Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-07-21, 20:56
Brune Brune är inte uppkopplad

Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket

Jag ”hittade” på Facebook i en för mig ny grupp jag är med i detta:
http://lastakajak.com/index.html

Någon som provat? Jag är 167 cm och jag har inga ekonomiska intressen i företaget, utan bara nyfiken

Per
Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 21:41
JoakimDr JoakimDr är inte uppkopplad

Tack för tipset, den där såg riktigt intressant ut. Har beställt en, så jag får väl återkomma när jag har provat den om inte annat.
Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 08:35
Roger96 Roger96 är inte uppkopplad

Idén är inte ny. Jag hade en Thule Outrigger 547 för en så där 20 år sedan. Den monterades på lasthållaren och hade ett stöd i 90 graders vinkel uppåt, den var inskjutbar. Visst blev det lättare att lasta (jag hade en Trapper kanadensare), men outriggern liksom kanadensaren var båda hala så det gled lite hit och dit.
Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 10:16
JoakimDr JoakimDr är inte uppkopplad

Jo, Thule har väl Slidebar i sitt sortiment nu också. Det är inte riktigt samma sak tror jag, lastakajaks lösning är ju en gummerad böjd krok som du kan vila kajaken i och sen vicka upp den på taket. Slidebar och Outrigger är väl mera en rak förlängning på lasthållaren. Man kan säkert göra samma sak med den men nu slapp jag byta takräcke i alla fall.
Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 11:11
Johan123 Johan123 är inte uppkopplad

En hallmatta från rusta för 99 kr, gummerad på undersidan, som läggs på biltakets bakre del så att den även skyddar bakrutan funkar bra för mig. Bara att luta kanoten mot mattan och skjuta upp den på takräcket. Funkar även att fästa en lina i fören och dra upp kanoten. Avlastning sker ännu enklare i omvänd ordning.

Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 11:18
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Skulle man inte ganska lätt själv kunna göra en liknande? Är inte ett vanligt fyrkantsrör som man har som lastbågar ihåliga? Om man tar bort gummiplopparna i ändarna så kanske man bara kan skjuta in en mindre stång där och låta den sticka ut en bit där man lägger kajaken?

Jag gillar inte att den sviktar så där. Då kanske den lätt böjs?
Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 17:18
Johan123 Johan123 är inte uppkopplad

Rhino Rack har en liknande

https://www.kayakstore.se/coll ... -side-loader

Samt en annan, dyrare lösning där man vevar upp kajaken, eller kör med skruvdragare.

https://www.youtube.com/watch?v=B0b6qEmtLtM
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:14.

Logga in