Tältkåta i Rogen området, lämpligt?

Hej

I början av sommaren är vi 6 pers som ska paddla i rogenområdet. Tänkte ta med tältkåtan som boende, men börjar tveka då jag hört att det är svårt att hitta bra tältplatser. En kåta kräver ju större plats, därför bör det vara ännu svårare tänker jag. Vad har ni som varit där för input, är det väldigt svårt att hitta bra platser att så uppen 8-10 pers tältkåta?
 
Vet inget om området och ännu mindre om dig och din utrustning, men när jag använder kåta så har jag inget golv. Det ökar antalet tältplatser markant. Blir ungefär som att hitta en plats till ett vanligt tält.
 
Klart det finns öppningar för stora tält. Kanske inte 10 meter från vattnet. Men kanske bakom kullen.
I Rogen ska man vara mer rädd för vinden. Ett mer vindpinat område får man leta grundligt efter. Även granar växer i spiral på vissa platser.
Jag minns en natt särskilt väl då vi sov med alla kläder på i sovsäcken och ändå skakade oss genom natten.
När vi väl lyckades somna så fick vi vakna upp till spegelblankt vatten och vakande harr.
 
Vi paddlade runt i småsjöarna öster om Rogen och hade svårare än vanligt att hitta bra tältplatser. Hittade man en platt yta utan stora eller vassa stenar under innertältsgolvet så var det bara att slå till! En sten i absiden eller tältöppningen fick man stå ut med ;)
324d6a56a38f7389d8f0880aaa489392.jpg


Sent from my G8441 using Tapatalk
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...