Snitthastighet på Inline

Jag funderar lite på hur Södermalms IK har planerat Tunnelloppet eg.

På hemsidan står det:
* Inline 42 km. Kl. 08.30 (alla samtidigt, max 2000 deltagare)
* Inline 12 km. Kl. 10.00 (startgrupper om 500 åkare)
Och
* 42 km inline endast för snabba åkare! Med snabba åkare menar vi åkare som bör kunna åka 42 km inline runt 1.40- 2 timmar.
* Vi tror att 42-km loppet kommer att bli nära 46 km långt.
* Alla som varvar sista gången senast kl. 10.30 får fullfölja loppet. Varvningar efter kl. 10.00 kommer dock att stoppas tillfälligt för att släppa fram starter på 12 km-loppet.

Antal varv för 46km loppet är uppskattningsvis 4 eller 5. Säg att ett varv är 11km x 4 = 44km.
Man måste alltså åka 3.3km på en och en halv timme, på antaligen pissigt underlag...

Vad ligger snittet på en "normalsnabb" inlines-åkare på bilasfalt?

Kan det ligga på ungefär 24Km/h?
Dvs man åker 12Km på en halvtimme och 36Km på en och en halv timme?
Snitthastigheten på de som åker tunnel-loppet måste ligga på minst 24Km/h för att klara sig innan kl 10:00 så man kan fullfölja loppet?

/Kristian - Funderare ;)
 
krisitan; sa:
Jag funderar lite på hur Södermalms IK har planerat Tunnelloppet eg.
Du är nog inte ensam... ;)
Man måste alltså åka 3.3km på en och en halv timme, på antaligen pissigt underlag...
Nylagd, orörd asfalt är väl inte alltför "pissigt"...? :)
Vad ligger snittet på en "normalsnabb" inlines-åkare på bilasfalt?

Kan det ligga på ungefär 24Km/h?
Nej, en normalsnabb åkare är defintivt långsammare. Själv räknar jag med att "ge järnet" första tre varven för att säkerställa att jag får fullfölja. Jag har kört 34km på 1.20 och hoppas att jag kan kapa litet grand på den tiden.
Snitthastigheten på de som åker tunnel-loppet måste ligga på minst 24Km/h för att klara sig innan kl 10:00 så man kan fullfölja loppet?
Det stämmer ganska bra med min tolkning men det verkar ju som om man i princip har en halvtimme till på sig och då bör det ju vara lugnt. Jag är iallafall betydligt mindre orolig nu än vad jag var förut. Då sa de ju att de inte skulle tillåta varvningar efter 75 minuters åkning...
 
4 varv

På Södermalms IK's egen sida står det att det är 4 varv, just denna info verkar saknas på tunnelloppets sida. Underlaget verkar lite knaggligt, åtminstone vid tunnelöppningarna som är det närmaste tunneln jag kommit med mina inlines på. Men med lite fart skall det nog funka. Själv kämpar jag också med tiderna, jag åker ca 34 km på litet drygt 1.30 och inser alltså att det kommer att hänga på håret. Det känns som att starterna borde legat en halvtimme längre isär, men någonstans måste man ju dra gränsen.

Vi får väl ligga och slipstreama bakom varann för att hålla uppe hastigheten :)

För det vore ju attans nesligt om vi skall tvingas vänta på 12km starten, eller hur???

/Roland
 
Re: 4 varv

rolekl; sa:
Vi får väl ligga och slipstreama bakom varann för att hålla uppe hastigheten :)
För det vore ju attans nesligt om vi skall tvingas vänta på 12km starten, eller hur???
/Roland

Verkligen!
Underbara svar, nu känns det inte så suddigt längre...

En fråga som tidigare kommit upp på forumet som tål upprepning:
Vart bör jag handla ett par schyssta Inlines?
Törs man tro på Stadium?
Viktigast är ju såklart att de sitter bra på foten, men vilken affär ska jag bege mig till... Och för vilket pris? 3.000:- är en summa jag kan tänka mig o sträcka mig till...
Jag har nämligen ingen lust att åka med mina gamla Inlines som har snabbfästen för hjulen efterssom de är rätt ostadiga så man vinglar en del.


Apropå ingenting...
Galen som jag är så fick jag biljetten till loppet imorse, så jag känner mig lite stressad att träna inför loppet (är i princip helt otränad på Inlines)... Några tips på dessa 10 återstående dagar? Någon speciell hurtig mathållning jag bör hålla? Och viktigast av allt: Hur ska jag lägga upp tränings-schemat?? ;-)
Imorrn blir det en mil joggning och lite situps innan jag har ett par schyssta Inlines att åka på.


/Kristian - Med motivationen på topp!
 
Om du ska köpa inlines så kan det vara värt att svänga förbi Adidas/Salomon butiken korsningen Kungsgatan/Sveavägen. De hade i alla fall för ett par dagar sedan 50% rea på en del modeller bl.a. 5-hjuliga.

Lycka till!

/Fredrik
 
Är det någon som har provat exempelvis Garmins Forerunner 301 (eller liknande) för att kolla hastigheten på inlines?

Anders
 
Min gamla hederliga Etrex får jobba även som inlinehastighetsmätare. Funkar tyvärr inte speciellt bra innanför tullarna p g a dålig mottagning, men rullar man väl ut över en bro eller en längre bit längs en kaj brukar det lösa sig. Är mycket nyfiken på en forerunner för att få puls och hastighet i samma graf, men är lite undrande hur mycket bättre eller sämre mottagningen är på en sådan liten GPS. Någon som vet?

Jag tror det är ganska många som åker omkring med GPS i inlinesryggsäcken!

/Roland
 
Garmin Foretrex

Jag kör med Garmin Foretrex, som fästs med kardborreband på ena handleden. Fungerar utmärkt till inlines, långfärdsskridskor och även löpning.
 
Ur GPS-mottagningssynpunkt är Foretrex och Forerunner samma sak, så det är ju svar på frågan. Det är bara programvaran i övrigt som skiljer.

För att förebygga ev. frågor, tar jag en sammanfattning direkt:

Formen och storleken på Foretrex/Forerunner är densamma för alla modeller.

Foretrex: Samma GPS-funktioner som i handhållna Geko 201, fast på handleden.
Foretrex 101: AAA-batterier.
Foretrex 201: Inbyggt laddbart Li-Jon batteri.

Forerunner: Speciella funktioner för träning, såsom träningsdagbok, möjlighet att lägga upp träningsprogram, hastigheten även i minuter/km osv.

Forerunner 101: AAA-batterier.
Forerunner 201: Inbyggt laddbart Li-Jon batteri.
Forerunner 301: Som 201, men med pulsmätare också.

Anders
 
Snittfart

På tävlingar har eliten på bra asfalt och i stora grupper där de drar nytta av suget från varandra snittfarter på 40 km/h dvs ett maratonlopp på kring 1 timme.

Personligen så kan jag ensam i medvind på bra asfalt hålla rullsnitt på ca 25 km/h.

Men inklusive raster så är det mer realistiskt med snittfarter på ca 20 km/h vid bra förhållanden.

GPS är bra som navigeringshjälpmedel vid inlinesåkning när man programmerat in en rutt se t ex min färdrapport från i augusti Falkenberg - Köpenhamn.

http://www.sssk.se/databas/hjul/hjul-v.asp?ID=664

Thure
 
Utbytbara batterier

För er som funderar på en Foretrex/Forerunner rekommenderar jag varianten med utbytbara AAA-batterier. Det är svårt att ladda batteriet ute på isen/inlinesturen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
shannara Offroad på skrillor Inlines 1
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
N254620 Livslängd och garanti på hjul Inlines 7
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Danne1984 Genom Sverige på inlines!! Inlines 4
asfalterade sträckor på Banvallsleden Inlines 2
__Patrik89__ Skillnad på billiga/dyra? Inlines 4
Jonas.O Nysopat på 1/2 Säröbanan... Inlines 0
gundj Hur få bort hjulen på Bauer inlines? Inlines 8
ala Inlines på gatsten Inlines 2
Boots Inlines på Lidingö Inlines 1
Stride Vid brist på is - sandfria cykelbanor? Inlines 6
Pask Grepp på våt asfalt? Inlines 9
Pelle E inlines på vintern Inlines 4
Räv Rävsson Långfärd på inlines Inlines 6
Gustafs Inlines på Gärdet och Djurgården Inlines 3
tryffelsvinet Köpa skridskor på sommaren Inlines 1
björner Förslag på 3-4 dagars inlinesturer?? Inlines 1
drifted Tips om schyssta plejs att skejta på? Inlines 2
erik_sylvan Inlines på Öland Inlines 1
sorpa Fraktkostnad på hjul från inlinewarehouse Inlines 0
Margret Tips på "svarta asfaltsleder" i Stockholm Inlines 1
pecka Inlinesåkning på Island Inlines 2
Henrik_B Inline åkare runt Kävlinge Inlines 0
nusun Inline shop & competition Inlines 3
david-d TAKYPOD (1906)- Inline skate? Inlines 2
MyskateMyFreedom Hur e Inline scenen e Sverige? LAS Inlines 1
verducci SATS Inline Marathon Inlines 0
björner Erfarenheter av Stockholm Region Inline 2003 Inlines 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.