33-åring påkörd - dog

Nej inte beckmörkt

Nej, det är inte beckmörkt. Det börjar väl skymma kring 21.30-22.00 ung. Men har man dessutom möte, så blir det nog svårt att upptäcka personen i fråga.

Håller tyvärr med om att det inte är bästa vägen att åka inlines på, smal och utan väggren. Men det finns inte heller något alternativ att färdas i den riktningen. Tråkigt!
 
-Patric-; sa:
nermander; sa:
Det är inte så farligt att gå utan reflexer, men då ska man vara medveten om att man inte syns. Eller så ska man låtsas att alla andra är ute efter att köra ihjäl en.

men Peter dåå... Det låter lite som: Det e inte farligt att köra bil utan säkerhetsbälte bara man e medveten om att man inte skall krocka..

Jag tycker det låter som: det är inte så farligt att köra bil utan säkerhetsbälte bara man är medveten om att man kommer att dö om man krockar.

Om man "är medveten om att man inte syns" befinner man sig ju knappast på vägen i en bils körriktning.

Det bästa är givetvis att både ha reflexer och vara medveten om att man inte syns.

Jag har tidigare tyckt att reflexer är onödiga i stan, men eftersom stadstrafiken på kvällen är så full av punktformiga ljuskällor försvinner man lätt om man inte har egna ljuskällor.
Jag har riktat upp min cykellykta så att den siktar på medtrafikanternas ögon, inte på marken framför mig som jag hade tidigare.
 
Mörkt

Håkan K; sa:
Reflex är vettigt, det behövs. Men är det verkligen beckmörkt i Luleå kl 22?

/Håkan - nästan vid ekvatorn vid jämförelse...

Igår gick solen ned 20:30 i Luleå så det var troligen relativt mörkt från 21:30. Månen gick ned 22:13.

Se http://home.tiscali.se/pausch/2004/lulea.html#apr Obs sommartid lägg till 1 timme till tabellens värden. Helt nedmörkt blir det inte enligt hemsidan under den årstiden.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-04-21 kl 14:41]
 
Re: Re: Reflexer på skridskorna

kr-val; sa:
thureb; sa:
Jag har satt på reflexer på rullskridskorna...
Frågan är om man inte alltid skall ha reflexväst när man är ute på nattliga äventyr. Eller varför inte alltid, även på dagen. En sådan här kan man inhandla via cykelfrämjandet:

nyv.JPG

En liknade (samma ?) finns på Clas Ohlson för ca 1/3 av priset mot Cykelfrämjandet

344540_Xw1.jpg


Per Brune
 
Re: Re: Reflexer på skridskorna

kr-val; sa:

kan meddela att det numera i Spanien är lag pà att ha en sàdan däringa ¨reflex-vást" i bilen. Syftet är att man inte ska bli ihjälkörd av andra bilister om man fâr haveri, punka etc. iunder dygnets mörka timmar och màste ut röra sig pà vägen fàr att âtgärda. Dessutom lag pà att ha tvà varningstrianglar: en framför och en bakom bilen, alternativt tvà bakom pà motorväg..

(Det ryktas att Trafikminsitern har ekonomiska intressen i varningstriangel- samt reflexväst-branchen ;-))
 
En annan sak som kan vara bra för säkerheten är att låtabli att använda Cd- Mp3-spelare eller liknande när man är ute längs vägarna. Man får ganska svårt att höra sina medtrafikanter när man vräker nåt njutbart i lurarna. Höll själv på att tippa ner i diket en gång när jag cyklade längs en mindre väg och blev omkörd. Hade korkarna varit ur skallen hade jag varit beredd och sluoopt se ut som bambi på hal is när han passerade.
 
Reflexer

Även om jag inte alltid gillar kvalitén på Biltemas grejor, så kanske denna funkar
32-510_l.jpg


Den här reflexen har för dåligt kardborrband. Lossnade och försvann efter någon kilometers cykling :(
32-503_l.jpg


Gissningsvis är det lika värdelöst kartborrband på denna reflex med lysdioder, men det går nog att sy fast ett bättre kartborrband på dessa
32-512_l.jpg


Per Brune
 
Re: Mörkt

thureb; sa:
Håkan K; sa:
Reflex är vettigt, det behövs. Men är det verkligen beckmörkt i Luleå kl 22?

/Håkan - nästan vid ekvatorn vid jämförelse...

Igår gick solen ned 20:30 i Luleå så det var troligen relativt mörkt från 21:30. Månen gick ned 22:13.
Jag kollade SMHI, 20:29 enl dem.

Jag betvivlar inte att det behövdes reflexer, men min erfarenhet av norra Sverige är att solen går ner långsammare. Dvs trots att solen tekniskt sett gått ner så kvarstår ett skymningsljus längre än t ex i Lund. Och i det aktuella fallet så beror ju ljusförhållandena även på om det var klar himmel el molnigt.

/Håkan
 
Ridsportbutiker brukar ha västar i nätmaterial.
smidiga o lätta och kostar inga förmögenheter.
Borde vara lag på det här oxå :)
 
Re: Re: Mörkt

Thure skrev:
Igår gick solen ned 20:30 i Luleå så det var troligen relativt mörkt från 21:30. Månen gick ned 22:13.
Håkan skrev:
Jag kollade SMHI, 20:29 enl dem.

Jag betvivlar inte att det behövdes reflexer, men min erfarenhet av norra Sverige är att solen går ner långsammare. Dvs trots att solen tekniskt sett gått ner så kvarstår ett skymningsljus längre än t ex i Lund. Och i det aktuella fallet så beror ju ljusförhållandena även på om det var klar himmel el molnigt.

/Håkan [/QUOTE]

Hej Håkan.

Om du tittar lite mer på hemsidan jag länkade till så hittar du uppgifter om amatörastronomisk skymning.

Thure
 
Reflexion.

Det finns ett par fördelar med att ha reflexer på rullskridskorna jämfört med på kläderna.

Dels så har man dem med sig när man åker och glömmer inte att ta med och på dem. Dels så rör de på sig och är därför lättare att uppmärksamma.

Thure
 
Re: Re: Re: Mörkt

thureb; sa:
Om du tittar lite mer på hemsidan jag länkade till så hittar du uppgifter om amatörastronomisk skymning.
OK, nu orkade jag klicka på länken... Den amatörastronomiska skymningen inträffade senast den 12 april. Det känns som jobbig huvudräkning att få fram den borgeliga skymningen för den 20e april.

/Håkan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.