Nu bär det äntligen ut!! ...

Här 2 rolig bilder och ett besynnerligt samnträffande!

En dag när ja va å hälsade på min gode vän "Olle-Sjöman" (salig i åminnelse) på Ekö, hade han till min förvåning en likadan T-tröja som jag äger !! ett yngre å ett äldre gubbs som absolut inte kan anklagas för att va nåra atleter, bär en OS-tröja från olympiaden i Atlanta USA, och där ingen av oss hade en aning om var de kom ifrån :)
Tyvärr han ja inte plåta oss tillsammans skrudade i atlettröjorna innan han seglade bort till de sälla jaktmarkerna.

Saknar mina besök hos honom! Han va rätt senil, så de första gångerna när ja kom kände han inte igen mig, då sa ja, "det är ja som brukar hälsa på dig! då mindes han, så ensamt levde han :-(

Det var åxå en vacker å snirklig sjöväg med flera riktigt grunda å trånga passager till honom, som ja la in på gps:en så ja kunde gå i mörker.
 

Bilagor

  • Rotation of lw-olle sjöman Atlanta tröjor_20180520_0001.jpg
    Rotation of lw-olle sjöman Atlanta tröjor_20180520_0001.jpg
    40.9 KB · Visningar: 751
Kamrat P&K rustade för utskärgårn, medans en annan sliter i stan me att rensa ur vind å-källarförråd för att få plats med de skärgårds/friluftsgrejer ja ska spara.

Storbåten: Pioner Multi, en jäkla mångsidig, stadig å grundgående bruksbåt, perfekt för skärgårdsluffning, å med praktisk fällbar stävklaff, här med en 80hk snurra, snålkörning i 20 knop med perfekt planing!

Kamrat P -på bilden -kör mig både till lands å till sjöss ut till ön på månda enligt plan, släpper av mig å hämtar nåra dar senare när ja samlat ihop de viktigaste, jäkligt tacksam för den hjälpen!!
 

Bilagor

  • kamrat petter m å kurts kajaker ombord pioner multi foto kurt.jpg
    kamrat petter m å kurts kajaker ombord pioner multi foto kurt.jpg
    61.6 KB · Visningar: 673
  • solnedgång filiputt foto paddel kurt gustavsson.jpg
    solnedgång filiputt foto paddel kurt gustavsson.jpg
    8.5 KB · Visningar: 644
Nu får ja väl säga:
"NU BÄR DET DÄRIFRÅN"!
Enligt plan kommer kamrat-P å hämtar upp mig i morron bitti med sin mindre skåpbil, å vidare ut med "landstigningsbåten" (Pioner Multi), ska raffsa åt mig ett billass med mindre grejer, verktyg, friluftsgrejer, kläder, te (flera sorters grönt) m.m.

har skrivit en noggrann beskrivning på vilka grejer å var de finns; storstugan/vinden, vebon, sjöbon, vertygsboden, jordkällarn, matgropen å ute.
Sen har ja "bara" att läsa innantill å plocka utan att tänka, å sen dra tillbaka.

Senare får vi hämta småbåtarna, även då dagturer.

Man får inte förringa naturupplevelser inom stadens hank å stör!
igår på morronpromenaden/lmellanlånga rundan, uppvaktades ja av 15-20 ladusvalor som flög nära runt omkring mig alldeles utmed marken, 1 grönfink, 1 bålgeting, duvor, trastar, en stor kritvit flugsvamp och ett övergivet räjvpartyställe? i en träddunge, 2 sönderblåsta partytält helt nerskräpat å när ja kom dit i morse var allt städat å borta, förutom tusen små silver å guld konfetti, omöjliga att plocka upp ur lervällingen efter dansfötterna.
När ja stog där å plåtade landade en sparvhök alldeles ovanför mig i en gles björk, å med en hel skock skator i släptåg,
tyvärr har ja ingen fungerande kompaktkamera just nu, så ja hann inte plåta, den,men har en nikon coolpix aw 130 på gång, 1000kr knappt använd!

Strax väntar ett stadsnöje; se på rallycross ;-)

gott helgslut hälsar "stadsbon"
 

Bilagor

  • Nikon-Coolpix-AW130- röd.jpg
    Nikon-Coolpix-AW130- röd.jpg
    40.1 KB · Visningar: 599
  • kamrat petter m å kurts kajaker ombord pioner multi foto kurt.jpg
    kamrat petter m å kurts kajaker ombord pioner multi foto kurt.jpg
    61.6 KB · Visningar: 596
Tur att ja har "min" lilla Ö&B-urskog å Himmelstaludsfältet nästgårds!
den senaste veckan har ja sett fälthare, duvhök, 40 steglitser, nåra grönfinkar, 100 ladusvalor samtidigt, jagandes alldeles ovanför marken, olika sorters trastar, bålgetingar, gulsporre/linaria vulgaris, liten blåklocka/campanula rutundifolia,

Bild*: tidig lyxfrukost med dagboksskrivning
(dagbok N°29, har fört/burit en dagbok med mig varje dag sen 1967/i 51 år, en fri form utan tvång att skriva varje dag).

ser fram emot mata fåglarna vid eld/grillstället* i höst/vinter

(gåstavar; Quechua Forclaz 500 Light, bra pris från england).
 

Bilagor

  • DSCN8314.jpg
    DSCN8314.jpg
    95.2 KB · Visningar: 516
  • DSCN8332.jpg
    DSCN8332.jpg
    47.7 KB · Visningar: 509
Har börjat samla på texter å bilder till ett kompendium om äldre postgång, säljakt och andra frakter i skärgården förr i tiden, vintertid med isbåtar/ekor. Som var strapatsrika å farliga uppdrag, speciellt vid menföre förvinter å vårvinter med osäkra isar.

Hemsöbilderna; madam Flod sista färd, som är på väg att gå illa, båten kantrar å kistan sjunker till botten!
 

Bilagor

  • DSCN8273  ga postbåt för isgång.jpg
    DSCN8273 ga postbåt för isgång.jpg
    34.7 KB · Visningar: 491
  • DSCN8324.jpg
    DSCN8324.jpg
    15 KB · Visningar: 476
  • DSCN8327.jpg
    DSCN8327.jpg
    29 KB · Visningar: 480
Måste bara får säga att jag tycker du tar det som hänt så bra, nästan vänder det till nåt positivt. Jag skulle nog sitta och tycka synd om mig själv, gräma mig och gråta blod. Om jag fattat rätt har familjen haft stället på ön länge va? Kudos för hur du hanterar det!
 
Måste bara får säga att jag tycker du tar det som hänt så bra, nästan vänder det till nåt positivt. Jag skulle nog sitta och tycka synd om mig själv, gräma mig och gråta blod. Om jag fattat rätt har familjen haft stället på ön länge va? Kudos för hur du hanterar det!

Tack för pepp!! ja för att få nån balans mot det tunga så anstränger ja mig för att se en öppning för nåt nytt, och det finns det som tur är! men att lämna ett ställe där man näst intill är född å som till stor del har präglat mig som naturmänniska, de suger!!
Nu är det fokus på att avsluta på ön och frakta båtar å kajaker till kamarat-P, där ja kan paddla, och sondera terrängen för att ha en båt å en kajak i Arkösund inför nästa säsong, de ser ja fram emot! å nu har ja ju mycke tid över till att luffa i dess omgivningar som ja länge velat göra mer -å som ja gjorde förr med Kajsa-Warg -och låna/hyra utskärsbodar och lite tältning.

bild. den brandgula pilen markerar de sista isresterna.
 

Bilagor

  • 366 Kajsa-Warg.jpg
    366 Kajsa-Warg.jpg
    32.5 KB · Visningar: 446
Med åren har ja bytt åsikt när det gäller båtens byggmaterial och framdrift, skit samma! huvudsaken ä att man kommer ut på sjön!

"Ja ä inte på sjön för att ja gillar båtar,
ja har båtar för att ja gillar att va på sjön" /L.W:ff./

Ja trivdes nog bra i livmodersskvalpet å hade sen förmånen att få "sjöben" redan innan ja kunde gå, å de gav mersmak!

På 1970-80-talet med hårda isvintrar saknade ja vågskvalpet så infernaliskt att ja efter mycke letande fick tips om att det fanns kasettband -senare cd -med havsvågor på new age-butiken Vattumannen -har ja för mig den heter -på drottninggatan stlm, å CDn använder ja än idag vid behov :)

Vår behov av att vara vid, i eller på vattnet kan utövas på många olika sätt, som bryggsegling*, en bekväm variant :)

bild: *
 

Bilagor

  • blänkare i en liten fenbåt LWff_20170603_0001.jpg
    blänkare i en liten fenbåt LWff_20170603_0001.jpg
    169.3 KB · Visningar: 402
  • Kajsa Warg lw 012.jpg
    Kajsa Warg lw 012.jpg
    59.4 KB · Visningar: 400
Ida får man "hålla i hatten"!
vanskligt att gå ut i ÖB-skogen, riktigt hårda vindbyar, enligt smhi å yr upp till 18-20m/sek. får se om de mojnar till kvällen,
om ja ä i skärgårn gillar ja busväder, men på lanbacken känns det obekvämt, man har ingen koll på blåsten/byarna, på sjön ser man bättre vilken riktning å en by som är på väg.
hoppas få bil å -båtskjuts ut i veckan å ta ett sista prylflyttlass å få med en av båtarna , en kajak eller roddsnipan/suvi495.
 

Bilagor

  • Resize of 2006-01-08 071.jpg
    Resize of 2006-01-08 071.jpg
    30.3 KB · Visningar: 339
  • Rotation of 2006-01-08 081.jpg
    Rotation of 2006-01-08 081.jpg
    80.3 KB · Visningar: 316
Va ute tidigt i går å rekade utmed strömmen (Norrköping) norröver å hittade en väl dold strandbrink där ja skulle kunna gömma kanadensaren.
Testade åxå mina nya Sorelkängor, lätta trotts storleken å med tunt skönt foder å behöver nog inte mer än en tunn yllestrumpa även i vinter.

bilder:
1-många vackra bautapilar å öppnare ytor utanför bilden å en fin öppning mot vattnet väl dold av nedhängande pilgrenar, lagom stor för att skjuta ut en kanadensare.

2-Soreldoja, me dubbla rabatter å fri frakt 841kr! (addn.)
 

Bilagor

  • DSCN8400.jpg
    DSCN8400.jpg
    89.1 KB · Visningar: 295
  • DSCN8397 lw Sorel-känga.jpg
    DSCN8397 lw Sorel-känga.jpg
    73.4 KB · Visningar: 288

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...