tallbarksextrakt tillverkning?

Tjenare

Finns det någon som vet hur man tillverkar tallbarksextrakt?
Sent svar här. Jag har googlat och googlat men inte lyckats hitta recept. Tycker det är intressant med gamma naturmediciner annars, så därför blev man intresserad. Verkar ha använts sedan gammalt och är nog rätt välkänt i Finland framförallt, där i form av Tallbarksdryck som då skall vara som rödvin till färgen. Har du någon finsk släkting du kan fråga? Denne kanske vet något. Allt verkar dessvärre inte finnas på internet. Framförallt inte gammal halvglömd kunskap..
Lycka till.
 
Missförstånd eller felbegrepp?

Barkbröd kallas det en är i själva verket en utfyllnad i mjölet med torkad mald trädbast. E u var alm och ask de vänligaste även om björk och tall även påståtts ha brukats vid nödår. Hårdtädsorter som bok och ek lär inte gå att avbittra.

Procedur trädstammen avbarkas och basten hängs under tak på torkning för att sedan malas, mortlas eller hackas. Utfyllnqadsgrad i mjölet upp till 1/4. Min farmor uppväxt i S Lapplands inland sa att det gav beskt bröd.

go tur
 
Missförstånd eller felbegrepp?

Barkbröd kallas det en är i själva verket en utfyllnad i mjölet med torkad mald trädbast. E u var alm och ask de vänligaste även om björk och tall även påståtts ha brukats vid nödår. Hårdtädsorter som bok och ek lär inte gå att avbittra.

Procedur trädstammen avbarkas och basten hängs under tak på torkning för att sedan malas, mortlas eller hackas. Utfyllnqadsgrad i mjölet upp till 1/4. Min farmor uppväxt i S Lapplands inland sa att det gav beskt bröd.

go tur

"ESS KV ALITEER
Det var inte bara tall som användes till barktäkt, även om det var vanligast. I"

http://pub.epsilon.slu.se/4172/1/Andersson_M_1994.pdf

"Barken hämtades både av löv- och barrträd, mest
det senare,
framför allt av tallen."

http://www.finnsam.org/uppsatser/skogsfinsk_mattradition.pdf

"Traces of bark of Pinus sylvestris L. have been found in pre-
historic breads from archaeological sites [58]. The innermost
layer of P. sylvestris bark was commonly used to make bread
among the peasantry in the northern Sweden still in the 18th
century, but in the 19th century it was used mostly as flour
substitute at times of famine.
Bread mixed with bark flour
was abandoned after the famine years 1867–1868. The energy
content of bark flour is 82 kcal per 100 g. [56,59]."

DOI: 10.5586/asbp.2012.039
 
Spännande... Den röda drycken gjord på tallbarksextrakt verkar vara helt proprietär och uppfunnen under 60-talet. Ingenting traditionellt överhuvudtaget, om jag fattar det rätt. Uppfinnaren, Kari Herttua, berättar att han reste runt i Finland och samlade information från olika "helare", och Google översätt levererar som vanligt en både lödig och poetisk text:

"Drink gör att kroppens försvarsmekanism löser sig själv.
/.../
Längs vägen, en av de mest [ensliga] Kari Herttua träffade kabin man, som började tala barrskog extrakt drink. Individuella Karla uppmuntrade framställningen därav, men betonade att drycken skall ha samma frekvens som de röda blodkropparna. Då skulle det fungera.

- Jag undrar på väg hem från sina anmärkningar frekvenser som redan var klara mig saker. Men denna personen stuga inte ens elektriska lampor.

- Jag gick för att se honom igen, och någon gång jag hade honom redan erbjuder provsmakning. Jag sa till honom öppet som fortfarande inte är riktigt redo att dricka, något saknas.

- Han sa att jag hade en "varg ögon". Kanske för att hon menade något bestämning luonteessani.

Kari Herttua beslutades att utveckla rätt barr infusion dryck och undrade många nätter våldsamt tillverkningsmetod.

I slutändan var drycken föddes, människan och stugan prisades genom att kasta en utmaning."
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.