunnat påverka, när rävskabben slog till hade tjädern det lättare ett tag. Men en undersökning visade att det trots mer rovdjur var 3-4 ggr mer tjäder i urskog än i brukad skog i Norrland.

Sammanfattningsvis påvisas det att modernt skogsbruk är den enskilt största faktorn för den minskade tjäderstammen (som tydligen har minskat stadigt sedan 200 år).

Jag vet inte hur 200 fåglar påverkar den inhemska stammen (jag förutsätter att man inte tar alla på samma plats). Men det är förmodligen fortfarande ganska få av det totala antalet i Sverige.

Det verkar viktigast att spara tillräckligt stora områden med obrukad gammelskog om man vill ha tjäder kvar.
 
Om du skall kunna förändra beslutet om detta bör du inrikta dig på att påvisa felaktigheter i underlaget för beslutet.

Dessa kan vara av olika slag. Dels uppskattningarna av populationens storlek dels formalia avseende hur beslutet fattats, respektive om metodiken för samlandet av levande fåglar är adekvat och med hänsyn till djuren.

Thure
 
Ja givetvis så har försvinnandet av den typ av biotop som tjädern trivs i en stor stor betydelse för hur tjäderbeståndet ser ut och även rovdjursbeståndet. Är det då vettigt att införa ytterligare en faktor som, på ett ytterst inhumant sätt om ni frågar mig, ytterligare försvagar tjäderstammen.

Jag är som jag skrev en ganska enkel människa och gör oftast antaganden utifrån det jag ser och upplever. Om vi hoppar över de iakttagelser jag nämnde i mitt första inlägg så ska jag beskriva en annan observation jag gjort.

För 10 år sedan när jag fortfarande bodde hemmavid såg jag alltid tjäder längs vägarna på vårarna när man körde bil, cyklade, sprang. Vi brukade tävla i vem som först såg "nästa tjäder". En vanlig resa till affärn på en styv mil brukade resultera i allt mellan 5 och 10 tjädrar. Sedan dess har det dalat och idag, bara 10 år senare, blir man glad om man ser en enda. Givet så är detta inget som bara jag märkt av. Jag känner många som på egen hand konstaterat att "Hä finns ju för fan ingen tjädar kvar."

Ponera nu att det åker runt ett gäng i en minibuss från Polen och håvar 50 röjor på två år runt där jag bor. En röja lägger väl mellan 7-10 ägg. 7-10 kycklingar som inte kläcks där utan i någon skog i Polen, per röja. Räkna på några år till. Hur påverkar det tillgången/beståndet? Och märk väl att det här inte är första gången man håller på med den här typen av "viltvård".

Även älgen var ju livskraftig en gång.

Men det vanliga idag är att om du inte har en femårig jägmästarutbildning med extra skogsfågelkurs och tjäderdiplom eller är professor i tjäderavföring så får man lite eller inget gehör. Har man inte läst sig till något har man ingen kunskap.

Jag är lite av en känslomänniska också så jag ber om ursäkt om jag visar tendenser på att brusa upp.
 
Mitt i Naturen häromåret visade hur det gick till att håva tjädrar från bil, det fungerar bara nu på våren när marken smälter fram på vägen. Jag har inga synpunkter på att de fångar tjädrar. Jag antar att TS vill skjuta dem i stället för att håva dem, skulle man fråga tjädern så tror jag att jag vet vad valet skulle bli!

Däremot är det väl tveksamt om vi bör skicka tjädrar till just Polen, eftersom de nu skall genomföra omfattande avverkning i Europas sista urskog

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/polsk-urskogsavverkning-vacker-ilska/
 
Tjäder kräver inte urskog utan trivs bäst i plockhuggen skog med högre tillgång på bärris. Då tjäderstammen var som störst sköt man som mest med rovfågel, rovdjur och rävskinn hade ett värde av två månads löner för en skogarbetare så de valde alltid att jaga räv om de såg ett spår på väg till arbetet. Jag såg en ormvråk och en räv igår men såklart ingen tjäder.
 
Mitt i Naturen häromåret visade hur det gick till att håva tjädrar från bil, det fungerar bara nu på våren när marken smälter fram på vägen. Jag har inga synpunkter på att de fångar tjädrar. Jag antar att TS vill skjuta dem i stället för att håva dem, skulle man fråga tjädern så tror jag att jag vet vad valet skulle bli!

Däremot är det väl tveksamt om vi bör skicka tjädrar till just Polen, eftersom de nu skall genomföra omfattande avverkning i Europas sista urskog

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/polsk-urskogsavverkning-vacker-ilska/

Ja Klager, jag jagar tjäder. Om du antar att det är därför jag skriver det här, för att jag hellre kallblodigt vill skjuta ihjäl 200 tjädrar så har du däremot fel.

Men det är lite här i problemet ligger för när både Yvette i Mitt i naturen och en viltekologiprofessor från Umeå säger att tjäderstammen inte påverkas alls av att 200 tjädrar skeppas till Polen, då är det så.

Själv har jag med egna ögon sett när man bedriver den här "forskningen" som man valde att kalla det i VK sist man tillät det här så jag har iallafall lite synpunkter på att de fångar tjädrar.
 
Nisse87

Om det var tvärtom, att det fanns en livskraftig tjäderstam i Polen, men att arten var utrotningshotad i Sverige och att 200 tjädrar skulle flyttas från Polen till Norrlands inland. Skulle du vare emot det?
 
Nisse87

Om det var tvärtom, att det fanns en livskraftig tjäderstam i Polen, men att arten var utrotningshotad i Sverige och att 200 tjädrar skulle flyttas från Polen till Norrlands inland. Skulle du vare emot det?

Det enkla svaret är ja. Lika mycket som det handlar om att jag är bekymrad över det faktum att tjäderbeståndet försämrats drastiskt under kort tid, lika mycket handlar det om håvningen i sig. Men ser ni inget fel i det så gör ni inte det.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...