Bromsar till salomon

Hallå,

Vad tar ni er till nu när salomon slutat tillverka alla delar till sina inlines?
Är det någon som hittat någon slags konverteringsfäste för att köra med t.ex. cc-bromsar eller liknande?

Jag vill ju inte byta inlines bara för att jag har slut på broms.
 
Broms-frossa

De säljs fortfarande i butik. Inte alltid butiken har dem framme. Gör en matematisk sannolikhetsberäkning på hur länge dina inlines kommer 'leva', hur många bromsklossar du gör åt med per år och - hamstra! Skulle inlinesen ge upp innan du konsumerat alla bromsar så har du ju en guldchans att sälja dem...dyrt... ;O)

(Någonstans har jag blivit informerad om att tillverkaren tillhandahåller 'extras' 3 år efter produktstopp men jag vet inte var jag fått det ifrån).
 
Har prövat stadium, intersport och några mindre butiker men de verkar inte finnas någonstans. De stora kedjorna har i alla fall slutat ta in allt som har med salomon att göra.
Finns från ebay men då kostar de cirka 70kr/st.

Mina inlines är från 04 och kan utan problem leva till 2014 eller liknande om jag sköter dem som nu. Nån slags konvererare vore det ultimata även om jag tycker att cc-bromsar slits oerhört snabbt.
Känns som att fler borde vara i samma sits.

Någon med plast-skills kanske kan tillverka.
 
det finns ju "allround"bromsar att köpa från såväl Bont, Powerslide mm. Kolla om de passar dina inlines. Eller snickra ihop ett eget fäste likt allroundbromsen och fäst ngn gummibit (bildäck el. dylikt). Lite jobb måhända men ack så roligt att ha gjort själv...
:)

Mvh
J
 
För något

dussin år sedan hade jag liknande bekymmer.

Gick till en bildäckfirma där de vulkade på en gummiklack på en tidigare nedsliten broms. Den nya var oerhört mycket slitstarkare än orginalet. Var inte dyrt heller.

Thure
 
Jag hittade bromsar till mina salomon på rea nyligen så det kan vara värt att hålla ögonen öppna. kostade väl 10-20 kr och fanns i en fyndlåda.

Annars, som nämnts ovan, kan det vara värt att testa att limma på en bit av ett mcdäck när bromsen börjar bli dålig. Finns någon gammal tråd om detta som jag läst men inte provat själv. Jag vill minnas att mcdäck var slitstarkare än bildäck.

/A
 
Däck

vet jag inte så mycket om men trodde att MC-däck har bra friktion men jämfört med bildäck dålig hållbarhet.

I och för sig så torde ända en bromskloss ut ett MC-däck hålla betydlgt längre än de flesta Ininesbromsklossar.

För övrigt så skiljer sig livslängden mellan olika Inlinesbromsklossar en hel del.

Thure
 
Jag moddade en CC-broms förut och den höll väl någon enstaka tur.
Riktigt kass... nä jag får väl leta reda på någon plastnisse för att fixa ett fäste.
Verkar ju vara en liten affärsidé detta.

Sparade inte den sista biten av min gamla broms så det finns inget att vulka fast nytt på.
 
Har sett några grabbar som kört på "karva-däck-varianten" vid ett par tillfällen och anledningen till att jag uppmärkssammat just dessa har varit för att det inte funkat för dem. En flög hela smacket av för o han lämnades plötsligt utan broms i en nerförsbacke... För en annan sa det svisch och så var det nerslitet ända ner på skruven som han valt att fästa det med. Men då vet inte jag hur händiga dessa karlar varit i första steget.

Nu är lite sent på affärernas inlines-säsong så de tar väl inte in någonting ytterligare utan rear ut snarare, men tidigare fanns iaf möjlighet att köpa (senast för två veckor sedan) - du kanske hamnade i bakvattnet efter att jag varit där och "jag köper allt du har"...

Fast tillslut kanske man måste ta en hemsnickrad variant, så hittar någon en lösning på problemet så anbefalls en rapport i den här tråden!

/KossaMu
 
Aj fasiken, har ju också Salomon men inte tänkt på att de gått ur produktion. Måste göra en raid i sportaffärerna och kolla efter bromsar. Ebay var ett bra tips, men det lät dyrt...
 
Usch det verkar ju utsiktslöst detta.
Blir väl till att köpa nya då.. känns ungefär som att köpa en ny cykel för att man fått punka.
 
Ingen broms alls :)

Efter att ha åkt inlines sen dryg 15 år tillbaks, så lärde jag mig snabbt metoden att "släpa framhjulet"!
Istället för att använda bakbromsen...

Alltså det ben du har sämre balans på (oftast vänster) lägger du snett bakom det andra, vinklar foten 45 grader, och släpar/trycker det främre hjulet mot asfalten!

Går ruskigt fort få stopp när man lärt sig tekniken, och när man blir lite haj kan man göra denna manöver, samtidigt som man använder bakbromsen på det högra/främre benet...Tar tvärstopp då :)

Det som händer efter ett tag är att det främre hjulet blir sne slitet, då skruvar man av det och vänder på det. (håller en sommar till då)
Efter man slitit ner andra sidan så blir hjulet mindre än dom andra, då kan man (om man är riktigt sparsam) flytta det längst bak på skenan, och sätta det bakre längst fram...och börja om igen!

Dock kommer det mindre hjulet inte göra lika mkt nytta...

Tycker detta är en helt suverän metod att bromsa, men visst, kräver en del träning och bra balans!

Give it a try!

//MD
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.