Tröga lager?

Hej,
Köpte ett par Rollerblade i helgen och säljaren snackade bla om att K2 är på gång med ett par inlines som är extra tröga just för att de bättre skall kunna användas med stavar. En satsning för att attrahera bla Vasaloppsåkare. Men han trodde också att man skulle kunna köpa speciella lager till sina vanliga inlines som gör att de blir trögare.

Någon som vet om det finns såna redan idag? Jag tänkte använda stavar, men frågan är hur mycket armarna får jobba egentligen? Vet skidåkare som inte tycker att det ger nåt.

/Stefan
 
Aprilskämt?

Åka trögt? Man kunde tro att detta är ett Aprilskämt men det är ju postat en dag förtidigt isåfall.

Om man nu vill att det inte skall gå så fort verkar det bättre att satsa på mjuka hjul, då får man lite komfort på köpet.
 
Jag vet skidåkare som tycker det går alldeles för lätt med stavar till inlines... Rullskidor ger ju mer motstånd, men svårare att åka på.

Mjuka hjul... låter inte som nån höjdare.
 
S Johansson; sa:
Rullskidor ger ju mer motstånd
Det finns t o m rullskidhjul med olika motstånd, åtstadkoms med andra lager. (OK, skatingskidor med olika hjulmtrl finns oxå)

Eller oxå kan man använda en rullskida med en separat broms på monterad skidan.

/Håkan
 
Re: Dra åt hårdare

JohanBjörn; sa:
Varför inte bara dra åt hjulen hårdare.

Maskinkullager funkar inte på det sättet. Lagren har ju en innerring och sedan är det en stödhylsa mellan lagren. Du kan dra åt så mycket du kan och det kommer inte att påverka lagrets rull förrän nånting spricker.
 
Lager & hjul

S Johansson; sa:
...K2 är på gång med ett par inlines som är extra tröga just för att de bättre skall kunna användas med stavar.

Om man skall åstadkomma stora skillnader i rullmotstånd så tror jag att det är materialet i hjulen som måste förändras. På rullskidor finns olika hjul som ger klart olika rullmotstånd fast lagren är de samma.

Gummitätade lager fulla med fett ger förvisso trögare rull än vanliga inlineslager med metalltäckbrickor, speciellt om de senare är smorda med tunn olja. Men jag tvivlar på att skillnaden är stor nog för att vara avgörande när det gäller stakning.

Peter
(som kör på skejtrullskidor med tröga hjul och gummitätade lager!)
 
De finns.....

Hittade följande på en större sportbutikskjedjas hemsida:

"Ny träningsinline för den som vill kombinera träningen med flera moment. Nordic 90 från K2 har bromsade hjul för optimal utväxling vid stakåkning och en kontrollerad farthållning. Continental allvädershjul, vattenskyddade lager och en torsionsstabil täckt sko gör att åkningen kan ske året om."

För mig låter det där med vattenskyddade lager intressant.

Vad allvädershjul innebär vet jag inte, vad skiljer från vanliga inlinehjul?

/Ebbe
 
Hjul men varför inte backe?

Mjuka hjul rullar trögare men slits fortare än hårda hjul.

För att reglera stakmotståndet är en uppförsbacke mer logisk än tröga lager. Tröga lager utvecklar mycket värme och det är risk att de skär eller att hjulen smälter.

Men rullskidor borde vara mer logiskt rörelsemässigt än inlines.

Det finns i och för sig klapinlines som har mer skidlik ergonomi om det är skating man skall efterlikna.

Thure
 
Re: Hjul men varför inte backe?

thureb; sa:
För att reglera stakmotståndet är en uppförsbacke mer logisk än tröga lager. Tröga lager utvecklar mycket värme och det är risk att de skär eller att hjulen smälter.

Mmm... jätteroligt verkar det att kånka upp och ner i en backe.

Rullskidor är naturligtvis det optimalaste för just ersättning till skidåkningen. Personligen är jag inte så noga med just det, utan vill ha en rolig träningsform där jag använder hela kroppen. Något jag saknar vid löpning och cykling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joebi Demontering av lager för Matter-hjul Inlines 2
Henriku Rengöring av ILQ 7 lager Inlines 4
llko Byta lager Inlines 5
verducci Hjul & Lager Säljes Inlines 5
B3 Rengöra lager Inlines 5
najp Underhållsfria lager ...... Inlines 12
ekis Lager och spacers Inlines 2
JATI LAGER Inlines 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.