Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-04-08, 12:02
jelmini jelmini är inte uppkopplad

Var köpa duk i Sthlm?

Hej,
hittade min farfars gamla skönhet på landet för ett tag sedan. Tänkte att det vore kul att få henne sjöduglig med ny duk. Har försökt att läsa på så mkt som möjligt och har nog koll på själva processen men har några kompletterande frågor.
1. Var köper man duk lättast i Sthlm?
2. Vilket material på duk ska man satsa på?
3. Det ligger lister i kajaken som jag antar har suttit mellan skrov och däck, ska man duka hela kajaken eller dukar man skrov och däck separat? Eller bara däck?
4. Om man dukar skrov och däck separat är det nubb man använder för att fästa duken med?
5. Behöver insidan på duken behandlas på ngt sätt?

Tacksam för även andra funderingar och tips!
.J

Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 15:31
tiddelipom tiddelipom är inte uppkopplad

Svårt att veta om skrovet varit dukat när man inte ser det på bilderna. Det var vanligt att man hade ett skrov i lamellträd och sedan dukade däcket.

Jag har renoverat en liknande Struer kajak med dukat däck men mahognyplywood i skrovet. Jag valde att lägga på 1,5 mm flyplansplywood med mahognyyta istället för duk. Blev snyggt och hållbart. Finns att få på Pondus snickeri på Pipersgatan på Kungsholmen.

Info om duk till däck finns om du söker här på "skin-on-frame"/SOF-byggen här på utsidan eller googlar. Vet att vissa använder bomullsduk och andra använder syntetduk, som sedan målas.

Jag ser ingen sittbrunnssarg på bilderna. Finns den kvar men är lös?

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 15:54
jelmini jelmini är inte uppkopplad

Sittbrunssargen finns kvar och är i fint skick. Mahognyplywood till däck låter som en bra idé! Ska undersöka skrovet lite närmare nästa vecka när jag åker ut till landet igen.
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 20:51
canoe canoe är inte uppkopplad

Här kan du säkert få bra kontakter
http://veterankanoten.ning.com/

Svante
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 21:28
eyck eyck är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av jelmini Visa inlägg
Hej,
hittade min farfars gamla skönhet på landet för ett tag sedan. Tänkte att det vore kul att få henne sjöduglig med ny duk. Har försökt att läsa på så mkt som möjligt och har nog koll på själva processen men har några kompletterande frågor.
3. Det ligger lister i kajaken som jag antar har suttit mellan skrov och däck, ska man duka hela kajaken eller dukar man skrov och däck separat? Eller bara däck?
4. Om man dukar skrov och däck separat är det nubb man använder för att fästa duken med?

.J
Jag plockade fram Leif Anderssons "Paddla i Sverige" från 1972 och han anger kraftig jute- eller markisväv till botten och tunnare markisväv eller oblekt lakansväv till däcket. Notera dock att "markisväv" knappast var syntentisk på den tiden som boken skrevs, så modern markisväv (t.ex. Sunbrella) är nog inget bra val.

Som impregnering anger Andersson "2 delar kokt linolja, 1 del pulvriserad krita och 1 del varnolen (lacknafta) som blandas till en tunn välling och strykes under omrörning. Kritan gör att duken inte slaknar i solvärme."

Sedan målas med 2-3 skikt oljefärg.

Modernare material kan du som sagt läsa om om du googlar SOF / skin on frame kayaks.

/Mats
Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 17:21
Micael F Micael F är inte uppkopplad

Råseglarhuset på Skeppsholmen har duk av olika sort och kvalitet

/ Micael
Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 09:14
calypso63 calypso63 är inte uppkopplad

glad Duken ska på

Citat:
Ursprungligen postat av jelmini Visa inlägg
Hej,

.J

Hej
Hur gick det?
Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 16:15
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Även borlagda kajaker som din kläddes med duk. Precis som ribbade, grundades och målades. Skarvar mellan bordläggnings och däcksduk täcks med skruvad list, oblekt lakansväv var standard och fungerar ännu väl. Intaget på undersidan täcks med kjöllist. Nubbningen görs med kopparnubb eller rf klammer.
Har du gjort det eller står det ännu på listan?
Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 16:58
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Min farbror hade spacklat nubben med kitt före målningen. Gamla skönheter skall vara i sjön ofta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.

Logga in

Tips!