hundras...håller på att fundera mig halvt galen

Tänkte rekommendera en Setter med tanke på drag och skidåkning men om jakt- och jaktträning är skittråkigt så går de nog bort. Har haft mycket roligt med en Gordon Setter på 23 kg/57 cm mankhöjd. Dock så kräver de mycket stimulans och har inte så mycket underull. Det där med köldtålig ställer till det. Vorsteh lär inte heller vara någon hund som gillar att stå stilla i kyla utan täcke. De två vi jagar med huttrar snabbt om de är blöta och det är neråt nollan. Du får köpa en Jervehiet (järvlyan) hundsäck och slänga in hunden i så blir det enklare med köldvillkoret :)
 
Förutom att jag tror att du ska fundera en extra gång på din blivande hunds motionsbehov (1½-2 h per dag låter skrämmande lite) skulle jag rekommendera att du tittar på Grosser schweizer sennen, inte jättevanliga i sverige (och icke att förväxla med berner sennen) men de går att få tag på. Borde uppfylla de flesta av dina kriterier.
 
Belgisk vallhund

har ofta en del höftproblem.

Vi har en samojed och den stämmer rätt bra på dina önskemål men vår hanhund är lite skällig i varje fall när han står bunden och har problem vid hundmöten speciellt med andra hanhundar så jag kan inte klockrent rekommendera en samojed till er.

Belgisk vallhund tror jag kan vara ett alternativ.

Thure

Hade en belgisk vallhund med mig i många år på långa vandringar. Älskade att vandra och sova i vindskydd. Trofast och uthållig. Gick att ha lös överallt på grund av avsaknad av jaktinstinkt
 
Skulle den inte dra lite ?

Jag har sett en del andra hundraser än det Nordiska raserna som drar. Ännu inte en retriver, än mindre Schweiziska sennenhundar i olika variationer. Och det finns manga i närheten där jag bor.
Vorstheher ja de kan dra. Dalmatiner kan dra, kanske sämre med vintertaligheten. Storpudel - ja kan dra. Jag har tillochmed sett Bordercollies som drar. Däremit skulle inte rekomendera den rasen av andra anledningar.
 

avslutad210712

Gäst
Har haft en (egentligen två eftersom mina föräldrar också hade en från samma kull) korthårig vorsteh och en sån kan jag dirket säga går (fet)bort med dina önskningar. Vi pratar om MYCKET kondition, vi pratar om stor jaktinstinkt så klarar du inte av dressyren så kommer den att jaga ALLT från vilt till skotrar men framförallt så är de inte speciellt glada i temperaturer under -15. Kräver också en hel del mental träning inomhus för att inte både du och hunden skall bli ett mentalt vrak. Men annars är det den hundras jag mest av allt skulle vilja ha om jag någonsin skaffar hund igen.

Däremot skall jag slå ett slag för en mycket oväntad ras nämligen storpudel. Har haft en sån som medlem i familjen och från början trodde jag inte att det var mer än en gullig fjantig pensionärshund men oj så jag bedrog mig. Självklart inte lika uthållig eller stark som en vorsteh och kräver klippning av håret. En pudel har hår och inte päls vilket gör den lämplig i familjer där någon har lindrig allergi mot (päls)hundar. Har man stark allergi eller astma skall man ALDRIG testa med en hund för att barnen vill det. Fungerar utmärkt för fjällvandring både vinter som sommar just pga av att man kan klippa till håret i lämplig längd.
 
Förutom att jag tror att du ska fundera en extra gång på din blivande hunds motionsbehov (1½-2 h per dag låter skrämmande lite) skulle jag rekommendera att du tittar på Grosser schweizer sennen, inte jättevanliga i sverige (och icke att förväxla med berner sennen) men de går att få tag på. Borde uppfylla de flesta av dina kriterier.

Kan du utveckla lite? Menar du verkligen att det inte finns någon hundras som är nöjd med 1,5-2 h promenad om dagen +dragträning 2-3 ggr/vecka? (Nu kanske jag tog i i underkant med den dagliga motionen, men hellre det än tvärtom.....de flesta hundar brukar ju kunna anpassa sig till MER motion.......)
 
Jag skulle nog inte påstå att det är skrämmande lite, men jag vet inte om det duger för en husky? Nån som vet mer?

Om det verkligen är ett *krav* att hunden drar är nog det enda du egentligen kan gör att köpa en vuxen hund som bevisligen gillar det. Det finns siberian huskeys av draglinjer som inte gillar det heller, men sannolikheten är väl låg. Egentligen skulle jag nog rekommendera dig att inte stirra dig blind på draget, utan koncentrera dig på att skaffa en hund som torde passa in i resten av ditt liv.
 
Hade en belgisk vallhund med mig i många år på långa vandringar. Älskade att vandra och sova i vindskydd. Trofast och uthållig. Gick att ha lös överallt på grund av avsaknad av jaktinstinkt

min groenendal och andras jag har mött, brukar löpa efter "bytet" hare eller rådjur för att senare trötta ut sig och återvända. Annars så brukar de valla allt de kan. Jag har gått i grupp jag hamnade i täten tillsammans med hunden efter några km. Min hund sprang mellan täten och fotsläparna resten av vandringen. Han fick några fler mil i benen än oss andra efter den turen....
 
"1,5-2 h promenad om dagen +dragträning 2-3 ggr/vecka"
Låter som mycket väl tillräckligt.

Lat säga att man har 12 dragvilliga husky. Hur I hela fridan ska jag kunna promenerra med dem?

Oftast har man en hyfsat stor hundgard och kombierar det med träning 2 - 4 ganger i veckan beroende pa väder och säsong.

Nu har trådstartaren tydligen inte tillgång till en rastgård. Ja - ett minus , men det kan kompenseras med riktiga promenader. Fragan är hur länge man orkar med det.

För mig är huskyn en utehund och ska inte hållas i lägenhet. Vi blandar och kan lätt växla mellan hundgård och hus.
 
retriever

jag har en blandrashane, labrador och flatcoated retriever, jaktinstinkten finns där men går att kontrollera, glad o pigg, är ute året om i skåne (-15 till +27) drar sonen i pulkan på vintern, bär sina egna packpåsar, springer med mig när jag cyklar mtb utan problem. ligger och väntar på mig när jag fiskar. Tålig, robust hund som klarar allt, så +1 på retriever!
 
jag själv har en renrasig jaktlabrador och han är tuff som satan när det kommer till väder och motion, jaktlusten finns men är absolut inget man behöver satsa på.

men samtidigt så är det ju huskyn som klarar kylan allra bäst, en labrador blir kall och det är farligt för hundar som inte riktigt ska klara av den extrema kylan att utsättas för den en lång tid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johansson90 Hundras(er)-erfarenheter? Hundsport 16
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...