Hamra i höst

Hej utsidare!

Jag planerar att besöka Hamra Nationalpark i höst och undrar lite om det är någon som har några erfarenheter från området. Först hade jag tänkt besöka parken under försommaren, men jag har nu tvingats planera om - och nu är jag ute i plågsamt god tid.

Planen är att i november lugnt vandra genom hela parken (och ut på myrslingan) och sova minst en natt i ett vindskydd, förhoppningsvis två nätter. Området är ju inte jättestort, men om jag verkligen tar det lugnt och stannar och njuter kanske jag kan klämma ut två nätter ur stället. Det kommer säkert att vara både blött och kallt, eventuellt har snön kommit också. Vad jag kan förstå så finns det sannolikt tillhandahållen ved vid eldplatserna så jag kan värma mig när mörkret kommer.

Vad har ni för erfarenheter av Hamra? Något särskilt jag absolut borde försöka spana in? Alla tips tas varmt emot.

/Tung Sten

edit: Just det ja... Glad Midsommar!
 
Nu är det decennier sedan jag var där, men området är som sagt inte stort. Nu ser jag att de omgivande myrmarkerna också inlemmats i området och då blir det ju större. I november kommer du att vara ensam, det är stor sannolikhet för snö och den eventuellt "tillhandahållna" veden kan mycket väl vara slut för säsngen. Ha därför plan B färdig, när det kommer till övernattning.
 
...det är stor sannolikhet för snö och den eventuellt "tillhandahållna" veden kan mycket väl vara slut för säsngen. Ha därför plan B färdig, när det kommer till övernattning.

Mycket bra tips, jag var orolig för detta och mejlade lite med ansvarig på länsstyrelsen tidigare i veckan. Då lät det som om det mycket väl skulle kunna finnas ved. Jag tänker försöka skicka iväg ett mejl till när det närmar sig och be om påfyllnad! (Det kanske inte funkar så, men det vore ju kul om det gick). Det finns två vindskydd med eldplats, kanske kan jag ta bottenskrapet från båda och få mig en liten eld i alla fall.

Men fältköket ska med hursomhelst så jag kan åstadkomma något värmande att få i mig.
 
Jag knuffar den här tråden en gång för att se om någon annan har erfarenhet av Hamra Nationalpark; tips och dylikt tas varmt emot.

/Tung Sten
 
Hitta till Hamra Nationalpark

Jag hittar ingenstans någon vägbeskrivning!? Alltså med TÅG / BUSS... Borde väl gå några bussar till Huvudentrén från någon stad med tåg station i närheten. Är det någon som vet?
 
Gammal tråd från 2014 men jag har samma undran som TS. Tänkte eventuellt besöka nationalparken nu i höst och undrar om någon vet var i parken vindskydden ligger? De är tyvärr inte markerade på den karta som finns för nerladdning på parkens egen websida. Står bara att det skall finnas två. Hade varit kul med en mer precis plats och eventuellt skick.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
halmstadpatrik Höst i sälenfjällen Naturområden 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...