hastighetsmätare inlines

Håll den inte i handen bara..

Det funkar bra om det inte är för många träd runtomkring. Om man lägger den överst i topplocket på sin ryggsäck så tittar man inte på den samtidigt som man slår hastighetsrekordet. De flesta GPS:er har ju en loggningsfunktion man kan vända.

Jag gav upp att titta på den redan i 30km/h och det är ju inte så väldigt snabbt. Fegt skulle man kunna kalla det.

/Andreas


(Solen lyser i Göteborg och jag skall nu ut och åka längs havet på Säröbanana istället för att sitta inne!)
 
Rollometer KR17

Hastighetsmätare Rollometer KR17 för inlines
Visar hastighet, sträcka, tid mm. Man ställer in hjulets diameter *Pi.
Magneten som är fykantig är svår att fästa på hjulet. Jag skaffade en cylinderformad magnet på ELFA.
Visar rejält fel ca 20 %, i sträcka jämnfört med GPSen.

Jämnförelsen gjord på följande sätt.
Cykel med cykeldator, där jag cyklat där man haft ett maraton lopp, det skiljde ca 100 mm (10 cm) mellan cykeldatorn och markring för varje km märke på martonbanan. Jag drog då att slutsatsen att cykeldatorn visar rätt.
Cyklat en längre sträcka med cykeldator och GPS, GPSen visar samma sträcka som cykeldatorn.

Det bör gå att "lura" hastighetsmätaren genom att ställa in en annan diameter.

Köp en GPS i stället. På min hemsida http://home.swipnet.se/brune Tillverka egna saker finns 2 bilder på min GPS-väska som sitter på bärremmen på ryggsäcken. Hemsidan med bilderna är slö, då bilderna är onödigt stora. Håller på att göra om bilderna. Bildtexterna har jag inte fått där jag vill på sidan.

Per Brune
 
vindmätare

det finn också vindmätare som visar momentan hastighet men har ingen loggningsfunktion. Silva har två varianter, en bara vindmätare och en med barometer i. Som dock sagts tidigare så är det kanske inte så lämpligt att kolla på en mojäng när man kör som fortast, då bör man istället hålla koll på anfallande bilar,lyktstolpar osv så GPS kan nog vara ett bra men dyrt tips.

/Patrik
 
Eh...
Att en mätare monterad på skridskohjul visar fel är ju inte så konstigt. Skridskon tar ju så att säga en rejäl omväg för varje skär.
Den kanske visar korrekt vilken hastighet skridskon har, men hur fort du själv åker i förhållande till det beror ju helt på din åkteknik.
 
fel visning

Hejhopp,
jag funderar på om det blir någon felvisning i gps'en om man monterar den på handledsskyddet? Man viftar ju lite trotts allt. Det tyck jag annars verkar vara den bästa placeringen, man kan titta ibland vilket verkar omständidg om den är monterad i en ficka på ryggsäcken eller så.
/P
 
GPS

Om man vill ta reda på hur mycket fel det blir genom att montera GPSen på handleden borde man kunna få en fingervisning av detta genom att ställa in uppdateringen av positionen på olika frekvenser. Med uppdatering var 10:e sekund borde distansfelet blir mindre än med uppdatering varje sekund. Hastighetsmätningen blir då mer ett medelvärde.

Thure
 
Fungerar

I praktiken tycker jag att det fungerar bra att hålla en GPS i handen, om den är tillräckligt liten. Jag kör med min Garmin Vista, och det går utmärkt.

Alltför yvigt viftande kan ge temporära felläsningar på hastigheten, men det har ingen betydelse i praktiken. När man ska titta på displayen viftar man ju ändå inte, eftersom man då inte skulle kunna läsa av den.

I regel är det väl ändå medelhastigheten som är intressant (om man nu inte ska berätta för släkten hur fort det gick precis innan man störtade), och då spelar en tillfällig "spik" ändå ingen roll.

Anders
 
felvisning inlinesdatorer?

Hej igen!

enligt Sigma (www.sigmasport.com) är deras "inline speed chip" anpassat för att beräkna felet som uppstår vid skär.

/
"This chip performs a calculation that transforms the laterally directed skate travel into actual linear distance travelled.

Furthermore, the chip calculates the exact speed by correcting the change in wheel velocity when the skate is lifted from the ground. "
/

någon som har erfarenhet av denna modell?

/Anders. (köper snart GPS ändå)
 
Timex Ironman

Coolaste instrumentet är nog denna klocka som är kopplad till en GPS som man sätter t ex i bältet. Radioöverföring av fart och distans till klockan. Då bör felvisningen pga laterala rörelser hos åkaren bli mindre. Jag vet inte om den marknadsförs i Europa ännu.

http://www.timex.com

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
Emili Hjälp med Inlines Inlines 9
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3
betel Ny med inlines Inlines 6
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
bofh Ställa in inlines? Inlines 2
Harm Inlines för motion i Linköping, tips? Inlines 0
surfban Fila inlines i Malmö/skåne Inlines 1
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Qanelbulle Nybörjare, vilka inlines hjälp tack :D Inlines 8
Joakim Ambrosson Snabba inlines Inlines 16
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
dabac Cykelfärddator till inlines! Inlines 5
Kvasten. inlines Treriks-smyge? Inlines 5
Jala42 Inlines/Rullskridskor till barn Inlines 1
streethockey_tim Stadium inlines Inlines 2
gunhild inlines utmed göta kanal Inlines 5
lion_86 inlines i strl 39 önskas låna!! Inlines 2
lisaelin Inlines med barn i bärstol? Inlines 14
skaladbanan Inlines som glappar Inlines 4
tryffelsvinet Är inlines ute? Inlines 29
Jonas.O Diskussionslista inlines Inlines 0
kjersti Behöver inlines tips i Stockholm Inlines 5
Tranan Åka inlines i Malmö? Inlines 5
Keras2006 Träningskompis inlines i Uddevalla? Inlines 3
Jonas.O Inlines med klapp...... Inlines 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...