Alaskan Malamute, fördelar/nackdelar?

I Sverige

så erkänner Polarhundsklubben fyra "renrasiga" polarhundar. Det är Grönlandshund, Siberian Husky, Samojedhund och Alaskan Malamute. Du behöver inte skaffa en 50 kgs hund för att dra med. Samojederna är i storleksordningen 20-23 kg. Siberian Husky finns i olika storlekar.

Vi har en 23kgs Samojed hanhund. Jag som väger 84 kg tycker att han är tillräckligt svår att hantera med koppel för mig.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_7067.jpg
    IMG_7067.jpg
    41.5 KB · Visningar: 3,689
Koppel

Den erfarenheten jag har av våra samojeder och grönis är att vi alltid måste ha dem kopplade, de är duktiga jägare och dyker tex en katt eller ett rådjur upp så sticker de och struntar fulständigt i husse och matte.
 
Bra svar från jahogs, de grönisägare jag träffat har haft fler och alltid ute men har man möjlighet att låta hundaran röra sig fritt går det förmodligen lättare. Jag kan inte heller låta bli att facineras av grönlandshunden, bodde jag på en mer lämplig plats än jag gör nu skulle det definift vara ett alternativ. Polarhund heter det ju också på svsnska :).
 
Samojeder

Hej igen! Kom att tänka på en sak. Samojederna är ju i mitt tycke hårt drabbade av show-avel. Många samojeder ser inte ut som de ska anser jag. Många har för mycket päls och dåliga vinklar på bakbenen o ganska ofta veka handleder. Som evevtuell samojedköpare och friluftsmänniska måste man därför vara noga med val av kennel/uppfödare så man köper från någon som är dragintresserad och därmed har rätt inrikting på sina samojeder för friluftsliv!
 
SH eller AM

Jag ville helst ha en Alaskan Malamute för jag tycker det är den perfekta hunden, robust, lite skarp, stark, vacker och går att ha med på allt!

Men frun var lite mer strategisk och hävdade att det skulle bli besvärligt att resa med två AM. Så det blev en SH som efter ett år fick en till SH kompis. Fördelen är ju att de är snabbare, lite enklare att handskas med. Mindre man får med 2 st i en halvbur i en stor bil. Du kan ha med två stycken på tåget på ett enkelt sätt. Inte så roligt att ha med två fullvuxna AM i hundkupén;-)

2 SH går ju bra att dra med på skidor, men helst skulle man ju ha minst 10 st 5 var till mig och frun, men då får man ändra livsstil helt!

Våra SH är ju lite egensinniga och kommer oftast på inkallning speciellt om de är lösa själva men tillsammans så springer de gärna iväg och glömmer tid och rum... De har även ställt älg ett par gånger och skulle nog fungera att jaga med om man hade det intresset.

Vi använder våra till allt friluftsliv utom paddling
ba21dc3d752cf997341fd23e70c5946d.jpg


3fbdf9b3e97767096de4c31d603b43dd.jpg



Mer bilder här:
http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=2811

Men trots allt skulle jag fortfarande gärna vilja ha en AM... Men det får nog bli senare i livet.
 
Senast ändrad:
Några bilder på grönlands unghund o samojeder

Hej! Här kommer några bilder på mina hundar! Kanske kan vara lite inspiration.
 

Bilagor

  • P7150685.jpg
    P7150685.jpg
    73.7 KB · Visningar: 2,321
  • P7150668.jpg
    P7150668.jpg
    38.7 KB · Visningar: 2,435
  • PA100240.jpg
    PA100240.jpg
    104 KB · Visningar: 2,527
2 SH går ju bra att dra med på skidor, men helst skulle man ju ha minst 10 st 5 var till mig och frun, men då får man ändra livsstil helt!

Men trots allt skulle jag fortfarande gärna vilja ha en AM... Men det får nog bli senare i livet.

Är du buddist ? Om du verkligen vil bli dragen pa SKIDOR av tio !!! dragsugna Huskies kan du ju skaffa tva malamutes i nästa liv ;)
 
Vad roligt att det blev lite fart här. Det är många intressanta tips och idéer och alla de raserna ni skriver om är verkligen fina.

Jag är faktiskt medveten om att det finns mindre raser som fungerar bra att dra med men en av grejerna jag gillar med AM är just storleken på dem. Men visst finns det även fördelar med en mindre hund, speciellt att de är lättare att ta med sig. Med mindre menar jag dock inte en "handväskehund" för jag vill inte behöva bära hunden när jag är ute i naturen med den :)
 
En "halvbekant" har malamuter;hon brukar åka släde och skidor med dem i enklare fjällterräng/skog vet jag.
På sommaren får hon ut med dem tidigt på morgonen då de ej tål värme så bra.
de bor i hundgårdar+koja,vet ej hur ofta de är inomhus.
äter visst uteslutande köttben då de ej mådde bra av vanligt hundfoder.
Vackra hundar är de verkligen.
Jag åker skidor med en korthårig vorsteh vilket ju går snabbast.
Men ej så långa sträckor;det går snabbt i galopp ca 10-15 km,men sen är räckvidden på vår tur nog ej mer än 20km längre,då den börjar bli gammal.
De tål kyla dåligt;brukar ha ett "buk och ball" täcke som ger ett visst skydd i alla fall när det är kallt.(kallar än -17C vilket det i vinter nästan allatid varit).
För att må bra kräver dessa hundar riktigt mycket motion året om,de är inte så väderkänsliga sommartid.
Sen äter dom jättemycket också.
 
Sommar

Ja, Brigas tar upp ett inte helt ovesäntligt thema. Sommar, om du vill ut och cykla med din polarhund pa sommaren. Nää - är det varamare än 15 -17 grader tränar jag inte hundarna.
Promenad i riktig skuggig skog ja men mer intensiv aktivitet - nej.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mattiasland Alaskan malamute Hundsport 34
Razzle-Dazzle Hur mycket kostar en Alaskan Malamute? Hundsport 27
kera Alaskan huskey? Hundsport 4
..oO-FaLkHoLt-Oo.. Vintertur med Alaskan Malamut pojke Hundsport 18
ssnn Pultaturer med malamute Hundsport 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.