Är inlines ute?

Re: Re: Försökte hitta lagtexten

haraldn; sa:
Goggle var bättre på att informera om Vägverkets författningar än Vägverket självt. VVFS 2003:21 innehåller "Vägverkets föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar". Däri stadgas att "Cykel skall ha ringklocka". Enligt Fordonsförordningen straffas man med penningböter om man bryter mot föreskrifter om fordons utrustning som har utfärdats med stöd av Fordonsförordningen vilket Vägverkets föreskrifter har.

Vad gäller placering av ringklocka på cykel med bockstyre så har jag löst problemet genom att sätta den på övre ramröret.

Länk till VVFS 2003:21 http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2003:21

På min touringcykel med gängad framgaffel och bockstyre har jag satt en snurringklocka på styrstammens vertikala rör. Den placeringen fungerar inte på A-head system framgafflar. Stöter du inte mot ringklockan med benen om du ställer dig upp och trampar när ringklockan sitter på övre ramröret?

Thure
 
Ringklockan på ramen

thureb; sa:
Stöter du inte mot ringklockan med benen om du ställer dig upp och trampar när ringklockan sitter på övre ramröret?
Jag brukar inte ställa mig upp och trampa, jag växlar ner i stället :) Även om jag skulle ställa mig upp så tror jag det skulle gå bra, men det beror förstås på hurdana ben man har.
 
Re: Re: Försökte hitta lagtexten

haraldn; sa:
thureb; sa:
Kan man bötfällas om ringklocka saknas??
Ja, det kan man. Nu hittade jag föreskriften om ringklocka. Goggle var bättre på att informera om Vägverkets författningar än Vägverket självt. VVFS 2003:21 innehåller "Vägverkets föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar". Däri stadgas att "Cykel skall ha ringklocka". Enligt Fordonsförordningen straffas man med penningböter om man bryter mot föreskrifter om fordons utrustning som har utfärdats med stöd av Fordonsförordningen vilket Vägverkets föreskrifter har.

Vad gäller placering av ringklocka på cykel med bockstyre så har jag löst problemet genom att sätta den på övre ramröret.

Det är nog ont om exempel på utfärdade penningböter för avsaknad av ringklocka. Konstruktionen på ringklockor varierar och definieras inte i ovan angivna skrift, varför det går att hävda att ringklockan utgörs av t ex en vajer dragen längs ramröret, om man kan framkalla i slags pling med denna.
 
Efter en veckas inlinesåkning på Mallis är jag nu tillbaka.
79326084.yELFKa91.jpg

Passar nu på att kasta in några vedträn i denna debatt-brasa. Åter alltså till den ursprungliga frågeställningen.


tryffelsvinet; sa:
Var in i en sportbutik (Go, f.d. Intersport) för att köpa nya inlines. Nu fanns inga och när jag frågade så svarade de att inlines-marknaden är död.

Intersportbutikerna i Stockholm kändes faktiskt som riktiga sportbutiker, med övervägande bra utrustning och kunnig personal. Övergången till "GO" lovade mycket men resulterade i min mening i ett närmande till Stadiums klädbutiker, där yta betyder mer än innehåll, och kunskap om bra produkter lyser med sin frånvaro. Jag brukar faktiskt inte bry mig så mycket om vad en säljare på GO säger. Om det stämmer att GO inte säljer inlines, så beror det kanske på att de inte kan konkurrera prismässigt med Stadium.

tryffelsvinet; sa:
Salomon slutar att tillverka inlines.
Det finns dock fortfarande andra tillverkare. Marknaden dör inte för att en tillverkare dra sig ut. Det tillkommer även nya, när andra försvinner, ev Cado Motus, som vi ännnu inte sett så mycket av i sverige.

tryffelsvinet; sa:
Tävlingen "Stockholm region inline" har lagts ned. Finns det några tävlingar kvar som inte bara riktar sig mot eliten?
Jajamensam. Anmäl dig genast till Nationaldagsspelen 2007.
http://nationaldagsspelen.se/idrotts_mall.php?sport=inline
Här kan alla vara med och åka. Barn, motionärer och elit.

tryffelsvinet; sa:
Vore synd om fitness-åkningen försvann och inlinesåkandet reduceras till en liten tävlingsinriktad grupp med egna specialbutiker.
Var finns de butikerna ? Jag är intresserad av att besöka dem :)

tryffelsvinet; sa:
Det är ju en fantastisk träningsform.
Japp !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Nu är jag igång! Inlines 27
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
Emili Hjälp med Inlines Inlines 9
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3
betel Ny med inlines Inlines 6
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
bofh Ställa in inlines? Inlines 2
Harm Inlines för motion i Linköping, tips? Inlines 0
surfban Fila inlines i Malmö/skåne Inlines 1
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Qanelbulle Nybörjare, vilka inlines hjälp tack :D Inlines 8
Joakim Ambrosson Snabba inlines Inlines 16
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
dabac Cykelfärddator till inlines! Inlines 5
Kvasten. inlines Treriks-smyge? Inlines 5
Jala42 Inlines/Rullskridskor till barn Inlines 1
streethockey_tim Stadium inlines Inlines 2
gunhild inlines utmed göta kanal Inlines 5
lion_86 inlines i strl 39 önskas låna!! Inlines 2
lisaelin Inlines med barn i bärstol? Inlines 14
skaladbanan Inlines som glappar Inlines 4
Jonas.O Diskussionslista inlines Inlines 0
kjersti Behöver inlines tips i Stockholm Inlines 5
Tranan Åka inlines i Malmö? Inlines 5
Keras2006 Träningskompis inlines i Uddevalla? Inlines 3
Jonas.O Inlines med klapp...... Inlines 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.