Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-01-08, 21:27
Engblom Engblom är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Morgan Visa inlägg
Nu är det ju svartbjörn på ön.....
Men brunbjörnen verkar ju lite mer aggressiv .........
Och spray funkar ju inte alltid ifall man ska tro denna grabb.
https://youtu.be/tK609rbSBLs
OK det har blivit Alvar . Ingen som känner nån som har tagit med sig något skut vapen eller köpt/hyrt i Alaska . Någon svensk som kunde hjälpa mig . För detta vågar jag inte visa för mina barn .
Svara med citat
Gammal 2017-01-09, 00:50
P-O S P-O S är inte uppkopplad

Nej, björnspray är inte helt idiotsäkert, men det är inte heller en bössa. Risken att råka illa ut är väldigt liten, och är man så riskaversiv att man inte accepterar några promilles sannolikhet till olycka är nog Alaska fel ställe att besöka.
Svara med citat
Gammal 2017-01-09, 15:19

Ingen som ska till Alaska i augusti-september med gevär som inte har något att göra där , du kan hjälpa mig . Har du bil i Alaska så är det ett + ..
Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 06:42

Köpa bil Alaska

Nu har jag pratat med en som har köpt bil på resan i USA det skulle vara väldigt lätt hitta en bil ta papperna till DMV kontor deras Trafikverket skriv över bilen tuta och kör . Har läst på ändra forum att det skulle ta upp till 2veckor innan alla papper varfärdiga ...??
Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 09:11
karhuerik karhuerik är inte uppkopplad

Hej!
Det enklaste är att köpa ett begagnat vapen då de ej registreras på samma sätt som nya vapen. Utan sk Amerikanskt personnummer så får du inte köpa vapen i USA. Att ta med sig eget är ett j-a krångel och flyger du via Philadelphia så kan du va säker på att de förstört eller tappat bort det.
Om du tittar på annonserna i Fairbanks tidning(kommer ej ihåg vad den hette) så säljs det en hel del begagnade vapen, bla såldes det Rumänsktillverkade Kalashnikov i ett större parti när jag letade vapen.
Jag var över -07 och bad då en person "köpa ut" ett vapen till mig som jag sedan sålde när jag åkte hem.
Jag köpte ett cal20 pumphagel som laddades med 2st US6 för jakt/björnskrämmning och därefter 4 slug som självförsvar. Jag behövde inte använda slugen.
Kan ev kolla telnr till den jag sålde vapnet till, kanske dom är villig att sälja?
Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 10:59

Citat:
Ursprungligen postat av karhuerik Visa inlägg
Hej!
Det enklaste är att köpa ett begagnat vapen då de ej registreras på samma sätt som nya vapen. Utan sk Amerikanskt personnummer så får du inte köpa vapen i USA. Att ta med sig eget är ett j-a krångel och flyger du via Philadelphia så kan du va säker på att de förstört eller tappat bort det.
Om du tittar på annonserna i Fairbanks tidning(kommer ej ihåg vad den hette) så säljs det en hel del begagnade vapen, bla såldes det Rumänsktillverkade Kalashnikov i ett större parti när jag letade vapen.
Jag var över -07 och bad då en person "köpa ut" ett vapen till mig som jag sedan sålde när jag åkte hem.
Jag köpte ett cal20 pumphagel som laddades med 2st US6 för jakt/björnskrämmning och därefter 4 slug som självförsvar. Jag behövde inte använda slugen.
Kan ev kolla telnr till den jag sålde vapnet till, kanske dom är villig att sälja?
Det låter intressant alla upplysningar och hjälp beaktas . Hur länge var du över . Det är inte någon som undrar om vapnet polisen eller Alaska personer ?
Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 11:10

Citat:
Ursprungligen postat av Engblom Visa inlägg
Det låter intressant alla upplysningar och hjälp beaktas . Hur länge var du över . Det är inte någon som undrar om vapnet polisen eller Alaska personer ?
Vi var över en månad och vandrade/jagade i tre veckor i Brooks Range norr om Fairbanks.
Träffade på en jaktguide som inte ställde några frågor om vårt vapen fastän att vi var i "hans" område. De var enda person vi träffade vildmarken. Såg något plan som cirkulerade runt oss men annars var det dött.
Poliser träffade vi inte på.
http://www.newsminer.com/classifieds/sale/sport/
Bifogar länk till tidningen som vi letade vapen i.

http://forums.outdoorsdirectory.com
Här är en länk till ett forum där vi kom i kontakt med en Svenskättling som gärna hade lånat ut vapen till oss men det gick inte att lösa praktiskt just då.
Begagnatmarknaden är väldigt liten jmf mot Sverige då man får äga hur många vapen som helst och de är billiga i inköp. Remingtonpumpen som vi köpte kostade ca 2000sek m mycket ammo och köptes på Walmart.
Har en bekant som bor utanför Fairbanks som kanske kan vara behjälplig om det behövs.
Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 12:54

Citat:
Vi var över en månad och vandrade/jagade i tre veckor i Brooks Range norr om Fairbanks.
Träffade på en jaktguide som inte ställde några frågor om vårt vapen fastän att vi var i "hans" område. De var enda person vi träffade vildmarken. Såg något plan som cirkulerade runt oss men annars var det dött.
Poliser träffade vi inte på.
http://www.newsminer.com/classifieds/sale/sport/
Bifogar länk till tidningen som vi letade vapen i.

http://forums.outdoorsdirectory.com
Här är en länk till ett forum där vi kom i kontakt med en Svenskättling som gärna hade lånat ut vapen till oss men det gick inte att lösa praktiskt just då.
Begagnatmarknaden är väldigt liten jmf mot Sverige då man får äga hur många vapen som helst och de är billiga i inköp. Remingtonpumpen som vi köpte kostade ca 2000sek m mycket ammo och köptes på Walmart.
Har en bekant som bor utanför Fairbanks som kanske kan vara behjälplig om det behövs.
Ni fick inte jaga laglig ? . Officiellt så vandrande ni bara ? . Bekanten som bor vid Fairbanks är han svensk ? Eller bara en bra tillgång , så tar jag all hjälp . Jag har ju aldrig varit i Alaska desto mer info dästo bättre .
Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 14:12

Citat:
Ursprungligen postat av Engblom Visa inlägg
Ni fick inte jaga laglig ? . Officiellt så vandrande ni bara ? . Bekanten som bor vid Fairbanks är han svensk ? Eller bara en bra tillgång , så tar jag all hjälp . Jag har ju aldrig varit i Alaska desto mer info dästo bättre .
Jodå, vi köpte jaktkort gällande småvilt, för ett år och då fick vi jaga på 4/5 delar av Alaska och jag tror det var till det hutlösa priset av 18dollar.
Bekantingen är Svensk med amerikansk man.
Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 14:40

Citat:
Jodå, vi köpte jaktkort gällande småvilt, för ett år och då fick vi jaga på 4/5 delar av Alaska och jag tror det var till det hutlösa priset av 18dollar.
Bekantingen är Svensk med amerikansk man.
Det låter väldigt bra . Kan jag får låna dina bekanta så löser sig de mästa jag kan inte språket till 100℅ 🎅
Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 07:05

Någon som har några erfarenheter om Alaska . Äger mark eller bara jagar eller bara känner en massa svenskar som bor overdär i vildmarken Eller jobbar ...
Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 08:37
Kogoyo Kogoyo är inte uppkopplad

Som 17-åring flyttade jag till USA, från Costa Rica, med mina föräldrar. Pappa ägde en revolver .38 i Costa Rica och skickade den i container med våra ägodelar. Han deklarerade den o allt. Det var inga knasigheter då - när tulltjänstemannen var med och öppnade containern väl framme i USA struntade han i papprena för vapnet. Han verkade mer intresserad av att se att det var ett bohag i containern.
MEN detta var 1996 och saker o ting kan ha ändrats en hel del med införsel av vapen, särskilt efter 2001.

Istället för att lägga ner tid på att skriva i detta forumet tror jag, som andra, du gör bäst i att kontakta olika myndigheter, exempelvis svenska tullen för att höra om det är vanligt att ta med ett skjutvapen till USA. Men, vad vet jag...har aldrig gjort nåt sånt.

Däremot måste du nog se till att ha björnsäkra matlådor under tiden ni inte har ett skjul att bo i. Dels är det nog lag på det men oxå för er egen säkerhet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.

Logga in

Tips!