Diskmedel inte längre Svanenmärkt

Å andra sidan så diskar en droppe Yes en hel friluftservis.

Diverse miljömärkningar på förpackningens utsida är rätt ointressant, det intressanta är
funktionen av det som är på förpackningens insida.

Vi fick nåt modernt miljörmärkt jox till pentryt på jobbet, åtgången för att få rent
en omgång lunchservis visade sig vara många gånger den Yes vi hade tidigare
- vi fick tillbaks Yes när ekonomerna sett kostnadsökningen...
 
Å andra sidan så diskar en droppe Yes en hel friluftservis.

Diverse miljömärkningar på förpackningens utsida är rätt ointressant, det intressanta är
funktionen av det som är på förpackningens insida.

Vi fick nåt modernt miljörmärkt jox till pentryt på jobbet, åtgången för att få rent
en omgång lunchservis visade sig vara många gånger den Yes vi hade tidigare
- vi fick tillbaks Yes när ekonomerna sett kostnadsökningen...

Yes :) det är rätta takter!
 
fråga människor som diskar i yrkeslivet vad de tycker om Yes! - Det fräter sönder händerna! och vad gör det då inte i naturen? Nej yes bör man undvika helt, för det är alldeles för mycket skit i det.

men diskmedel öht är onödigt i friluftslivet.
 
fråga människor som diskar i yrkeslivet vad de tycker om Yes! - Det fräter sönder händerna! och vad gör det då inte i naturen? Nej yes bör man undvika helt, för det är alldeles för mycket skit i det.

men diskmedel öht är onödigt i friluftslivet.

Väldigt onyanserad diskussion. Det är inte enkelt alls.

Om vi för att göra diskussionen enkel säger att diskmedlet Yes är 10 gånger mer koncentrerat än konkurenten No. Då skulle nog många uppelva Yes som effektivare då de handdiskar. Men korrekt dosering vore 1/10 av motsvarande dos No för samma mängd disk.

Vil vi sedan komplicera diskussionen och jämföra Yes med diskmedlet Maybe som kanske har en annan formula av rengörande medel som ev är miljöskadliga - vem ska då avgöra vilket ämne som gör mest miljöskada? Det ena kanske är skadligt för vissa växter och det andra för några andra växter eller djur.

Det stora problemet med diskning i allmänhet, tror jag är att många överdoserar i tron att det blir mer rent. Det blir inte renare, möjligne snabbare rent. Titta på valfri TVreklam och se hur få droppar det ska krävas för att diska rent stora mängder disk (vist en partsinlaga men ändock).

Jag tycker inte diskmedel är onödigt i friluftslivet (då jag inte tycker magsjuka pga matförgiftning är en önskad del av mitt friluftsliv). Men visst kan och bör man begränsa mängden använt diskmedel (båda hemma och i skogen) genom att mekaniskt ta bort så mycket som möjligt och sedan skölja bort med vatten och slutligen endast ta bort sista resterna av fett och liknande med diskmedel.

/Patrik, diska lungt
 
Artikeln som länkas i första inlägget är informativ. Någon tensid som har oönskade miljöeffekter.

Jag gillar Yes när jag diskar men skulle vilja veta lite mer om detta innan jag köper en ny diskmedelsflaska.

Thure
 
Det stora problemet med diskning i allmänhet, tror jag är att många överdoserar i tron att det blir mer rent. Det blir inte renare, möjligne snabbare rent. Titta på valfri TVreklam och se hur få droppar det ska krävas för att diska rent stora mängder disk (vist en partsinlaga men ändock).

Ja, det där ser man väldigt ofta, särskilt när folk använder diskmedelsflaskan direkt. Man klämmer till på flaskan och trycker ut säkerligen 15-20 ml. Vi gjorde av med mycket diskmedel förr men sen började vi köra med en pumpflaska istället (den första var en urdiskad tvålflaska).

När jag diskar ur matlådan på jobbet så är det väl 2-3 droppar diskmedel jag använder. Jag ser andra som sprutar ut en lång sträng diskmedel (de diskar dessutom under rinnande vatten, jag sköljer ur matlådan och använder sen den som "diskbalja" för bestick och lock innan jag diskar ur den och sen sköljer allt).
 
Den antagligen viktigaste parametern för bra diskresultat är vattnets temperatur. Hellre varmt vatten utan diskmedel än kallt vatten med diskmedel.

Brukar ha med mig en liten skvätt diskmedel när jag är på längre vistelser i spenaten men använder det sällan, däremot vill jag diska i varmt vatten då och då. Om man diskar i rätt ordning med det renaste först samt tar en liten mängd av diskvattnet till fördisk som man sedan öser ut och inte tillbaka så kan man diska mycket disk med bara en liten skvätt varmt vatten.

För miljön och för trivsamhetens skull är en bra regel att aldrig diska direkt i bäckar och sjöar utan alla matrester och allt diskvatten stjälps ut på land.
 
Den antagligen viktigaste parametern för bra diskresultat är vattnets temperatur. Hellre varmt vatten utan diskmedel än kallt vatten med diskmedel.

Håller med. Jag använder mycket matfett och ofta skivade feta korvar på tur och det blir jättefint diskat bara man kokar på en liten mängd vatten och slungar runt i kastrullen. Är man rädd för bakterier kan man värma på allt en sekund efter disken så att köksgrejerna blir helt torra innan de packas ned.

En bra borste för effektiv mekanisk diskning väger inte många gram heller.

Det funkar utan diskmedel om man bara vill.
 
Det är lite synd att de inte nämner vad det är för tensid det är frågan om (det blir ju svårt att skaffa sig en uppfattning om hur allvarligt det är att använda Yes då).

Sen det där med att hälla ut det på backen istf bäcken är nog mer för hänsyn till andra vandrare än för miljön.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...