Bergans PowerFrame 130L, 173cm lång?

Behöver en ny ryggsäck då jag ska ut på en vandring där min vikt hamnar mellan 25-30kg.

Bergans Power Frame 130 liter är flaggskeppet från Norge. Den ständiga testvinnaren bland ramryggsäckarna. QSS bärsystem, värdens mest avancerade bärsystem för tunga laster och långa vandringar. En säck med stor volym som aldrig upplevs för liten eller för vek. Höj och sänkbart lock med stor lockficka och packrem under locket. Avtagbara sidofickor med en axelrem på vardera ficka som ihopsatta bildar en lagom dagsturssäck. Rejäl frontöppning och möjlighet att sektionera säcken på mitten. QSS bärsystem är för dig som gillar att fjällvandra och få plats med prylarna. Marknadens kanske styvaste höftbälte sviker inte, två aluminiumskenor i ryggen från höftbältet i botten och upp till ett ok i höjd med nacken. I ovankant infästa med stötdämpare av gummi som gör lasten mjuk och lagom sviktande på ryggen. På skenorna sitter axelremmarna infästade och sitter på så vis stabilt fast i säcken. Hela paketet integrerat i ryggsäcksramen för att flytta vikten så nära ryggen som möjligt. Säcken är dessutom väldigt lätt att ta av från ramen om du är ute efter endast en ram av världsklass. Säcken passar dig som är mellan 175 - 195 cm. Vikt: 4,4/4,9 kg.

Såg att mång rekommendera Bergans PowerFrame 130L. Men enligt utsidans recension är den optimerad för 175-190cm. Jag är 173cm lång därav min frågeställning är denna ryggsäck lämpad för mig?

Kan självklart köpa ryggsäcken online på öppet köp men dryggt om den inte passar min längd. Har ni andra alternativ? Fjällräven är jag inte alls intresserad av.

Tack

EDIT

Såg att denna https://www.outnorth.se/bergans/alp...VTeWaCh2f0QK9EAQYASABEgL7s_D_BwE#GreenDkGreen

Är lämpad mer för min längd men har ingen aning om Alpinist II klarar vikter på 30kg+
 
Senast ändrad:
Rekomenderar den säcken om kravet är slitstyrka (har läst din andra tråd) och behov av volym. Vikterna du nämner klarar den med råge...
Går att ta bort en eller båda sidofickorna om du vill slimma storleken.

Jag tror att längden skulle passa dig annars har du 110 liters säcken som alternativ 165 till 185 cm längd som rekomenderas. Har du inte någon ÅF i din närhet för att prova?
 
Norröna

Kika på Norrönas para ranger eller recon synkroflex (samma fast den senare har ram). Sjukt bra ryggsäckar, något dyrare men kan hittas för runt 3,5-4k om man letar lite. Har burit den på 2 veckors turer med runt 30kg.
 
Rekomenderar den säcken om kravet är slitstyrka (har läst din andra tråd) och behov av volym. Vikterna du nämner klarar den med råge...
Går att ta bort en eller båda sidofickorna om du vill slimma storleken.

Jag tror att längden skulle passa dig annars har du 110 liters säcken som alternativ 165 till 185 cm längd som rekomenderas. Har du inte någon ÅF i din närhet för att prova?

Har naturkompaniet och xxl (varan slut) resten ligger för långt borta. Vad står "ÅF" för?

Tack för hjälpen ska beställa 110l och se hur den sitter.

Kika på Norrönas para ranger eller recon synkroflex (samma fast den senare har ram). Sjukt bra ryggsäckar, något dyrare men kan hittas för runt 3,5-4k om man letar lite. Har burit den på 2 veckors turer med runt 30kg.

Tack men är det för min längd då?

Oj para ranger och recon kostar några tusen mer ;)
 
Har naturkompaniet och xxl (varan slut) resten ligger för långt borta. Vad står "ÅF" för?

Tack för hjälpen ska beställa 110l och se hur den sitter.
)

Med förkortningen ÅF menade jag återförsäljare. Sorry, brukar normalt inte frossa i besynnerliga förkortningar som kan läsas här ibland...😄

Powerframe är med lite eftertanke ett större hopp från Fjällräven. Går nog inte att jämföra. Lite som en mindre transportbil till en 24 meters tradare, typ.

Däremot är Bergans Alpinist 110 liter nog ett bra val av en kvalitets ryggsäck. Du har ju också den på 130 liter.
 
Med förkortningen ÅF menade jag återförsäljare. Sorry, brukar normalt inte frossa i besynnerliga förkortningar som kan läsas här ibland...😄

Powerframe är med lite eftertanke ett större hopp från Fjällräven. Går nog inte att jämföra. Lite som en mindre transportbil till en 24 meters tradare, typ.

Däremot är Bergans Alpinist 110 liter nog ett bra val av en kvalitets ryggsäck. Du har ju också den på 130 liter.

Jag hade en Bergans Alpinist på 110 liter och är 1.73. Den såldes för att den var för stor för mig.
 
Har naturkompaniet och xxl (varan slut) resten ligger för långt borta. Vad står "ÅF" för?

Tack för hjälpen ska beställa 110l och se hur den sitter.



Tack men är det för min längd då?

Oj para ranger och recon kostar några tusen mer ;)

Polare som kör para ranger o är runt 175cm så borde funka för dig, beror lite på din benlängd/rygglängd förhållande också. Åk till butik o testa vettja. Ang priset så kan jag bara tala gott och för Norrönas kvalite o kundservice.
 
Jag är 176 cm. lång och använder mig av Bergans Power Frame på långa turer utan provianteringsmöjligheter. Ryggsäcken klarar mycket tunga bördor. Som mest har jag burit 35+ kg. i den.
 
Med förkortningen ÅF menade jag återförsäljare. Sorry, brukar normalt inte frossa i besynnerliga förkortningar som kan läsas här ibland...😄

Powerframe är med lite eftertanke ett större hopp från Fjällräven. Går nog inte att jämföra. Lite som en mindre transportbil till en 24 meters tradare, typ.

Däremot är Bergans Alpinist 110 liter nog ett bra val av en kvalitets ryggsäck. Du har ju också den på 130 liter.

Ah nu förstår jag förkortningen (börjar bli gammal). Nu blev det inte powerframe utan en Recon Synkroflex 125 L, fjällryggsäck och jag måste säga den känns som rolls royce jämfört med andra ryggsäckor. Byggkvaliten är hästlängder bättre än ex kajkan.

Jag lastade 35kg och det kändes som 20kg, helt otroligt vilken skillnad en ryggsäck kan göra.

Jag hade en Bergans Alpinist på 110 liter och är 1.73. Den såldes för att den var för stor för mig.

Tack, ryggan jag köpte passade mig perfekt!

Polare som kör para ranger o är runt 175cm så borde funka för dig, beror lite på din benlängd/rygglängd förhållande också. Åk till butik o testa vettja. Ang priset så kan jag bara tala gott och för Norrönas kvalite o kundservice.

Instämmer ryggsäckan jag köpte blev en norröna!

Bergans har M12 (Viking 90) för korta ryggar

Tack!

Jag är 176 cm. lång och använder mig av Bergans Power Frame på långa turer utan provianteringsmöjligheter. Ryggsäcken klarar mycket tunga bördor. Som mest har jag burit 35+ kg. i den.

Är inte förvånad alls, har läst mycket gott om ryggsäcken.
 
Jag har haft flera utav Bergans ryggsäckar bland annat just Power Frame och till min normalstorlek och 179 cm så tycker jag att samtliga Berganssäckar har för stora avbärarbälten. Jag får dra ihop dem så mycket det går och skulle vilja att de var lite kortare.

Nu har jag bytt ryggsäck till en Seek Outside Divide och jag ångrar inte en krona. Den säcken klarar tyngre lastvikter än vad jag någonsin kommer att bära. Den är näst intill helt vattentät (jag paddlar packraft) och den rymmer 73 liter till en vikt utav 1300 gram.
Det innebär att jag får både tält, sovsäck, liggunderlag och kök med mej utan att ens komma upp i de 5300 gramen som en Powe rFrame väger.
https://packraft-sverige.se/produkt/seek-outside-divide-4500/
 
Jag har haft flera utav Bergans ryggsäckar bland annat just Power Frame och till min normalstorlek och 179 cm så tycker jag att samtliga Berganssäckar har för stora avbärarbälten. Jag får dra ihop dem så mycket det går och skulle vilja att de var lite kortare.

Nu har jag bytt ryggsäck till en Seek Outside Divide och jag ångrar inte en krona. Den säcken klarar tyngre lastvikter än vad jag någonsin kommer att bära. Den är näst intill helt vattentät (jag paddlar packraft) och den rymmer 73 liter till en vikt utav 1300 gram.
Det innebär att jag får både tält, sovsäck, liggunderlag och kök med mej utan att ens komma upp i de 5300 gramen som en Powe rFrame väger.
https://packraft-sverige.se/produkt/seek-outside-divide-4500/

Du jämför en säck som rymmer 73 liter med Power Frame som rymmer 130 liter plus 2x14 liter totalt 158 liter, dvs en säck som rymmer mer än dubbelt så mycket...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Nilsson.J Bergans Powerframe Transportera 37
Tomas J Bergans Powerframe 3800 Transportera 3
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
såg Bergans Trollhättan 95. Transportera 2
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
hsp Bergans V5 95 Justering Transportera 4
oppepåfjellet Ny kollektion från Bergans Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
Farstavandraren Bergans Glittertind 70L Transportera 1
andreas.lindholm.5 Bergans Trollhetta Transportera 3
Ragnvald Bergans Finnmark Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
Fjällvinden Bergans Power frame Transportera 7
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
jodo Lundhags V8 spirit 60+10 vs Bergans Trollhetta 75 L Transportera 5
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
MariaL Ryggsäck: Bergans 3420 XO 20? Transportera 2
duchess skillnad på lady-versionen på bergans helium? Transportera 6
akerman Bergans Telemark - Varför så billig? Transportera 4
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
creepy bergans escape behövs den? Transportera 3
Cederqvist Bergans Rondane Transportera 1
Ahrimanes Bergans Viking II ny modell 2006? Transportera 0
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
joask202 Hållbarhet Ospray Exposure och Bergans Helium? Transportera 9
zzeezz Bergans Helium 40 L Transportera 5
niben Bergans Rondane 85? Transportera 5
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
jensbergman Bergans Transportera 11
lignell01 Bergans 2800 Finnmark Transportera 2
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
xcuz Bergans ryggsäck Transportera 0
Corbu Bergans Rondane 85 / Norrona Stetind Transportera 1
noneim Bergans Viking/Alpinist Transportera 15
Bergans 2800 Finnmark Transportera 0
mojmoj Bergans Trollhetta Transportera 0
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2
s022vq Bergans viking 130 Transportera 1
JSilfver Bergans i GBG Transportera 3
JSilfver Bergans? Transportera 5
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...