Möjligt att ställa in hjulhöjd?

Tjing!
Har nyligen köpt nya inlines då jag till slut insåg att mina röda Roces från 1992 var aningen omoderna och pjäxlika. Provade ett antal nya modeller och fastnade för K2:s "Freedom" och åkte genast ut för att testa. Visst rullade de mycket bättre och snabbare men det var väldigt trögt att svänga med dem då alla 4 hjulen tar i asfalten samtidigt. Så var det inte med mina gamla "pjäxor"... På dem kan man höja och sänka hjulen längst fram och bak så de blir roligare att köra/trixa med vilket jag också vill göra. Det kan ju bli lite enahanda med bara "fort fram"-träning.
På ett sätt tycker jag att utvecklingen har gått bakåt eller är jag tvungen att köpa 4 nya hjul med större/mindre diameter? På "Freedom" sitter det 80 mm hjul. Hur har ni andra som gillar variation löst det?
 
Hjulaxeln

Hej,jag har ett par salomon av lite dyrare modell till dom kan man köpa hjulaxlar som om man vänder dom ett halvt varv höjer eller sänker hjulen lite grann , vet inte om det finns till dina men det går ju att kolla hos dom som säljer K2.Annars så funkar det utmärkt att köpa fyra mindre hjul och sätta längst fram och bak,Rulla på / Björn
 
Mer lättsvängt

katja56; sa:
Tjing!
Hejsan!
Har du kollat att det inte går att enkelt höja fram- och bakhjulen. På mina Salomon går det att justera höjden. När man drar åt hjulen finns det pilar på motsatta sidan som visar om hjulen är i högt eller lågt läge. På så vis kan man välja att ha alla hjulen i samma läge eller att höja upp de främre och bakre hjulen. Kanske har dina K2 samma funktion.

Annars blir det nog ditt eget förslag som gäller att köpa 4 st 78 mm hjul.

Ha det kul med rullandet och håll tummarna för en torr sommar.
Christer
 
Hjulinställning

Tack för svar, Björn! Det om hjulaxel låter inte genomförbart på mina skenor eller så har jag inte förstått vad det är exakt. Men att byta till mindre hjul fram och bak ska väl funka. Är det 78 mm som gäller då, tro? Ju mindre desto roligare och ju större desto fortare?
Har inte hittat någon affär i Gbg som säljer 78 mm men vet man vad man ska ha är det lättare att skaffa fram. Nå´t speciellt att tänka på vid köp av nya hjul (utom att färgen matchar ;o)?
 
Kolla nogrannt vid bultarna. På mina 5 år gamla K2 finns det hexagonformade plastbitar som går att vända på för att justera hjulhöjden.
 
Hej,

Om du "trixar" mycket kanske du borde prova ett par hockey-inlines istället. Där har du olika hjuldiametrar och kan sväng amycket enklare. På mina gamla CC som är ca 5 år gamla går det att vända hjulaxlarna på de två mittersta hjulen så att dessa ligger lägre. Svänger snabbare och roligare, men blir blir väldigt ostabilt i högre fart.
 
76 mm

Torde vara lagom med ca 4mm diameterskillnad vilket ger knappt 2 mm "skenkurva". Har du slitna hjul får du samma effekt genom att sätta de nya hjulen central och de slitna i för och akter.

För de flesta slits de främre hjulen betydligt fortare än de som sitter i mitten.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bofh Ställa in inlines? Inlines 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.