kite på fjälltur

Toffs; sa:
Tackar för info! Låter som att man egentligen borde prova många olika modeller av kite åså skiseil innan man köper.. som allt annat.. men här där jag bor är detta lite svårt. :)

Dock tvivlar jag på att det är skiseil el. kite som blir det dåliga köpet, jag tror jag blir nöjd med vilket som, men skiseil verkade passa mig lite bättre - i teorin. Passande/bra skidor, bindningar å pjux ser mer ut att kunna bli ett litet problem.. helst när man inte har så stora möjligheter att testa å vet sån c:a vad man ska/bör ha.. men jag får väl börja med det jag har å undersöka lite först innan jag köper nåt annat! :)

Det låter bra, lycka till. Glöm inte att åt minståne ta en introkurs innan du sätter igång med snowkitingen. (Smart drag innan du köper annars) http://www.kiteakademin.se lär lancera sitt kursprogram vilken dag som helst nu.
 
Några erfarenheter:
Små parawings/skiseil kan vara väldigt användbart på tur när det blåser så att snödrev försvårar sikten. Dvs. runt 20sm++ (beroende på snötyp. Tidigare om det är puder. Vid skare så kan det vara fin sikt +30sm..)
Jag har ett Beringer S-profil på 5kvm. Färdas man lätt så kan 4kvm räcka fint. För speciellt intresserade så kan Skiseil revas för att funka i starkare vind. Hur bra det fungerar har jag ingen erfarenhet av.

I svagare vindstyrkor så har kite bara fördelar.
Foilkite är det som gäller på tur med tanke på pack/rigg tid, och hantering i stark vind.
Många menar och tror att nya "Depower" modellerna med bom är bäst.
Jag föredrar handtag, och ”rull-spridare” på selen (Vanlig krok fungerar väldigt dåligt med handtag)
-Betydligt lättare styrning / mindre belastning på armarna (Orginal rullarna fungerar ofta dåligt pga billig plast som lätt fastnar och slits sönder. Svarva egen i Delrin eller Teflon. Kullager är inte nödvändigt. Bör vara rostfria = dyrt)
-Lätt att generera extra/max kraft under långa perioder i medvind genom "liggande 8-tals mönster körning" med kiten. Det är en stor fördel vid topptur, och med tung pulka...
-lättare att starta och landa kiten kontrolerat. Stor fördel i okänd derräng, speciellt på fjälltoppar.
Jämfört med handtag så ger ”depower” system en falsk trygghet iom att dom är konstruerade för att alltid vara inkrokade i selen, och lösas ut manuellt vid fara. Den enda 100%iga säkerhets systemet är att, när man närmar sig farliga partier i terrängen, kroka ur selen INNAN fara uppstår. Detta fungerar ofta dåligt med depower system, som kräver att man är inkrokad för att kunna minimera draget.
Jag känner flera som fått problem i armbågar och axlar pga. större belastning vid styrning med bom än handtag.
Jag rekommenderar midje sele i stället för den klassiska sittselen. Kompleterade med nederdel från en demonterbar klättersele med öppningsbara snabblås, så undviker man att den dras upp mot bröstkorgen.
Fördelen är att midjeselar lämnar höfterna helt fria. Det förbättrar komforten, och gör det enklare att landa hopp.

Dra på!

/Gunnar
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...