Glappa hjul

I helgen slog jag till och köpte mig ett par Salomon Vitesse (5-hjuliga) som Intersport hade rea på.
När jag senare på kvällen var ut på en kort provtur tyckte jag hjulen skallrade och slamrade ganska mycket så jag började känna på dig. Märkte då att det var väldigt glappa i sidled. Hjulaxlarna är dragna så hårt det går men det finns ända kvar ett ganska stort glapp i sidled.
Givetvis gick jag tillbaka till butiken och de höll också med om att det kändes mer glappt och vi kände även på en nyare modell där det glappet/spelet var mycket mindre på.
Efter att de hade ringt upp och talat med Salomon så fick jag beskedet att "det ska vara så och det är inget fel".
Har Salomon rätt i att det ska vara glappt i sidled?
Hur är era 5-hjuliga skridskor? Går hjulen att vicka i sidled?
 
Re: Något är fel

thureb; sa:
Har du tagit bort kullagren och kollat om det finns några distanser "spacers" mellan kullagren? Se tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32302

Thure
Jodå jag har tagit bort kullagrena och kollat. Det finns inga spacers att ta bort men jag misstänker att det skulle behövas några...
Av de 10 hjulen är det 1 som känns stadigt alla andra glappar.
Jag försökte prova med några gamla brickor från en annan lageruppsättning men de var för tjocka för dessa.
Enligt Salomon (jag pratade inte direkt med dem) ska det tydligen finnas ett visst glapp för att inte lagrena ska bromsa(!) i sidled. Jag som trodde att att allt eventuellt rullmotstånd ska gå genom kullagrena.
 
Är det minilager i dessa?
Det ska finnas spacers imellan det är lite hela idén annars så kan man dra åt så de inte rullar alls ju.
Gå till affären och fråga var dina spacers är, jag förstår om det glappar utan dessa för det är inte lagrena som är jätteglapp va?

Henrik
Team Rollerblade
 
verducci; sa:
Är det minilager i dessa?
Det ska finnas spacers imellan det är lite hela idén annars så kan man dra åt så de inte rullar alls ju.
Gå till affären och fråga var dina spacers är, jag förstår om det glappar utan dessa för det är inte lagrena som är jätteglapp va?

Henrik
Team Rollerblade
Ja, det är minilager i dessa. Jag tror jag missförstod vad spacers var. Det finns alltså en bred rulle mellan lagrena men däremot inga brickor utanför lagrena (vilket jag antar egentligen inte ska behövas på dessa). Jag skulle kunna tippa på att om man monterade någon typ av tunn bricka mellan "spacern" och lagrena så skulle glappet bli mindre.
Men frågan er egentligen hus stort glapp/spel är normalt? På mina är det ju så pass mycket så att det vibrerar och slammrar när man åker..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.