Egna knivskaft

Här på Utsidan har diskuterats förr moderna syntetiska knivskaft, men inte vad jag sett traditionella av tätväxt svensk ved.
Jag har valnöt, apel och körsbär att välja från.
Några som har tidigare erfarenheter och rekommendationer? Tips?

go tur
 
Jag använder mig bara av lokala träslag i mina knivar. Av de träslag du nämnt har jag använt apel. Antar det finns olika kvaliteter även där, men den biten jag fick tag på fick jag problem med vid inoljningen. Den sög gärna och släppte ifrån sig lika gärna. Blev lite kletigt.
Här har jag använt gullregn, ask, lönn, krikon och hagtorn.
 

Bilagor

  • _DSF8379.jpg
    _DSF8379.jpg
    59.2 KB · Visningar: 1,353
Trevliga knivar du gjort Kjell och det du nämner om apel har jag hört från en svarvare som dimensionhyvlade apel, torkad det i 1,5 år och hyvlade om det innan han limmade samman det med övriga bitar inför svarvningen.

Jo jag har gullregn, kvittern, havtorn och ros också förutom lönn, hägg och törne. Det bör bli till att smida fler blad.

go tur
 
Halva tjusningen (eller kanske till och med hela?) är att använda det som man hittar kring sig. Håller på med kniv nummer 3 så har ingen större erfarenhet än så länge. Jag är nog egentligen ointresserad av slutresultatet, utan det är istället processen längs vägen som jag finner stimulerande.

Kniv nummer 2 gjordes av äppelträdet som växte på tomten, sort okänd men inget matäpple, samt mellanlägg av tenn där mina gamla tennsoldater fick offra ett ben eller två.

Kniv 3 får ett skaft av plywood och ek som är sågad i fyrkanter och sedan limmad med olika fiberriktningar. Har redan ångrat mig då det är hårt som sjutton att bearbeta, men lite svett har aldrig skadat...
 

Bilagor

  • kniv2.jpg
    kniv2.jpg
    293.5 KB · Visningar: 1,208
Det jag går efter, är baskunskapen att hårt trä rör sig mer vid fuktvariation. Trä spricker alltid radiellt, aldrig mellan årsringarna. Så jag försöker i möjligaste mån att hålla årsringarna vinkelrätt mot knivbladet. Sen har jag mina egna ideer om knivtang'ar. Dvs inte fulltang(=kallt) men inte för klent. Det gör att borra knivskaft inte är görbart för mig. Så jag gör en mellandel och två sidor. Vilket också minskar risken för sprickor.
 

Bilagor

  • _1140959.jpg
    _1140959.jpg
    45.7 KB · Visningar: 1,295
  • _1150409.jpg
    _1150409.jpg
    58.3 KB · Visningar: 975
Kul tråd! Många fina knivar!

Jag har skaftat med valnöt, det är trevligt att jobba i. Verkar hålla bra, det är ganska kompakt. Täljde en liten skål med skedkniv bara för att det var en skön känsla att jobba i och det går fint att göra tunna sidor även för mig som bara täljer ibland.
Många gör stock till vapen i valnöt så helt dåligt är det inte :)

Ek är inte dumt heller. Visst är det lite hårt men inte så farligt, det blir fina snittytor.
Svartek kan vara poröst och lite sprickbenäget ibland men det är nog individuellt från bit till bit.

Jag föredrar lokalt trä jag med. Det är roligare att ge någon en kniv i trä från dennes egen trädgård så det gäller att samla på sig och torka, och vara noga med att märka upp bitarna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...