Saltvatten och matlagning

Slänger ut en fråga om matlagning med saltvatten. Några tips?
Vill ställa en öppen fråga för att få tips för att spara vatten

Hittade denna sidan men det bör skilja sig beroende på salthalten.

Proportioner för matlagning med havsvatten
För seafood: 100% havsvatten.
För Fisk: 80% havsvatten, 20% av färskvatten.
För grönsaker och baljväxter: 80% havsvatten, 20% av färskvatten.
För potatis: 100% havsvatten.
För kött och pasta: 25% havsvatten, 75% av färskvatten.
För Rice: 20% havsvatten, 80% av färskvatten.
http://24monde.info/sv/article/hur-att-laga-mat-med-havsvatten
 
Tänk på att salthalten varierar - västkusten har 3-6 gånger gånger gögre salthalt.

Skagerack vid Koster ligger typ 6 gånger högre än torneälvs mynning länst upp i bottenviken.
 
Allt som skall kokas kan utmärkt kokas i havsvatten
- jag/vi brukar koka potatis, fisk, grönsaker (ja nästan allt) i Skagerrak-vatten när vi är ute
på Väderöarna och dyker. Kaffe och te på havsvatten brukar undvikas - även om våra vilt
fyrhjulingsfarande fjällvänner påstås salta kaffet så är det inget för oss sörlänningar!

Kokt korv serverad med potatismospulver + Skagerrakkokvattnet ger en 'intressant' smak
- som enkelt dränks i ketchup... Det viktiga är att vattnet tillåts stormkoka ett tag - sedan
är det som vilket sterilt saltat kranvatten som helst.

Nyplockade blåmusslor kokade i Skagerrak-vatten är en definitiv delikatess!!!
Psst! En knippa blåstång i kokvattnet gör det ännu godare.
 
Skagerack och Kattegatt vattnet är mycket SALT men funkar att laga mat på som skall saltas , uppåt bottenhavet/botteviken kan man även dricka det rakt av - dock varierar saltmängden en del från direkt obra till bra.

Man kan t.ex utanför Gottland dricka vattnet även om man då ligger på gränsen för saltintag

Kolla på nätet , varierar lite
 
Har bara kokat räkor i havsvatten, men det borde väl bara vara att smaka på't. Typ smaka på vattnet till saker du kokar hemma ibland så får du in känslan för hur salt det ska vara.

Är klart, ska du koka pulvermat blir det väl lite annorlunda.
 
Koka råvaror som potatis,grönsaker,fisk eller kött går fint i Skagerack vatten då man inte tillsätter salt.
Ångkoka helst med liten mängd saltvatten om köket medger det så blir det ännu mindre.

Däremot lär det bli lite väl mycket om man kör det i färdigrätter med redan tillsatt salt - blir väldigt salt..
 
Kan bara uttala mig om Östersjöns bräckta vatten men det funkar till det mesta som ska kokas och där man ändå saltar vid tillagning, och det har jag tillämpat under många båtsemestrar.

De enda som jag aldrig har sjövatten till är kaffe det blir en så knepig bismak på kaffet lika med saft, så där kör jag med färskvatten.
 
Mat som innan kokningen innehåller gott om vatten (färska grönsaker, rotfrukter, kött, fisk, mm) borde inte blir för salt om man kokar det i saltvatten. Torkad mat (som exempelvis färdigrätter, pulvermos, ris och pasta) suger däremot åt sig så stor mängd vatten så att smaken kan bli alldeles för salt. Dock har jag inte testat själv, det hade varit kul att få lite erfarenhet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.