Det dummaste jag gjort

Mycket dumt har man ju gjort.

I lumpen under vår "strapats"-marsch, som varade i fyra dagar, hade vi endast två måltider med oss. Det tog dock bara en dag för oss samtliga att glömma bort den andra måltiden. Vi såg tämligen dumma ut när vi trötta fyra dagar senare står med varsin måltid i handen på logementen när vi packade ur våra ryggsäckar.

Civilt har jag dock gjor dummare saker. Först så packade 26kg i en 60liters berguvenryggsäck. Rekomenderas inte, vackra skavsår mest överallt där ryggsäcken kom åt.

Vidare så försökte vi tälta i fjällen med ett 800kr tält från typ ÖB. Första bågen gick av vid första uppsättningen på fjället, därefter började ett antal fästen till staglinor att släppa. Fast jag skyller detta på farsan som ansvarade för tältinköpet. Tur att jag hade mitt multiverktyg och en överlevnadsask med systråd.

Det dummaste var nog iaf när vi kom fram till ett sånt där krondike som löper längs bergssidorna med smältvatten i. Vi kom fram mitt på och det var en "snöbrygga" över diket. Eftersom vare sig farsan eller jag orkade gå de hundra metrarna nedåt eller uppåt för att slippa snön gick vi således över på snön. Först efteråt funderade vi på vad som skulle ha hänt om vi halkat. Hundra meter rushbana ner i ett stenröse...

Allt utom det militära lyckades vi med på en och samma resa.

Mvh
The Crow
 
Triggat fjällräddningen i onödan...

Får väl oxå dela med min av min kanske största klantighet:
Efter mitt exjobb behöde jag åka lite skidor, så jag åkte upp till Hemavan i början på januari 2000. Jag åkte själv och på på SMU:s trevliga fjällgård som den enda gästen. Vädret var rätt pissigt, både kallt och snöigt så mesta blev det några timmars åk på fm och några på em, sedaan ett bra tag i bastun vid 16-tiden, för att sedan bli serverad middag.

Jag träffade helt oväntat på kompisar från göteborg i backen en dag, och vi har riktigt kul, det är snöstorm så i det läiga Tärnaby blir det mycket fin lössnöåkning i pistsystemet. Efter som det är så bra tar vi absolut sista bussen hem och när jag kliver av får jag veta att fjällgårdspersonalen blivit oroliga och förvarnat fjällräddningen som skulle direkt ut i busvädret om jag inte var med på bussen. Jag brukade ju ramla in runt 16-tiden och nu var klocka efter 18 och det var snöstorm.

Den absolut mest korkade var att jag hade mobil med mig och kunde ringt och sagt att jag blev sen. JAg tror att nummret tom fanns inlagt i mobilen.

Än i dag så skäms jag när jag tänker på det!

/Andreas
 
Inget ont som inte för något gott med sig!

Det måste vara den gången då jag och min samnbo tältade på en myrstack. Senare upptäckte vi även att det började ösregna vilket till vår stora förskräckelse gjorde att efter att ha legat ett par timmar med myror i sovsäckarna svämmade tältet över av den flod som regnet utlöst.

Sedan på morgonen insåg vi att vi hade haft med all vår tekniska utrustning i tältet som nu var helt genomsurt och inte kunde användas alls. Vår försäkring täckte inte detta men vi blev åtminstone en erfarenhet rikare. Inget ont som inte för något gott med sig.
 
dummaste

Tja det dummaste jag har gjort är att ha kastat en fältflska med mitt dricksvatten i en jokk som var ca 5-6 m bred när jag skulle vada över.

Hade jag varit smart hade jag ju naturligtvis på behållit flaskan på mig, men av någon anledning fick jag för mig att kasta över den till min kamrat på andra sidan.

Jokken var ganska ström så flaskan den försvann och färden blev lite tyngre i och med att jag var tvungen att dela vatten med kamraten.

/ simon
 
HÖGRE MAKTER, FINNS DOM?

Brukar ganska ofta ro runt insjön vid sommarstugan och stannar upp emellanåt för att fiska. Var ute på en sådan tur denna vårdag för dryga 10 år sedan (var då ca 15 år ung).

Fiskelyckan var ganska god, hade fått upp en hel del abborrar. Plötsligt fastnade favoritspinnaren i bottnen och jag kunde inte på något vis få lös den. Placerade spöt i fören och förflyttade mig till aktern för att dra upp ankaret. När jag var halvvägs med att dra upp ankaret hörde jag plötsligt ett plask. Hade inte kopplat linan fri på haspeln, med den påföljd att hela spöt åkte ner i sjön. Hade tydligen lämnat hjärnan i sommarstugan, för jag rodde genast tillbaka dit (ca 800m) för att hämta mina simbyxor. Väl framme vid olycksplatsen igen (med simbyxorna på) slängde jag åter i ankaret. Kom efter ett tag fram till att vattnet var för kallt för mig, jag vågade inte hoppa i. Efter några svordomar började jag dra upp ankaret igen, fiskespöt skulle få lämna åt sitt öde. När jag fått upp ankaret kunde jag se att en lina fastnat på ankaret. Drog i linan och döm om min förvåning när jag efter ett tag hade fiskespöt i handen, fick senare också loss favoritspinnaren.

Efter denna upplevelse fick jag verkligen fundera på vilka högre makter jag hade med mig denna dag.

Roger
 
Glömska.

Det dummaste jag gjort i mitt uteliv var att glömma stänga toplocket en gång. Jag vet att ficklampan som trillade ut ligger på en sträcka av 3 km. Orkade inte leta upp den.

An annan sak, som dock inte jag gjorde, men jag blev vittne till, och som inte är rolig alls, men lärorik, är något jag såg på en kanothajk ed min gymnasieklass.

4 killar och tjejer satte sig i en kanot och paddlade ut från stranden vid vårt nattläger. Platsen i fråga var några meter uppströmms ett vattenkraftverk. Dessutom hade de öl i kroppen. Mycket dumt.

Nu tyckte en av killarna att det skulle vara roligt att ställa sig upp i kanadensaren och "vicka" på snäckskalet. En stund senare låg alla i vattnet och kämpade för sina liv mot det enorma suget i vattenkraftverkets nedsug. En av killarna var fotbollsspelare och hade mao bra kondition. Han nådde dammens vall längst bort från nedsuget och kunde dra upp de andra. Om så inte hade skett hade alla fyra sugits ner.

Har du aldrig hört Lindas skrik eka över en damm har du aldrig hört ett dödsångestskrik.
 
Blixtlås är farliga!

Jag lyckades med en riktig dumhet nyligen. En storslagen bedrift som jag aldrig trodde att jag skulle få stå som upphovsman till. En läxa man lärde sig som barn men som under åren uppenbarligen kan göras olärd.

Ni som fortfarande är tillräckligt unga för att ha föräldrar bör konsultera dem innan ni fortsätter läsa.

Det hela fick sin början i att jag misstänkte att min Gore-tex-jacka inte höll tätt. En sådan är ju garanterad att vara vattentät, varför man när som helst under jackans livstid kan reklamera den om den inte är det.
Därför ville jag testa vattentätheten. För att göra det tar man på sig en långärmad halvmörk bomullströja under jackan och ställer sig i duschen. Bomullströjan mörknar om det den blir fuktig, och man kan lätt spåra eventuellt läckage. Om det är otäta sömmar eller läckande PTFE-membran skall butiken täta jackan eller i bästa fall ge dig en ny. Så skedde förra gången jag gjorde duschtestet.

Denna gång valde jag att inte ta på mig några byxor eller kalsonger - de skulle ändå bara bli blöta och jag var ändå på väg att senare ta en dusch "på riktigt".
Jag var alltså naken på underkroppen men jackbeklädd på överkroppen.

När jag kliver ur duschen drar jag ner jackans (som för övrigt är av trekvartslång modell som slutar i lårhöjd) dragkedja och sedan, av någon anledning, drar jag upp den igen.

Dragkedjan fastnar. Eller rättare sagt: huden längst ut på en vital kroppsdel fastnar och dragkedjan fortsätter ett par centimeter till innan jag reflexmässigt fryser till is.
"Sånt kan hända i barndomen och i filmer, men det ska inte behöva hända vuxna karlar", tänker jag.

Och jag kan intyga att man inte sliter sig loss när skinfliken sticker ut några millimeter på fel sida av blixtlåset. Det handlar om kroppsdelar som man helst behåller oskadda. Att dra tillbaka dragkedjan verkade inte heller vara nåt bra alternativ eftersom dragkedjan åt det hållet inte har samma "tratteffekt" som åt första hållet.
Jag provade lite olika saker (det låter kallsinnigt, men det var det minsta jag var).
Som tur var är skaljackor ofta försedda med dubbla kläppar, så att jackan även kan öppnas nerifrån och upp. Så jag provade att dra den nedre kläppen uppåt och kom loss.

Det var skönt att komma loss, även om jag var fruktansvärt generad. Inte över inblandningen av intima delar, utan över min gränslösa klantighet och över att jag glömt en av barndomens viktiga läxor.
 
Re: Blixtlås är farliga!

Nordesjo; sa:
Jag lyckades med en riktig dumhet nyligen. [klipp!]
Fantastiskt, Martin! Man skulle nästan kunna misstänka att du i ditt undermedvetna tänkte på just den här diskussionstråden när du klev ur duschen och åstadkom den här dumheten. Toppen att du ville bjuda på denna förvisso smärtsamma (grinar illa å dina vägnar) läsning.

Men du glömde berätta det viktigaste - läckte jackan?

:) Magnus
 
Re: Re: Blixtlås är farliga!

asp; sa:
...and we have a winner!

Grattis Martin!

//p-a

Thankyou, thankyou...

Apropå Magnus fråga om jackan var tät eller inte:
Jodå, tätare än jag trodde. Det kom in vatten i dragkedjorna på bröstet och under armarna, och igenom brodyren på armen (där tejpen har lossnat helt).

Men det hade jag inte behövt vare sig dusch eller förhudstortyr för att fatta. :)
 
Re: Blixtlås är farliga!

Nordesjo; sa:
Det var skönt att komma loss, även om jag var fruktansvärt generad. Inte över inblandningen av intima delar, utan över min gränslösa klantighet och över att jag glömt en av barndomens viktiga läxor.

En av barndomens viktigaste láxor var ju, om vi rekapitulerar lite:

Barn: hâll inte pà att djávlas med stackars Gore-Tex fabrikanter: Gore-Tex-guden i all sin outgrundliga vishet och rättfärdighet slàr dâ till direkt!
;-D

Mvh / masse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...