Inlinestouring

Funderar på att prova på att köra lite touring med inlines. Alltså flerdagarsturer, helst med tält och sovsäck. Annars kreditkortstouring. Någon som testat?

Om man verkligen viktoptimerar borde det ju gå att få ner vikten i ryggan så att det blir njutbart att åka. Eller vore det bättre att satsa på någon slags vagn att ha med sig?

Ett stort problem är såklart om det blir regn för då är det ju inte kul att åka.

Tips, tankar och idéer tack!
 
Som vanligt är ju viktoptimering centralt, kan man t ex få ner sitt tält från 2,1 till 1,5 kg är ju inte det helt fel ;)
 
Hej,
gjorde en tur på inlines under två dagar från Göteborg till Båstad förra sommaren. Hade inga prylar för tältning eller sådant med oss utan övernattade den enda natten hos släktingar längs vägen. Den lilla ryggsäck (15 l) vi hade med dagsförnödenheter kändes som om det var tillräckligt att bära med sig.

Kanske man skall satsa på att sova under bar himmel för att slippa ta med tält? Gäller ju pricka in rätt dagar i såfall. En kombination med övernattning utomhus samt kreditkortstur kanske vore det optimala för att vara flexibel utifrån omständigheterna. Tarp och/eller hängmatta är ju ett annat lättviktsalternativ.....

Vagn på inlines har jag aldrig sett eller hört talas om, vet inte om det skulle funka men man kan ju testa.

Regn är ju ingen höjdare som du säger, vare sig för övernattning eller för inlinsen. Ta med verktyg för att kunna ta ut och smörja lagren i händelse av regn. Alt. kan lagren i förvägs smörjas med ngt vattenresistent fett typ fett för utombordare. Lite högre rullmotstånd men sitter å andra sidan kvar betydligt bättre än traditionell lagerolja.

Har du ngr planer på var du tänker dig att lägga upp rutten ngnstans?

Mvh
J
 
alven; sa:
Som vanligt är ju viktoptimering centralt, kan man t ex få ner sitt tält från 2,1 till 1,5 kg är ju inte det helt fel ;)

Ja eller kanske hoppas att ens närboende släktingar får tummen ur och köper ett par fina inlines och hjälper till att dela på de 2,1 kilona... :)
 
Jonas.O; sa:
Vagn på inlines har jag aldrig sett eller hört talas om, vet inte om det skulle funka men man kan ju testa.
Jag tänkte på diskussioner som varit uppe tidigare om att använda sig av vagn vid vandring. Men det lär ju vara ganska svårt med åkrytmen.

Jonas.O; sa:
Har du ngr planer på var du tänker dig att lägga upp rutten ngnstans?
Inga direkta planer. Mest en idé som dök upp. Men sannolikt kommer det väl i så fall handla om norra skåne eller södra småland.

Tips på bra vägar mottages naturligtvis gärna.

/Andreas
 
Ett tips nära norra Skåne är Ginstleden på sträckan Varberg-Båstad vilket innehåller ett par mil med grymt bra asfalt (bla. Varberg-Galkenberg samt förbi Skummeslöv), dock finns insprängt ett par ställen med passerbart men ej fullt njutbara sträckor (åkmässigt)för inlines (Haväng bla).

Tror jag har en GPS rutt ngnstans om du är intresserad

J
 
Jonas.O; sa:
Ett tips nära norra Skåne är Ginstleden på sträckan Varberg-Båstad vilket innehåller ett par mil med grymt bra asfalt (bla. Varberg-Galkenberg samt förbi Skummeslöv), dock finns insprängt ett par ställen med passerbart men ej fullt njutbara sträckor (åkmässigt)för inlines (Haväng bla).

Tror jag har en GPS rutt ngnstans om du är intresserad

J

Låter som en intressant sträcka. Har ingen egen GPS så jag kanske hör av mig senare om det blir aktuellt. I natt kom det ny snö så det känns inte riktigt aktuellt just nu.

Tack för alla tips!
 
Dagsturer?

Det är mycket roligare med minimal vikt på sådana här turer varför dagsturer med ett basläger och utnyttjande av kommunala transportmedel för utresa / tillbakaresa för att få medvind blir attraktivt.

Gotland och Bornholm har fin åkning sök på SSSK-sidan som jag länkade till ovan. Själv har jag gjort en del långa dagsturer vilket varit mycket roligt. Jag har skrivit färdrapporter på SSSK-sidorna.

Örebro Stockholm, Falkenberg Göteborg och Falkenberg Köpenhamn är mina längsta dagsturer med distanser kring 200 km.

Skåne är attraktivt med många fina mindre vägar. Här finns också massor av färdrapporter på SSSK-sidorna.

Thure
 
Re: Dagsturer?

thureb; sa:
Örebro Stockholm, Falkenberg Göteborg och Falkenberg Köpenhamn är mina längsta dagsturer med distanser kring 200 km.

Minst sagt imponerande! Hur långt kör du på is!? Jag som var rejält trött efter vikingarännet.

Är det mycket problem med att olika skridskor är olika snabba? Jag upplever att det är större skillnader mellan olika inlines än mellan olika långfärdsskridskor (för is) när det gäller fart. Det jobbiga är att det ju ofta är de som är duktiga att åka som tycker det är kul att satsa på finare grejer och då blir skillnanden ännu större. Eller är det bara jag som tycker det verkar vara så.
 
Is

På is har jag aldrig kört längre än 200 km på en dag men på vintern har man mera packning och logistiken med dryck och mat blir aningen knepigare.

Valet av Inlines om man skall åka riktigt långt är att satsa på bekväma skor i första hand och gärna rätt stora hjul.

Jon Bergströms prestation Stockholm Göteborg i motvind och motregn nästan nonstop är i särklass http://www.sssk.se/databas/hjul/hjul-v.asp?ID=681

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.