Transportera Allt från ryggsäckar till flygplan

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-12-27, 15:32
rikard500 rikard500 är inte uppkopplad

Damryggsäck till en kille?

Hej! Jag har hittat en begagnad 70 liters Bergans Lady ryggsäck till ett bra pris, men det är en dammodell.

Tror ni det blir helknasigt att bära den kille som jag är, kommer den att sitta helt fel? Jag är ganska kort/smal - 172 cm/75 kilo.

Vore trevligt att slippa lägga ut flera tusen på en ryggsäck som jag kommer att använda ganska sällan så jag är rätt sugen på att köpa den...

Tack på förhand för goda råd :-)
Cheers!
Rikard
Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 15:52
ålänning ålänning är inte uppkopplad

Kan du pröva den? Om du gillar den och den känns bra slår du till!
Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 16:37
smux smux är inte uppkopplad

Vi är alla olika, så en dammodell kan passa bättre på en man och vice versa, men som alltid du måste prova. Just en ryggsäck är mycket en fråga om individuell passform, speciellt en lite större modell där bärsystemets avlastning mot din kropp är avgörande för din bärkomfort.
De dammodeller jag sett har oftast axelremmarna placerade med lite mindre mellanrum och skurna mer mot armhålorna samt att höftbältet har en annan skärning. Dessutom kan vissa dammodeller vara begränsade till hur långt de går att ställa in i rygglängd. Med din beskrivning av dig själv hade jag varit tveksam till att köpa en dammodell oprövad.
Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 17:05
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Aldrig utan att kunna pröva.
Men visst det kan gå väl. Jag har en äldre 50l veckoändesäck där jag fått mer än en kommentar om Q i namnet. Men den sitter väl på mig och har få mått gemensamma med andra av samma modell med Q på. Minns att det var ett reafynd på ett tillgodohavande.
Omodernt tung egenvikt, men passformen betyder mer.

gott Nytt!
Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 17:36
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Prova noga först! De kan vara rejält annorlunda skurna vad gäller axelremmar och höftbälte
- eller inte ett dugg skillnad. Helt avhängigt av hur designern tänkte. Så, prova noga först!

Citat:
Ursprungligen postat av rikard500 Visa inlägg
Tror ni det blir helknasigt att bära den kille som jag är,
Och var extra försiktig - om den dessutom är rosa... ;-)
Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 17:37
Almgren Almgren är inte uppkopplad

Provade en Haglöfs en gång en dagstur, satt skitilla. Jag hade helt enkelt inte "child bearing hips" kändes det som.
Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 18:45
statemachine statemachine är inte uppkopplad

Jag har en haglöfs damryggsäck och den sitter mycket bättre än herrvarianten av samma ryggsäck.

Prova.
Svara med citat
Gammal 2018-12-28, 09:04
ålänning ålänning är inte uppkopplad

"..jag fått mer än en kommentar om Q i namnet. Men den sitter väl på mig och har få mått gemensamma med andra av samma modell med Q på."

Jisses! Vem gör så? Aldrig nånsin har jag fått kommentarer om delar av min utrustning när den saknat Q! Man får ta vad som passar bäst och vi kvinnor har i alla tider fått nöja oss med "herrmodeller" tills för några år sen. Det blev visserligen betydligt lättare att köpa grejer efter att man började tillverka speciella storl och passformer för kvinnor (det går åtminstone fortare att pröva nu) men fortfarande finns det svarta hål i utrustningsuniversum.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.

Logga in

Tips!