Fallteknik.

  • Trådstartare Familjen.Backstrom@swipnet.se (Lars Bäckström)
  • Start datum
Fallteknik

Två gånger har jag fallit så att jag skrapat fingrarnas översida beroende på att jag reflexmässigt knutit händerna i samband med fallet. Jag använder handledsskydd som lämnar delar av fingrarna oskyddade.
Dessa fall har skett när jag kommit ut i grus.

Ett annat fall berodde på att man lagt en omarkerad svart elledning ca 1 cm tjock över en gångväg. Den låg i skuggan i en utförsbacke så jag körde på den med parallella skridskor. Den gav skrapskador på knäna. Efter det har jag alltid knäskydd. Vid fallet pendlade armarna framåt och nacken knyckte bakåt. Från det att jag kört på elledningen fanns ingen möjlighet att på något sätt kontrollera landningen. Den skedde med kroppen helt utsträckt.

Det finns tillfällen när man kan "sikta på något billigt" men när man väl börjat tappa balansen är det svårt. Jag har dock lyckats häva påbörjade fall ett antal gånger. En gång var jag på väg att falla framåt, korrigerade vikten så att jag i stället började falla bakåt, framåt igen och slutligen lyckades kana på ändan ut i en grässträng på sidan av cykelbanan.
 
Ramla stillastående.

Att skada sig ordentligt vid ett fall från stillastående är relativt vanligt både på rullskridskor och skidor/isskridskor. Fötterna glider iväg i ena riktningen och inget finns som kan stoppa kroppens rotation innan den smaskar i backen. Jag har enkompis som bröt bägge handlederna i ett sådant fall.

Man har bättre stabilitet när man har fart framåt. Om man kör in i ett parti med löst grus eller ojämn asfalt kan det löna sig att ha lite fart så att man glider igenom i stället för att stoppas helt men åtföljande rotation av kroppen som resulterar i att fötterna rycks undan.

Femhjulingar har längre hjulbas och därför borde dylika fall vara ovanligare med femhjulingar. Tänk också på att ha ena foten framför den andra om du kör ut i ryckföre (telemarkteknik) för att få större fungerande hjulbas.

Thure
 
Jag har lyckats hålla mig på benen de två säsonger jag åkt inlines. Men när man läser dessa inlägg så börjar man fundera på att lägga av för att inte riskera ett livslångt lidande...........
 
Blåmärke stor som en CD-skiva...

Slog sönder en del på höger lårmuskel i en duktig vurpa för två år sedan.
Den bulan som blev efter att muskeln växte ihop kommer jag alltid att bära med mig som ett minne.
Jag har tränat olika kampkonststilar i lite över 4 år och har här lärt rulla på de flesta underlag.

Men ibland så skiter det sig helt enkelt, kvittar vad man gör...


Pain is short
Glory is forever
 
Först går man ut hårt och sedan ökar man.

Jag tror mer på teorin om att träna mer åkning i låga och höga farter. Inte (fult ord) tränar jag för att åka omkull... Jag tränar för att bli en bättre och mer medveten Inlinesåkare.Att åka omkull menas att man är otränad eller ej förberedd på situationen,om man bortser från det stillastående läget,lite kinkigt för ALLA.Betänk att åka omkull kostar pengar,både skydd-kläder och slitage på Inlines.

Som en känd skidåkare sade: Först går man ut hårt och sedan ökar man.
 
Jag kvaddade klockan

Bland de första gånger jag åkte med mina då nya 5-hjulingar (utan broms) gjorde jag en vurpa i en rätt så brant utförsbacke, då jag försökte bromsa.

Jag kvaddade min klocka, som jag hade under handledsskyddet. Jag är inte ensam att i detta avseende. Jag har träffat flera (> 5) st som också haft klockan under handledsskyddet, och jag brukar tala om för dom att det inte är så smart.

Så ha inte armbandsuret under handledsskyddet, förutom det triviala att det då inte går att se hur mycket klockan är så kan resultatet efter en vurpa bli en trasig klocka.

Per Brune
 
Re: Jag kvaddade klockan

Brune; sa:
Bland de första gånger jag åkte med mina då nya 5-hjulingar (utan broms) gjorde jag en vurpa i en rätt så brant utförsbacke, då jag försökte bromsa.

Jag kvaddade min klocka, som jag hade under handledsskyddet. Jag är inte ensam att i detta avseende. Jag har träffat flera (> 5) st som också haft klockan under handledsskyddet, och jag brukar tala om för dom att det inte är så smart.

Så ha inte armbandsuret under handledsskyddet, förutom det triviala att det då inte går att se hur mycket klockan är så kan resultatet efter en vurpa bli en trasig klocka.

Per Brune

Jag repade glaset till min pulsklocka som inte skyddades av handledsskyddet i samband med ett fall i regnigt väder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikträning samt fallteknik ? Inlines 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...