Nedsläckt land - Tio deltagare får prova att klara sig i ett samhälle helt utan el.

Ja, kanske - men det förutsätter heltidsarbete på torpet.

Att ha ett ordinarie arbete+liv PLUS ett eget gröna-vågen-självhushållningstorp i beredskap för den dagen alltihop far in i fläkten - det fungerar inte. Så många timmar finns inte på dygnet... Då måste man hoppa av det vanliga ekorrhjulet, och det vill inte sådär 8-9 miljoner av svenskarna nu i det 21:a århundradet (de har iom avhoppet dessutom inte resurserna att köpa det där produktiva odlingsmarkstorpet, de hamnar i ett skuggigt skogstorp möjligen).
 
Ja, kanske - men det förutsätter heltidsarbete på torpet.

Att ha ett ordinarie arbete+liv PLUS ett eget gröna-vågen-självhushållningstorp i beredskap för den dagen alltihop far in i fläkten - det fungerar inte. Så många timmar finns inte på dygnet... Då måste man hoppa av det vanliga ekorrhjulet, och det vill inte sådär 8-9 miljoner av svenskarna (som iom avhoppet dessutom inte har resurserna att köpa det där produktiva torpet, de hamnar i skogstorp möjligen) nu i det 21:a århundradet.

Nej absolut det förstår jag. Det har du rätt i. Tänkte i teorin. Men sen kommer ju då också storstadsbona vara mer utsatta i en kris. Helt klart så ska man ju inte leva ut efter att det kanske blir en kris men faktum är att det är så.

Nu förstår jag att det inte funkar i praktiken men det är lite kul att räkna på. Jag tänker att vi i Sverige inte har det så himla dåligt egentligen om det skulle bli en världsomvälvande kris där elen slutar fungera. Jag räknade på att om man delar Sveriges areal på antal invånare så får man 4,3 ha. Då borde varje invånare kunna få rå över 0.05 ha i långvarig kris.

Jag gillar serien då det känns som att det är som människor är mest. Vissa saker blir man väl galen på att de inte gör men som sagts tidigare i tråden så här de i serien inte samma förutsättningar och vana. Jag är övertygad om att människor som spenderade två veckor om året i en stuga utan el skulle få lite bättre medvetenhet. Sen förstår jag att inte alla vill eller kan det men en nyttig erfarenhet skulle det vara.
 
Jag räknade på att om man delar Sveriges areal på antal invånare så får man 4,3 ha. Då borde varje invånare kunna få rå över 0.05 ha i långvarig kris.

Fast all yta i Sverige är inte odlingsbar.

För att vi ska kunna bli självförsörjande så funkar det inte med gammaldags jordbruk. Det måste vara förädlade grödor (GMO med andra ord) som ger högre avkastning och är tåligare, vi måste odla på höjden etc.
 
De verkar inte uppdaterat hemsida eller blogg (senaste blogg-inlägget från april 2018), men på Facebook verkar de ha lagt upp en del inlägg under året (och skriver i oktober att rapporten ska göras i vinter).

Men sen verkar det inte hänt mer där.

Sen en liten detalj som inte är helt försumbar: I Sverige måste vi lagra mat så den räcker under vinterhalvåret och våren, då det inte går att skörda nåt. Så i princip måste vi på 6 månader odla mat som räcker i 12 månader. Minst. Helst mer, för att har marginal för de år det blir dålig skörd...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Missväxtåren_1867–1869
 
Det kommer nån slags rapport på parkens hemsida nån gång i vår. Dock inte så ambitiöst som tanken var från början. Färsk information från projektledaren :)
 
Fast all yta i Sverige är inte odlingsbar.

För att vi ska kunna bli självförsörjande så funkar det inte med gammaldags jordbruk. Det måste vara förädlade grödor (GMO med andra ord) som ger högre avkastning och är tåligare, vi måste odla på höjden etc.

Nej absolut. Men 5% borde vara det? Alltså 2150m2 per person
 
Angående kontanter för ett år som skrevs härom tidigare.

Butikernas påfyllning sker via automatiska ordrar som kassamaskinerna genererar.
Butiken måste ha ström och datakommunikation, så även grosissten som skall leverera.

Knuten är lastbilarna för utan kommunikation och bränsle går de inte. Ett mindre antal mackar i landet är förberedda på att drivas med flyttbara elverk.
Om dessa mackars uthållighet vet vi föga.
Sårbarheten däremot vet vi en del om.

När vi för flera år sen hämtade förbeställda livsmedelspallar hos en grossist. Kunde grossisten inte öppna lastkajsportarna manuellt. Man kan hoppas att det är fixat.

Kontanthantering har sina risker det vet vi alla. Så sluta skylta med dylikt för det är bara ytterligare en risk.

Om kommunikationerna inte fungerar med el o data kommer troligtvis fröpåsar och ammunition bli bytesartiklar med högt realvärde.

Härintill står ett typiskt fotöljlösnings exempel på hur stor odlingsyta som Sverige består av, men har inläggsskribenten tänkt på att 2/3 av landytan är skogsmark?
Det är ett stort jobb att röja skog till åker, även om man svedjar. Alla som har varit med och försökt räcker upp handen och hugger i.

Låt oss hoppa vi slipper se facit.

go tur
 
Angående kontanter för ett år som skrevs härom tidigare.

Butikernas påfyllning sker via automatiska ordrar som kassamaskinerna genererar.
Butiken måste ha ström och datakommunikation, så även grosissten som skall leverera.

Knuten är lastbilarna för utan kommunikation och bränsle går de inte. Ett mindre antal mackar i landet är förberedda på att drivas med flyttbara elverk.
Om dessa mackars uthållighet vet vi föga.
Sårbarheten däremot vet vi en del om.

När vi för flera år sen hämtade förbeställda livsmedelspallar hos en grossist. Kunde grossisten inte öppna lastkajsportarna manuellt. Man kan hoppas att det är fixat.

Kontanthantering har sina risker det vet vi alla. Så sluta skylta med dylikt för det är bara ytterligare en risk.

Om kommunikationerna inte fungerar med el o data kommer troligtvis fröpåsar och ammunition bli bytesartiklar med högt realvärde.

Härintill står ett typiskt fotöljlösnings exempel på hur stor odlingsyta som Sverige består av, men har inläggsskribenten tänkt på att 2/3 av landytan är skogsmark?
Det är ett stort jobb att röja skog till åker, även om man svedjar. Alla som har varit med och försökt räcker upp handen och hugger i.

Låt oss hoppa vi slipper se facit.

go tur

Jo större mängd kontanter skulle jag undvika, isf ett par extra tusenlappar. Vid längre än så skulle jag nog hellre vilja ha det hemma som jag kan tänkas behöva köpa.
Där har ju landsbygden fördel. Då ofta det man behöver under/efter en kris behöver man ju även även.

Alltså vid ett manuellt jordbruk då. För faktiskt i slutändan så är det faktiskt så att maten kommer från jordbruken och växer inte i affären. Så i slutändan så den som producerar mat kommer att ha mer tillgång till mat om strömmen och kommunikationen går.

Angående odlingarna så så menade jag så klart i ett fiktivt scenario där hela Sveriges befolkning delade på 5% av Sveriges landmassa. Dvs 2150m2 per invånare att det helt klart skulle gå att leva på det.

Angående att bryta ny mark så är det helt klart ett projekt. Men långt ifrån ogörbart vi bryter runt 500m2 per år. Så låt oss säga att man har det som projekt under en femårsperiod.

Detta menar jag att skulle höja rikets och individens beredskap. Sen är det helt klart så att alla inte kan det "gamla,sjuka eller något annat"

Grejen var mest menat att det enligt Bella Linde skulle det vara möjligt att odla 500m2 för fyra personer per år.. En standard villaträdgård men den blir ofta bara en gräsmatta.

Jag personligen tycker att en plätt på 2000m2 skulle räcka bra. Då har du odlingsytan, byggnadsyta som yta för en mindre djurhållning.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...