Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara
 
Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.63 i medelbetyg (320 röster). Visningsalternativ
  #17821  
Gammal 2019-07-19, 11:50
MAW MAW är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 128
Dang, nice! Riktigt snygga grejer. Läderslida på bild också snart? 😉
Slipar du handtagen för hand? Tallriksslip?
Svara med citat
  #17822  
Gammal 2019-07-19, 11:59
henjon henjon är inte uppkopplad
 
Inlägg: 458
Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Dang, nice! Riktigt snygga grejer. Läderslida på bild också snart? 😉
Slipar du handtagen för hand? Tallriksslip?
Åh, tack! Just denna är jag nöjd med, det är inte ofta. Ja, ska börja plita på en slira nu, men den kommer att ta typ resten av sommaren. Ja, slipar handtagen för hand helt och hållet, inga hjälpmedel
Svara med citat
  #17823  
Gammal 2019-07-19, 12:41
henjon henjon är inte uppkopplad
 
Inlägg: 458
Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Kollade faktiskt mina blad nu. På de två långa som är av 3.5 mm RWL 34 och ca 235 mm långa så är där faktiskt små wridningar. Svårt att direkt uppfatta med ögat, men tittar man niga så syns det. Har väl ingen egentlig stor betydelse för just de här knivarna, men ändå inte ok tycker jag.
Hur som helst har jag precis gjort mig "värmebehandlingsmässigt oberoende". Så nu blir det ordning och reda
Kom att tänka på detta - ett tips från ett annat forum som funkar bra för mig vid mindre vridningar. Görs efter anlöpning, och böj ungefär lika mycket som motsvarande vridning är (hoppas du förstår...). Går att göra snyggare lösningar naturligtvis

Svara med citat
  #17824  
Gammal 2019-07-19, 14:17
MAW MAW är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 128
Bra tips! Jag planerar att släcka mellan 80x25 mm aluminium plattstång, för att motverka vridning. Klämma åt med tvingar.
Svara med citat
  #17825  
Gammal 2019-07-19, 14:46
henjon henjon är inte uppkopplad
 
Inlägg: 458
Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Bra tips! Jag planerar att släcka mellan 80x25 mm aluminium plattstång, för att motverka vridning. Klämma åt med tvingar.
Yes, borde ju funka. Glömde att du kör luftkylning. Jag borde också lära mig det, warpning är det som är svårast att kontrollera och bland det svåraste att korrigera
Svara med citat
  #17826  
Gammal 2019-07-19, 15:33
MAW MAW är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 128
Läste även om att man kan köra kolstål så här, delvis. Typ direkt släcka i olja några sekunder sen in mellan plattstång och klämma ihop. Någon som gjorde så med O1 med goda resultat.
Svara med citat
  #17827  
Gammal 2019-07-19, 15:53
henjon henjon är inte uppkopplad
 
Inlägg: 458
Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Läste även om att man kan köra kolstål så här, delvis. Typ direkt släcka i olja några sekunder sen in mellan plattstång och klämma ihop. Någon som gjorde så med O1 med goda resultat.
Jo, jag har gjort det några gånger, funkar bra. Men, om man gör differentierad härdning så är pastan/murbruket i vägen så då funkar det inte 100%
Svara med citat
  #17828  
Gammal 2019-07-20, 11:14
MAW MAW är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 128
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
Ser både slicig och robust ut på samma gång. Inte lätt att få till. Grattis!

~Paul~
Jag tror det blir en lite evolverad version i 2.6 mm RWL 34 nästa gång. Ännu mer slajs.
Svara med citat
  #17829  
Gammal 2019-07-21, 07:38
dePaul dePaul är inte uppkopplad
 
Inlägg: 9 676
Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Jag tror det blir en lite evolverad version i 2.6 mm RWL 34 nästa gång. Ännu mer slajs.
Det är den vägen som jag personligen hade vandrat 😎. 2,6 mm är tillräckligt tjockt!! Med största sannolikhet hade det räckt med 2,4 mm.

-Paul-
Svara med citat
  #17830  
Gammal 2019-07-21, 08:42
MAW MAW är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 128
Ja, 2.6 mm RWL 34 är inte tunt. En standard Mora ligger ju på 2.5 mm.
Svara med citat
  #17831  
Gammal 2019-07-21, 08:49
MAW MAW är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 128
Sen ser jag väldigt mycket fram emot att göra mindre knivar i 1.5 mm O1, rätt så hårt härdat. DET kan bli slajsigt!
Svara med citat
  #17832  
Gammal 2019-07-21, 13:48
dePaul dePaul är inte uppkopplad
 
Inlägg: 9 676
Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Sen ser jag väldigt mycket fram emot att göra mindre knivar i 1.5 mm O1, rätt så hårt härdat. DET kan bli slajsigt!
Ojoj, det låter något, det 😯.

-Paul-
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.


 

Logga in