Hundsport Drag, Fjäll, Räddning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-04-21, 13:36
fafner fafner är inte uppkopplad

Svårt

Har två Siberian Huskey tikar och vi har provat Magnusson (vilket hundarna inte gillade) och några andra märken, nu kör vi Doggy professional Extra active
http://doggyprofessional.se/sv ... /extraaktiv/
Vilket funkar bra.
Svara med citat
Gammal 2014-07-11, 07:56
shiloh shiloh är inte uppkopplad

Gammal tråd, men tänkte bara skriva hur vi gör.

När vi är hemma får hundarna Vom och Hundemat alternativt Mush. Då det inte är ett alternativ på längre turer i fjällen (speciellt på sommaren), så fick vi komma på en annan lösning. Lösningen blev en blandning mellan:

Provit Frystorkad Vom (6490 kcal/kg, 57% fett, 33% protein)
Ziwi Peaks Venison and Fish (4636 kcal/kg, 30% fett, 38% protein)

Hanhunden på 40kg ger vi ~350g vom och 250g ziwi peaks per dag (totalt 600g)
Tiken på 30 kg får ~200g vom och 150g ziwi peaks per dag (totalt 350g).
Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 12:15
NattaZatta NattaZatta är inte uppkopplad

Profine

En djungel det där med bra hundfoder. Efter att ha testat lite olika har jag kommit fram till att denna passar bäst till min aktiva unghund: http://www.grizzlyzoo.se/profi ... ing-potatis/
Köper de sällan fullpris, Grizzly Zoo brukar ha rabatt på alla foder ibland och då passar jag på. Vid deras senaste rea köpte jag två säckar vilket blev 500 kr i rabatt på bra hundmat!
Svara med citat
Gammal 2016-11-09, 12:40
Gusth Gusth är inte uppkopplad

Mat för arbetande jycke

Jag har hundar som jag tränar aktivt med och använder till drag och sök. Har testat en del olika foder. Fryst färskfoder med hundfoder högenergi är något som mina hundar svarar bra på iaf. Beställer från granngården som jag brukar handla hundmat från.

Vet inte hur ni gör men man kan ju hålla på och byta olika foder i oändlighet. Lite nyfiken på att testa foder utan vete och andra spannmål. Men så länge de ser ut att må bra är väl det ett gott tecken nog?
Svara med citat
Gammal 2016-11-11, 12:54

Citat:
Ursprungligen postat av Gusth Visa inlägg
Jag har hundar som jag tränar aktivt med och använder till drag och sök. Har testat en del olika foder. Fryst färskfoder med hundfoder högenergi är något som mina hundar svarar bra på iaf. Beställer från granngården som jag brukar handla hundmat från.

Vet inte hur ni gör men man kan ju hålla på och byta olika foder i oändlighet. Lite nyfiken på att testa foder utan vete och andra spannmål. Men så länge de ser ut att må bra är väl det ett gott tecken nog?
Fryst färskfoder är dock ingenting man kan släpa med sig på fjället eller skogen. Även om jag ger det hemma så måste jag ha ett alternativ att ge de gånger vi ger oss ut några veckor på fjället eller under någon längre övning.
Svara med citat
Gammal 2016-11-11, 20:45
gundj gundj är inte uppkopplad

Eftersom jag skrev i tråden för länge sedan kan jag väl uppdatera med att jag bytte foder i och med att jag misstänkte lite känslig mage hos en av de nya i flocken.
Sedan något år äter dom Orijen Adult Dog med god aptit.
Svindyrt men hundarna trivs.
Jag brukar ge dom en skvätt rapsolja på maten om jag vet att det blir en lite mer aktiv dag. Om det är avsaknaden av spannmål som gör att dom fungerar bra vet jag inte, men dom är nöjda.
Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 11:52
LonelyWoodMan LonelyWoodMan är inte uppkopplad

Hundfoder med mycket kött i är bra
Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 21:49
wima wima är inte uppkopplad

Vi har en Grönlandshund som inte riktiigt kunde tillgodogöra sig det foder som huskisarna får. Vi blev tipsade om

http://www.greenheart-premiums.com/

Det fungerade.
Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 01:45

Kanske själv borde skrivit vad jag ger.

Jag har 2 st schäfrar.

När vi är "hemma" så står de på Vom och hundemat. En dagsgiva brukar se ut enligt följande:

600g #33 (Kycklig)
50g grönsaker
25g kycklingorgan

Ibland får de lite rått tugg (typ oxstrupe, kalkonhalsar, nötrevben, hjortnacke)
Har vi kört drag brukar de få ~200g sprint. Normala sträckor vi antingen springer, cyklar eller åker skidor är ~15-20km. Kör vi längre sträckor (30k+) så kan de bli tillägg av rent kycklingfett.

När vi är ute i skogen/på fjället så brukar jag ge Fodax frystorkade färskfoder. Samt tillägg av frystorkat vom (Provit)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:19.

Logga in

Tips!