Nu bär det äntligen ut!! ...

Puh! nyligen anländ från kungliga hufvudstaden, den både ger å suger!
det är lättare att promenera på manhattan i rusningstid, än en vanlig vardag i stockholm city!? Skillnaden ligger i att jenkarna håller på högerregeln även till fots, varför så svårt med det här i svedala? men ja gillar stan/städer å pendlandet till skärgårn.

Huvudkonceptet för luffandet i skärgån kommer att bli stora snurrbåten Rödluvan* och medhavd singel scout-kajak, dels på släp i smult vatten och ombord vid grövre sjö å blåst,

Kommer nog att ha svårt med längre rena padel/roddturer med min bråkiga handled, men med rödluvan tar ja mig lätt ut till de yttre regionerna (marschar 13 knop) å upprättar ett basläger, å paddlar dagturer bland kobbar å skär :)

*crecsent 43, trolig konstruktör Pelle Pettersson, bestyckad med en johnson 15hk, 4-takt med elstart, extremt bränslesnål om man drar ner lite på gasen,

endera dan bär det ut igen, å nu går mitt favoritgäng av kvigor, en gammelko å nåra småkalvar på ön , innalles drygt 30, varav många är nyfikna å kelsjuka,

önskar er en god friluftssommar!
 

Bilagor

  • singel-scout-kajaken ombord å rödluvan.jpg
    singel-scout-kajaken ombord å rödluvan.jpg
    58.4 KB · Visningar: 1,092
  • bill vill ha mer päron.jpg
    bill vill ha mer päron.jpg
    61.3 KB · Visningar: 1,068
Åter på landacken efter en vecka i arkipelagen. Prickade in två fina dagar i havsbandet mellan lågtrycken. En natt i utskärsstuga å en i tält. Det senare var ett spännande test på hur lederna skulle reagera att sova på ett Thermarest, utfallet blev över förväntan, ja va inte mycke stelare än vanligt efter en natt på Tempuren (ärvt från en god vän å seglarbroder)

Inga huggormar nu heller på bodkobben?! men såg en bautatrollslända svischa förbi utanför det lilla fönstret.
I den tidiga morrontimmen blev det lite skrivande å kokade tevatten i öppna härden, sedan bar det av mot Arkösund för bunkring av krubb, benzin å en kula härlig kravglass -med kaffesmak -från byggdens egna tillverkning/Sänkdalens gård, sedan styrdes kosan mot nordost genom Lilla Arkösundet, den långa å smala kanalen mellan Arkö-Hästö/Aspö, som är en del av Kung Valdemars segelled från 1300-talet, och vidare mot norra Lunda där stentältandet tog vid.

På ingång till min favoritlagun såg ja på långt håll en hög mastspira och ett långt smäckert skrov, kunde inte låta bli att stanna till å fråga ägarparet va den vackra damen hette; Sif, en 40 qm skärgårdskryssare som tog olympisk guldmedalj i Antwerpen 1920, över 13 meter lång å endast 1,85 bred, eller snarare smal!

Lagunen va ledig, men få förutom kanotister vågar sig nog in där för enda ingången är tilltäpt med stora stenbummlingar å med enbart en smal å grund öppning i mitten, så med en vanlig båt är risken stor att man blir instängd om vattnet går upp, vilket ja med nöd å näppe klarade mig ifrån en gång!
Där inne är det stilla som i en småländsk insjö men utanför hörs alltid dyningen från det öppna havet som breder ut sig180 grader. Vad mer kan man begära!

Återfärden blev bekväm i frisk medvind, vilket ja ovanligt nog även hade hela vägen i min ovala cirkelgång!

Nästa expedition tänkte ja mig till Harstena med Rödluvan å medhavd plastkajak, å om ja "vågar" tänkte ja sätta mig å kränga mina "Emiltäljningar", dock ej gubbar men självväxta krokar, handtag, hängare å kräklor, mest som hängare, men nåra även för gröten.

PS Den här gången fick ja med mig det mesta i packningsväg, ävenså tallrik! men kastrullen ja i hast kastade med visade sig obrukbar. Det var den ja har till min salvatillverkning! nergeggad av rå linolja, kåda, tjära å bivax. Turligt nog fanns ett trangiaset i sagda bod, men blev ju blåst på den obligatoriska morronkoppen grönt, som hade suttit fint i tältöppningen DS

Bilder;
-Trollsländan hann ja inte plåta men den präktiga spindelmamman generade sig inte!
-En gammal utsliten doja som mugghållare, ett bra tips ja fann på nätet,
-Strandveronika,
-Sif, plåtad med min stenåldersmobil/Ericson Elm,
-Rödluvan i lagunen med solparasoll, välbehövligt för de va näst intill +30 grader där inne i grytan (Ericson Elm)
-Tältcentralens Solö, svensktillverkat å prisvärt 1-persons (men de va för 15 år sen)
 

Bilagor

  • melskärsstugan med fönsterspindel.jpg
    melskärsstugan med fönsterspindel.jpg
    36.1 KB · Visningar: 980
  • melskär med loggbok å fiffig skomugghållare.jpg
    melskär med loggbok å fiffig skomugghållare.jpg
    50.2 KB · Visningar: 970
  • melskär blå blomma.jpg2_resize_resize_resize3.jpg
    melskär blå blomma.jpg2_resize_resize_resize3.jpg
    259.2 KB · Visningar: 976
  • sif 40qm skärg.kryssare 1920.jpg
    sif 40qm skärg.kryssare 1920.jpg
    76.1 KB · Visningar: 990
  • lagunen norra lunda.jpg
    lagunen norra lunda.jpg
    60.4 KB · Visningar: 1,038
  • solötältet tältcentralen stlm.jpg
    solötältet tältcentralen stlm.jpg
    98.4 KB · Visningar: 965
Här ett litet test på att plocka fram gammalt material långt innifrån min nyckfulla dator (eller är det ja som ä nyckfullt okunnig?!)
 

Bilagor

  • Salta gossar anno 1912.doc
    25 KB · Visningar: 443
  • Mail0103.JPG
    Mail0103.JPG
    43.8 KB · Visningar: 920
"Skam den som ger sig"! här en nyskannad version av orginalartikeln från Båtnytt, men känner på mig att texten skulle bli bättre som pdf-fil,
 

Bilagor

  • Scan10526_resize.jpg
    Scan10526_resize.jpg
    73.2 KB · Visningar: 914
Lite luddigt formulerat,
tror att stenbroarna mellan småskären mestadels har byggts för många år sedan,å inte sällan när ja är ute å luffar får ja rejäl motion av att plocka bort stenarna så vattnet får fri passage igen som det var från början, eller ialla fall en rejäl öppning i stenbron,

god paddling!

(tycker mig ha märkt en minskning av paddlare i sankt anna skärgård de senaste åren?)
 

Bilagor

  • Scan10530.jpg
    Scan10530.jpg
    55.2 KB · Visningar: 892
Ursäkta mitt strulande här, men nu ska ja pröva om ja lyckas med en pdf-fil,
nej de funkade inte heller! ja har en del att lära alltså!

men den här nyskanningen borde funka (här är det kopian som saknar svärta)
 

Bilagor

  • pdf 0031 ficklampsreklam1902.pdf
    165.7 KB · Visningar: 296
  • Scan10531.jpg
    Scan10531.jpg
    24.3 KB · Visningar: 889
inte bra! nog med testandet nu,

håll tummarna inför min planerade luff med rodd/segelsnipan,
bävar lite för bantning av grejer att ta med, när det gäller rödluvan/stora snurrebåten är det ju mindre noga med vikt å storlek på pryttlarna (å som "lök på laxen" så ä ja ett riktigt equipmentfreak, som minst ska ha med halva bohaget!)

bilder; exempel på de olika synsätten av kvinnans roll till sjöss,
fritidsvarianten kommer från salig fars gamla pin-up kortlek,
 

Bilagor

  • Scan10532.jpg
    Scan10532.jpg
    54.8 KB · Visningar: 970
de sket sig! med testluffen, för mycke packning, alltför benzinslukande "gräddvisp", för litet tält,
de va kav lungt när ja startade för motor, efter passage av första ön brallade det emot friskt å sjön byggde upp, de gick bra med 60% gaspådrag, men så började det skvätta in sjö?! det kom från mellanrummet mellan den förligt utstickande delen av sidosvärdet, som fångade vågtopparna å stänkte perfekt in i båten, de va ett mindre bekymmer men ändå retligt, å som
"lök på laxen" fick ja soppatorsk mitt på en öppen fjärd!!!
å det har nog nåra av er bitter erfarenhet av, att tanka en liten snurra med tanken uppepå medans farkosten gungar i vågorna!! med stor risk för spill, söl å att stå på huvet i sjön, ja klarade mig turligt nog från bådadera :)

halvvägs till Brottskären slog ja läger vid Istholm strax utanför Risö, hittade en fin tältplats med utsikt över lagunen å båten, med Bersholm på motsatta sida, dock knöligt å obekvämt underlag, men sov okey ändå (kom på att ja inte tältat där förut utan tidigare sovit ombord i egna storsnipan/kajsa-warg eller ihop med gode vännen å seglarbrodern Tord Kempe 1926-2005, i hans strandskata)

tidigt nästa morron anträdde jag återfärden roendes i stiltje cirka 1/4-del av sträckan, sen blåste det upp, å då rakt emot, igen! så de blev motorgång ända till hemmaön,
10 minuter efter ja landat, slog vinden helt om, till en fin laber ostan = perfekt undanvind ända från Istholm där ja tältade :(

det kan tyckas som en totalt misslyckad tur, men det var ju ett test på om/hur snövit skulle lämpa sig för längre turer med övernattningar, å då var det ju bra att de strulade, blåste frisk m.m., nu vet ja å har bestämt att med den utrustning å motor ja har funkar det inte bra (ingen höjdare att ta med 4-5 dunkar benzin!)

i fortsättningen får det enbart bli rödluvan med eller utan plastkajaken på släp eller ombord, det vet ja funkar, å snövit får fortsätta som dagbåt till vardags för rodd å segel, enbart!!

nu istan bara över natten å vattna blomster å pröjsa räkningar,
lyxig bilskjuts (med AC, men de har väl alla moderna bilar :) men nån sånn har ja aldrig ägt!) fram å tillbaka med en ögranne,

ps när ja nu ändå hade med mig FULL luffarutrustning å käk för flera dagar så landade ja vid lek å -skrivarkojan (på hemmaön) å bodde in mig där i 3 dagar, PERFEKT i skuggan av bautagranen,
 

Bilagor

  • snövit fullastad luff å kojautensilier.jpg2.jpg3.jpg
    snövit fullastad luff å kojautensilier.jpg2.jpg3.jpg
    74.7 KB · Visningar: 867
han ser lite trumpen ut, å lite tråkigt va det ju!

bild; lek -å skrivarkojan,
 

Bilagor

  • lek å -skivarkojan hästöö ostudd arslet.jpg
    lek å -skivarkojan hästöö ostudd arslet.jpg
    77.1 KB · Visningar: 926
här en bild i avsvalkande syfte,
försmäkter på landbacken men åker ut endera dagen,
 

Bilagor

  • kajsa-warg i isränna bryggan slungudden hästöö.jpg
    kajsa-warg i isränna bryggan slungudden hästöö.jpg
    48.7 KB · Visningar: 806

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...